נכנס יין
כשעמי נהרי הבין עד כמה הוא אוהב לעסוק ביין, הוא החליט לשים את ההייטק בצד ולהתמקד ביבוא ושיווק של יינות מישראל
עד לפני שלוש שנים, עמי נהרי, היום בן ארבעים, היה איש הייטק מצליח בניו-יורק, שאהב לשתות יינות איכותיים, העריך את הטעם הייחודי של כל ענב וענב וידע לזהות את הדקויות הקטנות בין היינות השונים. הוא הגיע לניו-יורק לפני עשר שנים בשליחות חברת סטרט-אפ כמנהל פרויקטים, ואחרי שש שנים התחתן כאן עם לריסה, שחלקה איתו את האהבה ליין. בביקור מולדת בארץ לאחר נישואיהם, מערכת היחסים שלהם עם היקב ותוצריו קפצה הילוך.
"אבא שלי יודע שאני ואשתי שותים את מה שהוא מכנה 'יינות יקרים' ומה שאנחנו מכנים 'יינות טובים'", מספר נהרי. "כשביקרנו בארץ, הוא לקח אותנו לבקר ביקב גוש עציון לטעימות, ואני ואשתי פשוט נפלנו מהרגליים. זה היה ברמה מאוד גבוהה. שאלתי את שרגא רוזנברג, הבעלים, איך יכול להיות שהיין הזה לא נמצא בארצות הברית? הצעתי לו להיות היבואן והוא מיד אמר לי לא. אבל ישבתי עליו. חזרתי לניו-יורק ושיגעתי אותו עד שהסכים בתנאי שאתן לו את הכסף מראש, אפילו לפני שהוא מוציא את הסחורה. הוצאתי בסביבות חמישים-שישים אלף דולר מהכיס כי די האמנתי בעצמי".
אז איך מתחילים לייבא יין ללא ניסיון וידע בתחום?
"זה התחיל כתחביב. בהזמנה הראשונה הזמנתי קונטיינר של שמונה ארגזים עם שבעים בקבוקים בכל ארגז. הגעתי לכמה חנויות, הצעתי להם את היין, אחרי שמונה חודשים מכרנו הכל ואז עשיתי עוד הזמנה. החנויות החלו להכיר אותי ויקבים מהארץ החלו להתקשר אלי כשהם ראו את ההצלחה שלנו".
ההילוך הבא בקריירה החדשה של נהרי היה כשיונתן תשבי מיינות תשבי, יקבי זכרון יעקב, ונצר למורשת היין של הברון אדמונד דה רוטשילד, פנה לנהרי והציע לו שיתוף פעולה עסקי. "כמובן שכשפונים אליך מיינות תשבי, אתה נענה. מאז אנו עובדים יחד", מסביר נהרי. "אם עד לפני כמה שנים היינות המוכרים של תשבי בניו-יורק היו אלה בשווי של עשרה עד עשרים דולר, הרי שהיום, מאז שאנחנו עובדים איתם, הצלחנו למכור את היינות היקרים יותר שלהם כמו מלבק בשלושים דולר. בחצי השנה האחרונה גם ה'ג'ונתן' של תשבי, שעולה שישים דולר, נמכר בהצלחה רבה".
שישים דולר? איך משכנעים אנשים לשלם כל כך הרבה כסף על בקבוק, כשגם בעשרה דולר אפשר למצוא יינות טובים?
"באים אלי הרבה אנשים כמוך ואומרים לי: 'אין מצב, אני לא מוציא כל כך הרבה כסף על יין'. אני נותן להם לטעום יין בשווי ארבעים דולר או יותר וזה כל מה שצריך כדי לשכנע", הוא אומר. "יש לי עכשיו את המלבק של תשבי, שזה יין חדש, ענב מדרום אמריקה. מדובר ביין מאוד פירותי והאתגר הוא לאזן אותו כדי שיהיה יותר אלגנטי. המלבק של תשבי הצליח לעשות את זה".
התחלת עם העסק הזה רק לפני שלוש שנים. איך אתה מסביר את ההצלחה המהירה שלך בתחום?
"דבר ראשון, אף אחד מבעלי החנויות לא כועס עלי עדיין", אומר נהרי. "אני עובד בצורה מאוד ישרה. יכול להיות שאני מפסיד כמה דולרים בדרך אבל לטווח הארוך זה משתלם. לפי החוק בארצות הברית, אני חייב להצהיר על המחירים שאני מחייב עבור ארגז. עם מישהו קונה מספר מסוים של ארגזים אני יכול לתת לו הנחה אבל יש כאלה שבאים ומבקשים את אותה הנחה על כמות קטנה יותר של ארגזים. הרבה יבואנים אחרים מעגלים פינות אבל אני שומר על אותו קו עם כולם וככה אני גם יוצא בסדר עם כולם".
