שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    עיר העתיד הירוקה

    רכבת אווירית שתחבר בין רידינג לנמל תל אביב, רכבים חשמליים ב-25 שקלים והמון שבילי אופניים - כך תראה עיר העתיד שתקדם תנועה ללא זיהום אוויר

    אחד מגורמי הזיהום הגדולים ביותר, במיוחד במרחבים עירוניים הם כמובן כלי הרכב הפרטיים. בשנים האחרונות עיריות שונות בארץ ובעולם החליטו לשנות את התמונה ולנסות לצמצם את זיהום האוויר באמצעות סלילה מסיבית של שבילי אופניים, השכרת אופניים לתושבים בעלות נמוכה והטלת קנסות על כניסה של כלי רכב פרטיים למרכזי הערים.

     

    עם זאת, לדברי ד"ר אורלי רונן ממרכז השל לקיימות, ההישג אליו צריכות העיריות לשאוף הוא ביטול השימוש בכלי רכב לחלוטין. לדבריה, עיר העתיד האידיאלית תהיה חפה מכלי רכב ותהיה מבוססת על תחבורה ציבורית ואופניים בלבד.

     

    "עיר העתיד צריכה להיות הליכתית", אומרת רונן. "עיר שאפשר ללכת בה בכל מקום. הכי חשוב הוא שאנשים יגורו קרוב כלל האפשר למקום העבודה שלהם, ובעיקרון לכל מקום שאנחנו רגילים ללכת אליו באופן פרטי. לשם כך צריכות להיות מערכות טובות של תחבורה ציבורית ושבילי אופניים."

     

    מיזם מעניין בהקשר הזה הוא מערכת שיתוף רכבים, אשר מקדמת עיריית תל אביב ועתידה להיכנס לשוק בקרוב. מדובר בפרויקט שיתנהל בדומה למערך התל אופן בעיר, רק שבמקום לשכור אופניים, יוכלו תושבי העיר ומבקריה לשכור רכבים קטנים וגדולים, בעלות של לא יותר מ-25 שקלים לחצי שעה של נסיעה, ולהתנייד באמצעותם ברדיוס של כ-100 ק"מ מסביב לעיר. הרעיון הוא לייצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי המזהם, ולהגדיל את השימוש ברכבים משותפים, באופן שיסייע לצמצם באופן משמעותי פליטה של גזי חממה.

     

     

    רכב חשמלי (צילום: ישראל מלובני) (צילום: ישראל מלובני)
    רכב חשמלי(צילום: ישראל מלובני)

     

    בשנים האחרונות אף נעשה שימוש הולך וגובר באופניים חשמליים, שלא מצריכים דיווש ברגליים. יותר ויותר ערים בעולם המערבי חוסמות את מרכזיהן לרכבים פרטיים או משיטות אגרות על בעלי רכבים פרטיים שנכנסים לעיר.בישראל, בגלל מצבה של התחבורה ציבורית, והמיסוי הגדל והולך על כלי רכב ודלק, אופניים חשמליים יכולים להיות פיתרון זול ונח יותר. דוגמא טובה לכך הם אופני 2AB החשמליים שמיובאות לארץ על ידי חברת umi. על מנת לאפשר נשיאה של האופנייים ברכבות השונות, האופניים תוכננו כך שניתן לקפל אותם בצורה פשוטה ובקלות.

     

    עם זאת, רונן מציינת כי רכבים חשמליים הם לא פתרון סביבתי שמניח את הדעת לגמרי, מאחר והם מתבססים על דלקים מזהמים. לדבריה, רק כאשר הרכבים והאופניים יהיו מבוססים על מקורות אנרגטיים מתחדשים, הם יהוו פתרון סביבתי מספק.

     

    אך אין ספק שהפרוייקט הכי שאפתני בתחום שעיריית תל אביב מנסה לקדם הוא מערכת התעבורה האווירית ציבורית. מדובר במעין רכבת אוירית הנתמכת על ידי עמודי תאורה, שתסיע המוני תושבים ממקום למקום בתוך העיר בגובה 7 קמ"ר מעל פני הקרקע ותנוע במהירות של עד 240 ק"מ לשעה. זאת נוסף לתחנות עגינה של הורדה והעלאת נוסעים שימוקמו בבניינים ברחבי העיר.

     

    בימים אלה פועלים משרדי הממשלה והעירייה להסרת החסמים הבירוקרטיים, על מנת לאפשר את הקמת הפיילוט בתל-אביב-יפו. לפי התכנון, בשלב א' של הפרוייקט יושת ציר אווירי שיחבר בין חניון רידינג לנמל תל-אביב.

     

    לדברי לינור שגיא, מנהלת פרויקט אמנת האקלים של פורום ה-15 שמוביל את נושא הקיימות והגנת האקלים ב-18 הערים הגדולות בישראל, על מנת להפחית

    באופן משמעותי את הזיהום מתחבורה יש צורך בתמהיל של פתרונות. מחד, יש לפעול להפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים, ע"י עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, באופניים ובהליכה ברגל ומאידך, לפעול להפחתת הזיהום הנובע משימוש בכלי רכב, פרטיים וציבוריים כאחד, ע"י הרחבת השימוש בכלי רכב היברידיים וחשמליים ושימוש במנועים מעוטי זיהום. לא פחות מכך, נדרש להרחיב את סמכויות הערים בנושא, וליצור שיתוף פעולה אמיתי בין גורמי הממשלה השונים לבין השלטון המקומי.

     

    "כיום הסמכויות של הערים בתחום התחבורה מוגבלות מאוד ומצויות באופן ריכוזי ביותר בידיו של משרד התחבורה ולכן עיר אחת לאמסוגלת להוביל לבדה מהפכה משמעותית במערך התחבורה בתחומה" אומרת שגיא. המהפכה האמיתית תקרה כאשר תוקמנה מכוח חוק רשויות תחבורה מטרופוליניות אליהן יבוזרו הסמכויות והתקציבים לתכנון, הפעלת וניהול מערך תחבורה מתקדם. אז תוכלנה עיריות להשפיע על טיב ואופי התחבורה הציבורית והפרטית העוברת בתחומן, להגיע להחלטות כגון באילו צירי תנועה לאפשר תנועה של כלי רכב מזהמים ובאילו לא או באילו מנועים יצוידו האוטובוסים והמוניות הפועלים בעיר.

     

    לדבריה, במציאות הנוכחית עיריות אמנם מנסות לקבוע יעדים להפחתת הזיהום מתחבורה אך חסרות את הכלים להוציא את תוכניותיהן לפועל באופן שיהווה שינוי של ממש. "הממשלה כבר החלה לפעול בנושא וקיבלה החלטה בדבר הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות. אנו מקווים שהמהלך יקרום עור וגידים וניתן יהיה להוביל מהפכה אמיתית בנושא התחבורה".

     

    • שעת כדור הארץ - ב-22.4 כולנו מכבים את האור לשעה

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים