שתף קטע נבחר

 

למה לגויים יש שבע מצוות ולא פחות או יותר?

שאלה:

 

מדוע לגוים יש שבע מצוות דווקא,  ולא פחות או יותר? (אלמוג, נתניה)

 

תשובה:

אלמוג שלום.

 

ראשית, שאלתך עוסקת בנושא יסודי, לכן דורשת לימוד מעמיק יותר מתשובה באינטרנט. כדאי לך לבדוק במקום מגוריך אפשרות של לימוד מעמיק, בעזרה של מישהו שבקי ומכיר את הנושא. עם זאת, אנסה לענות בקצרה, וראה זאת כראשי פרקים בלבד.

 

מהן שבע מצוות בני נוח שניתנו לגויים? יש סימן פשוט כדי לזכור אותם: שלוש מצוות הן גם שלושת העבירות החמורות ביהדות, שעליהן נאמר "ייהרג ואל יעבור", והן: עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים. את ארבעת המצוות הנוספות מציינים בארבע אותיות: אבג"ד, באופן כזה: א – אבר מן החי (האיסור לאכול בשר מבעל חיים חי, לפני שהורגים אותו). ב – ברכת השם (בלשון סגי נהור, והכוונה האיסור לקלל את אלוהים). ג – גזל (איסור הכולל כל נטילת רכוש של הזולת). ד – דינים. (חיוב על החברה לתקן מערכת משפטית שתדון ותדאג ליישום החיים בחברה האנושית).

 

כפי שניתן לראות, שבע מצוות אלו, כוללות עקרונות לקיום חברה אנושית מוסרית בעלת ערכים, חברה המאמינה בבורא העולם. שבע מצוות אלו נכתבו אמנם בתורה, אבל הן מיועדות לכל העולם כולו. מדוע דווקא שבע ולא מספר אחר? יש אומרים (הרמב"ם) שאין לשאול על חיוב מספרי בתורה, מדוע דווקא מספר זה, שכן על כל מספר, אפשר לשאול מדוע דווקא מספר זה. אם יהיו שמונה נשאל מדוע שמונה דווקא, וכן הלאה.

 

לעומתם, ישנם אחרים בעיקר חכמי הקבלה והנסתר, הנותנים משמעות גם למספרים. למשל המספר שבע הוא מספר המבטא שלמות בעולם, כמו שבעת ימי השבוע, שבעה ימים בחגים (סוכות, פסח) ועוד. המהר"ל מפראג, בספרו גבורות ה' (פרק סו), מסביר כי המצוות לגויים מחולקות לשלושה חלקים; א. מצוות בין אדם לבורא - גילוי עריות, ברכת ה', ועבודה זרה. ב. מצוות שבין אדם לחברו - דינים, גזל, ושפיכות דמים. ג. מצווה בין אדם לעצמו - אבר מן החי, כנגד יצר הרע של האדם, שכן, מצווה זו מחנכת את האדם לאיפוק והגבלה, שיחכה עד למות הבהמה. מצווה זו מהווה בסיס להתגברות האדם על יצריו בתחומים רבים, ולא להיכנע ליצריו.

 

לפי הסבר זה, שבע המצוות הן כנגד כל חלקי ההתנהגות האנושית. כאמור, יש עוד מקום רב להעמקה נוספת במצוות אלו ובמספרן, ואתה מוזמן ללמוד ולהעמיק. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא).

 

  • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377. 

 

לפנייה לכתב/ת
מומלצים