אשתו של נהרי, לריסה, היא מנהלת השיווק של החברה ואחראית גם על אירועי שיווק וטעימות יין. "אחד היתרונות שלנו", מציין נהרי, "הם האירועים שאנחנו עושים בבתי כנסת ובמרכזים קהילתיים, חלקם אירועי תמיכה בישראל. במקום להיכנס לחנויות שלנו ולנסות להילחם על מקומנו, אנחנו מזמינים את הלקוחות לנסות את היינות שלנו בחברה. בנוסף לכל זה, אני מייבא יין מהיקב הכשר הטוב ביותר, יקב 'שירה', מקליפורניה שזוכה בקביעות בכל המדליות. כשאנשים שומעים שיש לי את היין שלהם, הם תמיד מתלהבים. הכי חשוב זה גם לבקר הרבה בחנויות, לתת למוכרים לנסות את היין שוב ושוב, כי כשיבוא לקוח וישאל מה כדאי לקנות הם ימליצו לו על הדבר שעדיין עומד להם על קצה הלשון".
נהרי, דתי מסורתי, מוכר לעת עתה יינות כשרים בלבד. כשרות של יין אינה תלויה בהליך ההכנה הטכני אלא רק דורשת שהיין יטופל על ידי יהודים ובהשגחת רב מרגע הבציר ועד סגירת הבקבוק.
אתה חושב שההסבר הזה כיצד נשמרת הכשרות יכולה לפגוע בלקוחות שאינם יהודים? הרי משתמע מזה שהקירבה של לא יהודים ליין מטמאת אותו.
"כן, זה יכול מאוד לפגוע באנשים שאינם יהודים. אני מסביר להם שזה לא יהודי כנגד הלא יהודי מאחר וגם ליהודים שאינם שומרי מצוות אסור להתעסק עם היינות האלה. ההסבר הולך אחורה ללפני אלפיים שנה, כשהבעיה התרבותית הגדולה ביותר של הקהילה היהודית הייתה עבודת אלילים. אחד הדברים הכי חשובים בעבודה הזו היה היין, אז ההתייחסות ליין הייתה מאוד נוקשה בקרב הקהילה. שמירת הכשרות של היין נטמעה במסורת היהודית גם אחרי שסכנת עבודת האלילים חלפה. אני שומר מצוות לאו דווקא מפחד, אלא מתוך שליחות להמשיך את התרבות היהודית שהתקיימה במשך אלפי שנה".
איפה בעיקר אתה מוכר את היינות?
"קודם כל אני מגיע לאיזורים היותר יהודיים – אפר ווסט סייד, ברוקלין, ניו-ג'רזי, אבל אני עובד המון גם עם חנויות שפשוט רוצות יינות ישראליים ללא קשר לכשרות. כשאני עושה טעימות בשכונת סוהו, למשל, אנשים מתפלאים שהיין כל כך טוב למרות שהוא כשר. אני מסביר להם שגם בקבוק המים שבידם כשר. אין שום השלכה על הטעם מהבחינה הזו. אני חייב לציין שכשאנשים לא יהודים קונים יין ישראלי, זו ההרגשה הכי טובה מבחינתי כי זה הכי אוביקטיבי".
אפשרי מבחינתך למכור גם יינות לא כשרים?
"ברור שזה אפשרי. אני בסך הכל הבעלים של החברה. אם ארצה, יהיו לי מנהלים שיהיו אחראים על היינות הלא כשרים. התקשרו אלי מהארץ מהרבה יקבי בוטיק לא כשרים והציעו לי לייבא את היינות שלהם. אמרתי שבינתיים לא אבל יכול להיות שזה ישתנה עם גדילת העסק".
מלבד נהרי ואישתו, יש בחברה עוד שלושה אנשי מכירות, איש לוגיסטיקה, ויועץ שאחראי על מכירות מחוץ לניו-יורק וניו-ג'רזי. "כעת אני עובד על חיזוק המכירות של יינות תשבי ואת המלבק החדש שלהם. כמו כן יש לנו פרויקט חדש של יינות זולים יותר, בסביבות 12 דולר לבקבוק".
לצד חברת הייבוא ההולכת וגדלה, נהרי הוא גם אב לתאומים בני שנה וחצי, איתן ועברי, ועדיין מעורב בפרויקטים רבים בתחום ההיי-טק.
"התחלתי בתור מתכנת והיום אני יועץ עסקי בתחום השירות. כיום אני נכנס לחברות ועוזר להם לשפר את רמת השירות שלהן בפרויקטים יחידים, אז הזמן שלי הרבה יותר גמיש. חוץ מזה אני גם מוציא ספרים שעוסקים בתחום השירות בענף והרבה מזה יישמתי בתחום הייבוא כמובן".
www.theriverwine.com