ראשונים בשטח: איך מגלים טיול חדש בעולם?
"לדרוך במקום שבו כף אדם לא דרכה מעולם", זה לא רק משפט מ"מסע בין כוכבים", זה משהו שגם אתם יכולים לעשות. ולא, לא צריך להיות מדריך או נהג-שטח מיומן. אז איך מגלים מסלול חדש, מה חשוב לדעת, איפה מתחילים והאם זה מתאים גם לכם? טיפים משניים שכבר עשו זאת
לגלות אי, למצוא יבשת חדשה, לנסוע במסלול שטרם נסעו בו, או לגלות שביל נסתר או דרך - מי מאיתנו לא היה רוצה לחוות חוויות כאלה?
- עדכונים נוספים בעמוד הפייסבוק של ynet
מסעות "פתיחת ציר" הם מסעות מיוחדים במינם ושונים במהותם ממסעות "רגילים". מסלולי הנסיעה פחות מוכרים, לוחות הזמנים לא תמיד ברורים, המסלול יכול להשתנות "תוך כדי תנועה" ותקלות בלתי צפויות עשויות להאריך את שעות הנסיעה גם אל תוך הלילה. יחד עם זאת, ואולי בגלל כל אלה, מדובר בחוויה ראשונית, מיוחדת וממכרת.
עוד כתבות בערוץ התיירות :
- המים של נחל ציפורי: תרופת הרגעה נגד השרב
- בם וינדו א-פורטוגל: 10 סיבות לחלום בפורטוגזית
- תשכחו מהשופינג: תיירות עם משמעות
יעד חדש צריך להיות לא שגרתי, מיוחד ומסקרן. הוא צריך לשלב נופים מיוחדים, תרבות מעניינת, אטרקציות שונות, מסלולי שטח טובים והכי חשוב: פתרונות אופרטיביים, כמו: טיסות מתאימות ונוחות, לינה ברמה סבירה, מסלולים מתאימים וכמובן ג'יפים ראויים - למטייל הישראלי קשה להתמודד עם ג'יפים ישנים תוצרת ברית המועצות, או כל מיני ענתיקות עם חלונות קבועים (שלא נפתחים) ו(ללא) הגה כוח.
הכל מתחיל שנה לפני
ההכנות לקראת מסע פתיחת ציר מתחילות כשנה לפני ההחלטה על פתיחת מסלול חדש. דבר ראשון, נוסעים לבדיקה ראשונית של המקום. זה כרוך בחיבור עם שגרירות ישראל והבנת הקשרים הפוליטיים, יצירת קשרים עם ספקים מקומיים, בדיקת נושא הבטיחות שוב ושוב (כי בסופו של דבר זה הכי חשוב), בדיקת השירותים הרפואיים הניתנים במקום, רמת הרכבים, הפעילויות השונות שניתן לעשות, ולמעשה, כל מה שצריך בשביל להפיק מסע בשטח.
בשלב הזה הכל עדיין ברמה של גישוש ובדיקה שהמקום עומד בקריטריונים של מסלול מתאים מכל הבחינות. בהמשך, נסע עוד מספר פעמים כדי לסגור בדקדוק את כל היבטי הבטיחות, הרפואה והלינה, לבדוק שוב ושוב את המסלולים והאטרקציות, וגם כדי לחפש את הנקודות הפחות מוכרות ואת האתרים הכי מיוחדים שיש.
שינויים הם חלק מהמשחק
"מסע פתיחת ציר" הוא בעצם המסע הראשון שיוצא אל היעד החדש יחד עם "משתתפים אמיתיים". מדובר בקבוצה לא גדולה של אנשים שרוצים לקחת חלק במסע שיש בו הרבה לא נודע, כמו למשל, דרכים שבתחילה נראו מתאימות ובמסע פתיחת ציר מתגלות כבלתי עבירות - שינויים הם חלק מהמשחק.
הערך המוסף הוא הראשוניות והחוויות המיוחדות שיש במסע, לגלות פתאום את הנהר שמסומן במפה אבל אף אחד (כולל המדריך המקומי) לא נסע שם. להגיע לכפר קטן ונידח, לגלות שזה בדיוק יום החג שלהם וכל הקבוצה מוזמנת לחגיגה, או לגלות את הדרך אל פסגת הר הגעש שממנה יש נוף עוצר נשימה. חוויות בראשית.
במסע כזה מנסים ללמוד ולראות כמה שיותר אתרים ומקומות, ומנסים לנצל את הזמן יותר ביעילות. לוחות הזמנים צפופים ומתועלים יותר לסיור וטיול ופחות ל"סתלבט" ולמנוחה, קורה לא אחת שמגיעים למלון באמצע הלילה או שתכניות משתנות ברגע בגלל גילויים חדשים.
