שתף קטע נבחר

 

כץ מגיב לביקורת וללחץ: קווי ההפרדה יתוגברו

על רקע הביקורות על נוהל האוטובוסים הנפרדים לפלסטינים, ובעקבות העומס האדיר שנוצר בתחנות ההסעה, מנסה שר התחבורה להרגיע את הרוחות. מספר האוטובוסים יתוגבר ויתווספו תחנות הסעה. זהבה גלאון דורשת לבטל את הקווים לאלתר, אבל יו"ר קרני שומרון מסביר: "הפתרון הזה טוב לכולם"

אחרי אירועי הבוקר (ב') במעבר אייל, ועל רקע תגובות נגד היוזמה להכשרת אוטובוסים מיוחדים לפלסטינים בשומרון, הורה שר התחבורה ישראל כץ לוודא כי "פלסטינים הנכנסים לישראל יוכלו לנסוע בכל קווי התחבורה הציבורית, כולל בכל הקווים הקיימים ביהודה ושומרון".

 

בנוסף, על פי הודעת משרד התחבורה הורה כץ לתגבר מיידית את קווי האוטובוס החדשים שחברת אפיקים מפעילה ככל שיידרש על פי הביקושים לקווים אלה: "בשל העומס האדיר על מעט הקווים שכן פעלו הבוקר יבחן המשרד אפשרות שלפיה הקווים יצאו מנקודות נוספות בשומרון, במטרה להקל על הנוסעים".

 

נאבקים על מקום באוטובוס. הבוקר במעבר אייל (צילום: EPA) (צילום: EPA)
נאבקים על מקום באוטובוס. הבוקר במעבר אייל(צילום: EPA)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

ביקורת ציבורית שנמתחה על היוזמה הביאה את השר כץ להורות להדפיס חומרי פרסום על אודות קווים אלה גם בשפה העברית. עד עתה הודפסו עלונים בנושא בערבית בלבד וחולקו רק לפלסטינים בתחנות ההסעה.

 

בימין תומכים, בשמאל מגנים

יוזמת הקווים הנפרדים לפלסטינים עוררה גל תגובות משני צדי המערכת הפוליטית. גורמים בשמאל קראו למשרד התחבורה להביא לביטול של מה שהם הגדירו "קווי אפרטהייד". יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פנתה לשר כץ באופן רשמי

ודרשה ממנו "לבטל לאלתר את קווי ההפרדה בשומרון. קווי אוטובוס נפרדים לפלסטינים מוכיחים שכיבוש ודמוקרטיה לא יכולים להתקיים יחד".

 

לטענת גלאון, ההחלטה להפריד בין יהודים לבין פלסטינים נבעה מלחץ של מתנחלים ולא מרצון לשפר את השירות לפלסטינים: "הפרדה באוטובוסים על רקע אתני הייתה נהוגה בעבר במשטרים גזעניים בעולם ואיננה מקובלת במדינה דמוקרטית".

 

גם בארגון "שלום עכשיו" מחו על הפעלת הקווים ואמרו: "ההחלטה על קווים נפרדים בשטחים מעוררת חלחלה והופכת את הגזענות לנורמה. דרושה רוזה פרקס פלסטינית שתתעקש להתיישב בקווים יהודיים ולא תיכנע לאפליה".

 

מנגד, יו"ר המועצה המקומית קרני שומרון, הרצל בן ארי, אחד ממובילי הלחץ על משרד התחבורה למציאת פתרון לעומס והמתיחות בקווים הרגילים ביהודה ושומרון אמר כי "המצב בחודשים האחרונים, שבו אזרחי ישראל הנאלצים לנסוע באוטובוסים ממוגני ירי בהנחיית צה"ל מוצאים אוטובוסים מלאים באוכלוסייה ערבית, הוא אבסורד. וזה עוד לפני הסכנה הביטחונית בדבר. מאידך, האוכלוסייה הערבית נאלצה לשלם הון ל'חאפרים' שיקחו אותם ישירות מהמעבר. הפתרון הנוכחי טוב לכולם. הוא מאפשר לערבים לנסוע באוטובוסים מוזלים ומוסדרים".

 

כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:

 

בוקר של לחץ ומהומה

עם יציאתה לדרך של היוזמה הבוקר נרשמו לחץ, איחורים ואי סדר במעבר אייל הסמוך לקלקיליה. המהומה התפתחה אחרי שפועלים פלסטינים רבים לא הצליחו לעלות על האוטובוסים כדי לנסוע לעבודתם בתוך הקו הירוק. הם מחו על העובדה שכעת עליהם להגיע למעבר ממקומות מרוחקים בשומרון, מאחר שקווי האוטובוס הללו הם כרגע האפשרות היחידה שלהם להיכנס למרכז הארץ.


 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: גור דותן) (צילום: גור דותן)
(צילום: גור דותן)

 (צילום: גור דותן) (צילום: גור דותן)
(צילום: גור דותן)

 

ללחץ תרמה העובדה שהמשטרה אסרה על בעלי מוניות פרטיות לבצע הסעות, ופועלים רבים נתקעו במעבר בלי יכולת להגיע למקום עבודתם. רבים מהם החלו לצעוד רגלית לכיוון ישראל אך נעצרו והוחזרו על ידי המשטרה לאזור המעבר.

 

פועלים רבים נוספים שהגיעו למחסום התעמתו מילולית עם נציגי משרד התחבורה ועם נציגי חברת האוטובוסים אפיקים, שאובטחו על ידי אנשי יס"מ שהגיעו למעבר כדי לשמור על הסדר.

 

כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, בעקבות לחץ מצד מתנחלים, החליט משרד התחבורה למנוע מפלסטינים נסיעה באוטובוסים של יהודים ולהפעיל קווים המיועדים להם בלבד. הרעיון נולד אחרי שתלונות רבות התקבלו במשרד התחבורה על כך שפועלים פלסטינים מצליחים לעקוף את נקודות הבידוק של צה"ל וכוחות הביטחון. הקווים החדשים אמורים להסיע פלסטינים מאזור ההתנחלות צופים למרכז הארץ, ועל פי עדויות נהגים, פלסטינים שינסו להשתמש בקווים "המעורבים" יידרשו לרדת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הבוקר במעבר אייל.
צילום: גור דותן
מומלצים