שתף קטע נבחר

VGHS: סדרת הרשת שעשתה לכולם בית ספר

אם יש לכם אינטרנט אז רוב הסיכויים שאתם כבר מכירים את פרדי וונג וברנדון לאץ' - יוצרי על שתוך שנתיים הרימו את הערוץ שלהם ביוטיוב מכלום לאחד מעשרת הערוצים הנצפים ביותר, עם ממוצע של 5 מיליון צפיות לכל סרטון. שנה שעברה הם הפיקו סדרת רשת מצליחה, והשנה הם חוזרים לבקש את עזרתכם שוב במימון העונה השנייה

יש לא מעט אנשי תוכן המתפרנסים מתוכנית השותפים של יוטיוב, כשפלטפורמת הפרסום נותנת להם מספיק חשיפה כדי לזכות בפניות לשיתופי פעולה עם מובילי דעה וחברות גדולות. freddiew, שהתחיל ערוץ ביוטיוב עם חבר מהאוניברסיטה כמשהו כיפי לעשות, החליטו שהם הולכים על זה והקדישו את כל זמנם בעשיית סרטונים.

 

הסגנון שלהם התמקד באקשן קומי והרבה יריות ועם הזמן התפתחו מספיק כדי לעשות סרטונים במשרה מלאה. שניהם והצוות זכו ביחד עם Corridor Digital בקמפיין לפרסומת למשחק Battlefield 3 ולאחר מכן, ובעזרת קיק סטרטר השיגו מימון לסדרת הרשת המדוברת.

 

 

הסדרה מתרחשת במציאות שבה משחקי יריות מגוף ראשון, תחביב ידוע של צוות היוצרים, הם הספורט המוביל בעולם. ישנו תיכון אחד שבו השחקנים המוכשרים ביותר מגיעים כדי לכוונן את היכולות שלהם ולזכות בחוזים גדולים, שיהפכו אותם לגיימרים מקצועיים ועשירים. גיבורנו האנדרדוג בריאן די הוא שחקן FPS (יריות מגוף ראשון) בחסד שמקבל הזמנה לתיכון הנחשק - Video Game High School כדי להראות את יכולותיו ומשם העלילה ממשיכה.

 

החלק הויזואלי מאוד מרשים, במיוחד בהתחשב בעובדה שהם עובדים על מחשבים אישיים ולא עושים שימוש בחוות שרתים כפי שהאולפנים הגדולים עושים. בכל חלק שבו הדמות משחקת במחשב, איננו רואים את מסך המחשב ואותם משחקים, אלא ממש את השחקנים עצמם בתוך המשחק עצמו, בדומה למה שהוצג בסרט גיימר, רק עם עלילה.

 


 

איפה הכסף?

מי שאי פעם ניסה להפיק סרטון כלשהו בצורה מקצועית עם צוות ועם סט, גילה מאוד מהר את העלות הגבוהה של לוקיישנים, אוכל, שחקנים, ציוד, צוות טכני ודלק. בחבורה של פרדי (כמו בכל הפקה עצמאית או סטודנטיאלית) השחקנים הם החברים שלהם, הצוות הוא שאר החברים, והתשלום לשחקנים הוא פיצה ושתייה.

 

שאר הכסף הולך על תפעול הלופט באזור תעשייה בלוס אנג'לס שבו הם יוצרים את כל הסרטונים. במקום לשלם לאתרי צילום הם פשוט מצלמים בחנייה שמחוץ לבית ובסביבה הצמודה. הפרסום הרב שהם זוכים לו אפשר להם לבקש שימוש בלוקיישנים ברחבי ארה"ב, היכן שאנשים שמחו לתרום את האתר, כדי להופיע בסרטון.

 

 

אז איפה הכסף?

יוטיוב לכשעצמה מאפשרת ליוצרים להרוויח כסף מהעבודות שלהם על ידי תוכנית חלוקת הרווחים ותוכנית השותפים שלה. הראשונה פועלת כך: אתם מעלים סרטון שאתם בעלי הזכויות יוצרים המלאים לכל חלק בו ללא יוצא מן הכלל - כלומר לכם הזכויות לכל התמונות שרואים והצלילים ששומעים. ואחוז מכל ההכנסות שהפרסומות המופיעות לפני, ליד, מתחת ועל הסרטון הולך אליכם.

 

הממוצע הכללי הוא רווח של דולר על כל אלף צפיות אבל זה משתנה בעשרות אחוזים לשני הכיוונים. אתם בוודאי עושים את החשבון עכשיו, לערוץ של וונג יש ממוצע של 5 מיליון צפיות לכל סרטון שזה יוצא כ-5,000 דולר לפני מס. בהנחה שהם מעלים סרטון כל שבוע כפי שהיו עושים בעבר מדובר כאן ברווח פוטנציאלי של עשרים אלף דולר או 76 אלף שקל בחודש.

