שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    חשיפה: החוקים החדשים שיצילו ילדים בתאונה

    הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מקדמת שורת חקיקות בטיחות חדשות. חלקן כבר בשלבים מתקדמים ביותר, אחרות בתחילת התהליך. בטיחות הילדים במרכז, אך גם נוסעים במוניות ורוכבי אופניים

    חשיפת ynet: היכונו לחוקים חדשים שעשויים להציל את החיים שלכם. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מקדמת שורה של יוזמות חקיקה, הנחשפות כאן לראשונה ומיועדות לשנות את הדרך שבה אתם נוהגים, רוכבים על אופניים ואפילו נוסעים במונית - ובעיקר מסיעים ילדים.

     

    למשל, הגיל שבו מותר להושיב תינוקות עם כיוון הנסיעה יעלה לשנתיים, והפסקת השימוש במושב מגביה ("בוסטר") תקבע לפי גובה הילד, ולא רק גילו. ברשות גם רוצים לחייב נוסעים במוניות לחגור חגורת בטיחות במושב האחורי בנסיעות עירוניות, ולאסור על נהגי אוטובוס ומשאיות להשתמש בטלפון נייד.

     

    הילד רוצה לצאת מהבוסטר? תלוי מה הגובה שלו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הילד רוצה לצאת מהבוסטר? תלוי מה הגובה שלו(צילום: shutterstock)

     

    יוזמת חקיקה נוספת, שעשויה לעורר ויכוח ציבורי, נוגעת לענישת עברייני תנועה שהורשעו בנהיגה בשכרות. הרשות מציעה לחייב נהגים אלה בהתקנת מערכת מיוחדת הנקראת לרוב "Alcolock", ומונעת את התנעת המכונית כאשר רמת האלכוהול בגוף הנהג גבוהה מהמותר על-פי חוק. ברשות סבורים כי יש להתקין מערכת שכזו גם באוטובוסים ומשאיות.

     

    חלק משמעותי מיוזמות החקיקה עוסקות ברכיבה על אופניים, וזאת לאור העלייה בשנים האחרונות במספר הישראלים שמשתמשים באופניים - כתחביב, וגם כאמצעי תחבורה עירוני. הרשות מעוניינת לקבוע כי רק ילדים מעל גיל 9 יוכלו לרכוב בכבישים עירוניים, כאשר בכבישים בינעירוניים תיאסר רכיבת ילדים מתחת לגיל 12. בנוסף, הלשכה המשפטית במשרד התחבורה כבר החלה בהכנת תקנה הקובעת כי כל הרוכבים יחויבו לרכוב בשול הדרך בכבישים בינעירוניים.

     

    כמה הוא שוקל?

    אחד מיעדי יוזמת החקיקה העיקריים הוא הגברת בטיחות הילדים במכונית. ברשות מסבירים כי "בהתאם למידע המחקרי הקיים כיום, ישנה חשיבות רבה לביצוע מספר תיקונים בתקנות העוסקות בנושא השימוש בהתקני הריסון לילדים". לפי הרשות, יש להעלות את הגיל שבו מותר להושיב ילד עם כיוון הנסיעה במושב בטיחות - משנה לשנתיים.

     

    ברשות מזכירים כי "מחקרים מוכיחים שהושבת ילדים במושב הפוך יעילה ב-93% במניעת פציעה או הפחתת חומרתה, בהשוואה להושבה במושב הפונה קדימה, שיעיל רק ב-78%". ראוי לציין כי מחקרים מקיפים שנערכו בעולם הוכיחו כי ילדים בכל גיל, ובכל מושב ברכב (קדמי, אחורי או מרכזי) מוגנים יותר כאשר הם יושבים עם פניהם לאחור.

     

    "הושבת ילדים במושב הפוך יעילה ב-93% במניעת פציעה" ()
    "הושבת ילדים במושב הפוך יעילה ב-93% במניעת פציעה"

     

    הרשות גם מעוניינת להחמיר את התנאים המאפשרים את הפסקת שימוש במושב מגביה ("בוסטר"). כיום קובעות התקנות כי יש להושיב ילדים במושב מגביה עד גיל 8, אך ברשות ממליצים להוסיף כי תנאי להפסקת השימוש במושב מגביה יהיה גם גובה של 1.45 מטר לפחות.

     

    החמרה צפויה גם בתנאים הקובעים מתי אפשר להעביר ילד מכיסא בטיחות למושב מגביה. כיום, התקנות מתייחסות רק לגיל (מעל שלוש שנים), אך ברשות רוצים לקבוע כי גם משקל הילד יהווה תנאי - העברת הילד תתאפשר אם משקלו 18 ק"ג לפחות. הצעה נוספת נוגעת להטלת חובה לבטל את כרית האוויר לא רק כאשר הילד נוסע ליד הנהג במושב בטיחות, אלא גם כאשר הוא יושב במושב מגביה.

     

    יותר מסוכן מהליכה

    הגברת בטיחות הילדים ממשיכה להיות יעד עיקרי של הרשות, גם כאשר הם רוכבים על אופניים. "המגבלות הפיזיולוגיות והפסיכולוגיות המאפיינות ילדים צעירים, מקשות עליהם בהתמודדות ובהשתלבות במרחב התנועה", מבהירים ברשות. "כך לדוגמא, מתקשים הילדים להבחין בין ימין לשמאל, (ו)להעריך מרחקים ומהירויות".