לדוגמה, במסע פתיחת ציר שעשינו בדיוק לפני שנה בארמניה, סיפר לנו המדריך המקומי שהוא שמע על מסעדה קטנה שנמצאת באחד הכפרים הנידחים. הוא הודה שמעולם לא היה שם אבל הציע לנסות. החלטנו ללכת על זה.
כשהגענו למקום גילינו חדרון קטנטן שנכנסים אליו אולי עשרה אנשים בדוחק, כסאות היה צריך לאלתר מהשכנים, צלחות בקושי היו להם אבל האוכל היה ביתי, אותנטי, נפלא ובשפע. זאת היתה אחת הארוחות היותר זכורות מהמסע. ברור שלא כל קבוצת מטיילים תהנה מסוג כזה של חוויה. יש שיקטרו ויתלוננו אבל האנשים שהיו איתנו בארמניה ידעו שזה חלק מהחוויה שכוללת לפעמים גם פסילה של מקומות או מסעדות.
דרך המסע הזה לומדים על איכות המסלולים בעיני המשתתפים, על מידת האתגר ומידת העניין. יכול להיות אתר שסומן כמעניין, אבל פידבק מפורצי הציר ילמד שהאתר פחות מעניין, או להפך. במסע כזה המשתתפים והצוות חושבים ביחד ויוצרים את חווית המסע.
לעיתים גם קורה שאחרי מסע פתיחת ציר מגלים שהמקום הוא יעד שלא מתאים למסעות, למרות ההכנה המדוקדקת. למשל, יעדים שמתגלים כמתאימים רק ל"משוגעים לדבר", אבל לא מתאימים לטיולים "רגילים", ויש גם מקרים של שינויים פוליטיים שגורמים לכך שיעד מסוים נסגר לקהל הישראלי (טוניס למשל) ואי אפשר להגיע אליו יותר.
לגלות את הדרך
חשוב לדעת שלא מדובר במסע הישרדות ואין צורך להיות נהג שטח מיומן. המסע יוצא לאחר שאנשי השטח כבר ביקרו ביעד, נמצאו מלונות מתאימים וכמובן גם איפה מגישים אוכל משובח. חלק מהדרכים הן, כמובן, דרכי שטח, אבל קיימים גם שבילים קלים וכבישים נוחים לנהיגה.
חלק מהמשתתפים במסע כזה הם אנשי שטח וג'יפאים מנוסים, אחרים פשוט אוהבים את החוויה והם בכלל לא בעניין של הנהיגה. בסופו של דבר מדובר בקבוצה שיוצאת יחד, כך שמי שפחות מתעניין בנהיגת שטח תמיד ימצא מי שיחליף אותו ומי שיצטרך עזרה יגלה שהוא יקבל אותה ברצון.
מסע פתיחת ציר מתאים לגברים ולנשים שרוצים לקחת חלק במשהו שונה, שיש להם סבלנות ורוח טובה, שמסוגלים לזרום וליהנות גם כשדברים משתנים בשטח ובעיקר הוא מתאים לאנשים כיפים, שרוצים לקחת חלק פעיל ומשפיע על בנייה של מסלולים. במשך הרבה שנים צירפנו למסעות האלה רק חברים. אחר כך הצטרפו החברים של החברים, המעגל התרחב והיום כבר יש קבוצת מטילים שמכירים את העניין ורוצים לצאת רק למסעות פתיחת ציר.
פתיחת הציר הבאה פורטוגל
בימים אלה אנחנו מתארגנים למסע פתיחת ציר בפורטוגל וזו תהיה הפעם הראשונה שבה יצאו לשם מסעות ג'יפים בנהיגה עצמית. פורטוגל כל כך קרובה אלינו ויחד עם זאת היא אחת המדינות הפחות מוכרות.
המקום משלב נופים נהדרים ומיוחדים, מסלולי שטח לחובבי הז'אנר, המון מבצרים מרהיבים, כפרים קטנים, ים עצום ומרהיב שמרגישים אותו מקרוב, אוכל משובח, אווירה של ימי הביניים שנשמרה בהמון מקומות ואנשים מקסימים ונעימים שיעשו הכל כדי לעזור לך . יש שם קסם, צניעות ונועם שפשוט הקסימו אותנו ואנחנו כבר מתרגשים לקראת מסע פתיחת הציר לשם.
הכותבים מנהלים את חברת מאגמה שמוציאה מסעות פורצי ציר בעולם. בעשור האחרון הוציאו מסעות פתיחת ציר לשלל יעדים כמו אוגנדה, נמיביה, אריתראה, אלבניה, טוניס, לפלנד ועוד לא מעט מקומות בעולם, ובימים אלה מתארגנים לקראת מסע פתיחת ציר בפורטוגל.
- ההרשמה
למסע פתיחת ציר לפורטוגל מתקיימת בימים אלה.