 

תוסיפו לכך את העובדה שהסרטונים ממשיכים לצבור רווחים מתונים הרבה זמן אחרי שיא הפופולריות שלהם ותראו שמדובר בסכומים נאים מאוד. אם היה מדובר בבן אדם אחד בלבד, אז היה זה סכום גבוה. אך כמו כל סרט אחר, יש הרבה הוצאות ודרושה עבודת צוות.

 

 


 

הכסף מכם 

כדי להגשים את החזון של כותבי הסדרה, וכדי להעלות את הרמה הכללית של הערוץ, הם הבינו שיש צורך במימון חיצוני להפקה, ולכן פנו לקיקסטרטר. באותה תקופה האתר היה פחות מוכר ולא היו בו פרוייקטים בקנה מידה הזה. אין ספק שהתשומת לב שהאתר עצמו ובכללי מימון קהל קיבלו, לקחה את הרעיון של תוכן שהצופים מממנים אותו והפך אותו למציאות.

 

העונה הראשונה יצאה למימון קהל ב-21.9.2012 עם בקשה ל-75 אלף דולר, ותוך שבועיים נאסף סכום של 273 אלף דולר. אם זה נראה לכם כמו סכום גבוה במיוחד, דעו שהעלות הכוללת הסתכמה ב-536 אלף דולר. אותה עונה נמשכה תשעה פרקים בני 11 דקות בממוצע - אורך כולל של סרט קולנוע.

 

העונה כללה לא פחות מ-612 שוטים של אפקטים מיוחדים, ובהפקתה לקחו חלק 160 אנשי צוות ושחקנים. בנוסף לסכום הזה, הוערך כי הושאל להם ציוד בשווי של מאה אלף דולר שאחרת היו צריכים לשכור או לרכוש אותו בעצמם. בהתחשב בקנה מידה של ההפקה ובהישגים של הצוות, מדובר במחיר זול במיוחד לתוצר ברמה הזו.

 


 

אז מהיכן הגיע השאר?

ביוטיוב פועלות רשתות הרוכשות תוכן או שירותים מיוצרי תוכן מובילים המשלמות להם כדי ליצור או לקדם תוכן מסוים בערוץ שלהם. מודל התשלומים יכול להיות מימון עם תעריף קבוע הנמדד לפי אלף חשיפות של פרסומת או מוצר בסרטון, חסות בסגנון ערוץ 1 וגם שכר חודשי תמורת העברת זכויות היוצרים על התוכן של בעל הערוץ וכן הלאה.

 

רשתות כמו Revision 3, Machinima ו-The Game Station אחראיות לרוב התוכן המוביל באתר. וכמו הרבה ערוצים מובילים אחרים ביוטיוב גם הערוץ של פרדי וונג ממומן לא רק על ידי תוכנית השותפים של יוטיוב והרווחים מהפרסומות אלא גם על ידי רשת הפועלת ביוטיוב בשם Collective Digital Studios.

 

את מה שהערוץ לא גייס דרך הקיקסטרטר, רשת העל מימנה בעצמה. העונה השנייה נמצאת עכשיו בשלב גיוס הכספים ובקיקסטרטר כבר אספו 3יותר מ-372 אלף דולר מתוך 636,010 דולר שהם ביקשו ויש עוד יותר משבועיים עד תאריך היעד. למה סכום כזה ספציפי? בעמוד הקיקסטארטר הם מפרטים בדיוק מה העלויות שלהם. המפיקים אגב, שזה וונג, לאץ' ובריאן פירנזי שגם מככב בתפקיד The Law בסדרה, החליטו שהם לא מקבלים תשלום על עבודתם.

 


 

אפיק רווחי ביותר הוא כפי שאמר יוגה מספייסבולס - מרצ'נדייזינג! מרצ'נדייזינג! וונג ולאץ' פתחו חברה בשם RocketJump על שם אחד מהסרטונים שלהם ובו הם מוכרים סחורה כמו חולצות, תיקים, פוסטרים וכמובן את העונה הראשונה עצמה שבכל מקרה זמינה חינם. אתר קיקסטרטר ודומיו אוהבים להזכיר לנו שיש עוד מקום ליצירתיות בעולם ובמיוחד באינטרנט, ולא תמיד צריך חברה ענקית שמשתלטת על הפן היצירתי כדי ליצור הפקת איכות מרשימה.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדרך המהירה לצאת מהפרינד זון
סמל בית הספר
מומלצים