     

    על-פי הרשות, מגבלות אלה הופכות ילדים שרוכבים על אופניים לאוכלוסיה פגיעה במיוחד. "רכיבה על אופניים הינה פעולה מורכבת הרבה יותר מאשר הליכה, ומכאן שרכיבה על אופניים בכביש מעמידה ילדים קטנים בסכנה גדולה אף יותר מאשר חציית כביש לבד", מסבירים שם.

      

    הילד עוד לא בן 9? אסור לו לרכוב על הכביש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    הילד עוד לא בן 9? אסור לו לרכוב על הכביש(צילום: shutterstock)

     

    לכן מציעה הרשות לקבוע תנאים מינימאליים חדשים לרכיבה על אופניים: רק ילדים מעל גיל 9 יוכלו לרכוב בכבישים עירוניים. הרשות מציעה לתקן את החוק, כך שילדים מתחת לגיל 9 יוכלו לרכוב על המדרכה. "בהסתמך על מחקרים, (יש) לבטל את החובה לרכוב על הכביש לגבי ילדים שגילם נמוך מ-9 שנים", קובעים ברשות.

     

    עוד מציעה הרשות לאסור רכיבת ילדים מתחת לגיל 12 בכבישים בינעירוניים. "ילדים צעירים אינם בשלים לרכיבה על אופניים בצד מכוניות", אומרים ברשות, "וקביעה זו נכונה שבעתיים במקרים של נסיעה בכבישים שאינם עירוניים". הצעה זו הועברה לאחרונה ללשכה המשפטית במשרד התחבורה, לצורך הכנתה להגשה לוועדת הכלכלה של הכנסת.

     

    גם רוכבים בוגרים זוכים להתייחסות הרשות, כאשר חלק מהתקנות המוצעות הועלו בעקבות חקירת תאונה קטלנית בכביש מספר 3 באוגוסט 2011, שבה נהרגו שני רוכבים, ושניים נוספים נפגעו באורח קשה. על-פי הצעה שכבר הועברה ללשכה המשפטית במשרד התחבורה, יחויבו רוכבים לרכוב בשול הדרך בכבישים בינעירוניים - באותם כבישים שאפשר.

     

    ברשות מסבירים כי "מספר תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבי אופניים הרוכבים בכביש בדרכים שאינן עירוניות, עולה כמעט פי שלושה ביחס למספר התאונות שבהן נפגעים רוכבי אופניים הרוכבים בשול בדרכים אלה - 72% לעומת 28%". הצעה נוספת, שגם היא הועברה ללשכה המשפטית במשרד התחבורה, קובעת כי קבוצת רוכבים המונה עשרה רוכבים לפחות תחוייב בליווי כלי רכב, שמפעיל אורות אזהרה.

     

    נכנסת למונית? שים חגורה

    על-פי הרשות, תקנות התעבורה פוטרות משימוש בחגורות בטיחות את "הנוהג במונית בדרך עירונית כשיש בה נוסעים וכן הנוסעים במונית בדרך עירונית במושב האחורי". יש לציין כי הסיבה לפטור לנהגי המוניות היא ביטחונית, ומטרתו לאפשר להם להתמודד בין השאר עם מקרי שוד.

     

    אלא שברשות אומרים כי "ההסתברות שנהג המונית ייפגע, או שפגיעתו תוחמר, במהלך תאונה כתוצאה מאי-חגורת בטיחות, עולה על ההסתברות שייפגע כתוצאה מן העובדה שהשימוש בחגורת הבטיחות תגרום לפגיעה במקרים אחרים - דוגמת שוד".

     

    נהגי מוניות ונוסעים יחגרו, גם בנסיעה עירונית (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    נהגי מוניות ונוסעים יחגרו, גם בנסיעה עירונית(צילום: מוטי קמחי)

     

    בנוסף, כך מבהירים ברשות, "אין הצדקה לאפשר פטור משימוש בחגורות בטיחות לנוסעים במושב האחורי". שינוי התקנה הרלוונטית, כך מתברר, כבר אושר בשנת 2010. אלא שברשות מסבירים כי מאז, במשך כשלוש שנים, נמצא התיקון "בלשכה המשפטית של משרד התחבורה, בהכנה להגשתה לאישור ועדת הכלכלה".

     

    יוזמות החקיקה של הרשות נושאות החמרה נוספת לנהגים מקצועיים. ברשות רוצים לאסור שימוש בטלפון נייד על נהגי כלי רכב מסחריים ואוטובוסים. "מעורבות
    רכבים כבדים וציבוריים בתאונות דרכים קטלניות גבוהה בהרבה משיעורם במצבת כלי הרכב, הן בשל הנסועה הגבוהה של רכבים אלו והן בשל משקלם הרב", מסבירים ברשות. "על-מנת להקטין ככל הניתן את היסח הדעת בזמן נהיגה (מוצע) לאסור כל שימוש שהוא בטלפון נייד".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    עבריינים מועדים לא יוכלו להתניע
    צילום: shutterstock
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים