שתף קטע נבחר

בנט מבטיח: "המונופול בנמלים יפורק ויהי מה"

שר הכלכלה תומך ביישום הרפורמה בנמלי הים. "נשחרר את לפיתת החנק של הוועדים", אמר ל-ynet. באוצר מתכננים להפריט את נמלי אשדוד וחיפה ולהקים נמל פרטי נוסף. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "זה ספין. לא מתייחסים לשטויות"

ברית לפיד-בנט ממשיכה, ועכשיו משתפים השניים פעולה במלחמה מול הוועדים של נמלי הים. שר הכלכלה נפתלי בנט מעניק גיבוי לרפורמה בנמלים על רקע הצהרותיו של שר האוצר יאיר לפיד ומבהיר בשיחה עם ynet ש"המונופול בנמלים יפורק ויהי מה. אנחנו נשחרר את לפיתת החנק הזאת. אנחנו בתהליך היסטורי של פתיחת הכלכלה הישראלית. הרכבת כבר יצאה מהתחנה והיא דוהרת". משרד האוצר מתכנן להפריט את הנמלים הממשלתיים בחיפה ובאשדוד ולהקים נמל נוסף על-ידי יזם פרטי.

  

 

מטרת האוצר היא שבעוד כעשור יפעלו לחופי הים התיכון שלושה נמלים - כל אחד מהם בידי קבוצת משקיעים אחרת. בכל הנוגע לרפורמה בנמלים, אומר בנט כי "המצב לא הגיוני כי הכוח מרוכז בידי גורם אחד. כבר היו פה מקרים שעשרות ספינות לא נכנסו לארץ בגלל סכסוך קטן. מדובר בעשרות מיליוני שקלים כל פעם. אנחנו נשנה את זה. לא נהיה תלויים בחברה אחת של נמלים. זו לא הפרטה, זו תחרות".

 

 

בנט גם אומר שאינו חושש מהשביתות והעיצומים שיגבה המאבק בוועדים: "כל מי שרוצה להבריא צריך להביא בחשבון את השלבים המקדימים. כמו זריקה אצל רופא. זה כואב, אבל חולף. נכון, תהיינה שביתות, אבל גם השבוע חווינו שביתה עם 'שמיים פתוחים', ובסיומה המדינה בריאה יותר ומיטיבה עם אזרחיה. זה מה שיקרה פה: זה יהיה כואב, אבל יעבור".

 

לדבריו, הרפורמה בנמלים תהיה רק חלק משינוי גדול שצפוי לכלכלה הישראלית בכל תחומי הצרכנות בישראל. "מה שקרה הוא שאנחנו מבינים שאין פה כלכלה חופשית", הוא קובע. "יש אנשים 'מחוברים' שמנצלים את הקרבה לשלטון כדי לקחת כסף מהמדינה. מה שאנחנו עושים זה לנתק את המחוברים כדי שכולם ירוויחו. מימשתי כבר רפורמה אחת שהייתה ביבוא והיא תייצר תחרות בקרוב. עד עכשיו היו מייצרים בכוונה בירוקרטיה כדי שיהיה מסובך. היו מגדירים תקנים מיותרים שמקשים על יבואנים ולכן היצרנים היחידים היו מרשים לעצמם להעלות מחירים. אנחנו עושים חריש עמוק בתחומים הקשורים לחיי האזרחים ונוביל רפורמות בענפים שונים: במשקפיים, נעליים וגם אבקות כביסה כמו שעשינו.

 

"התפישה שלי היא שטיפה ועוד טיפה בסוף תהיינה לים. אסור להגיד על אף רפורמה שזה דבר קטן. אלה לא דברים זניחים. למשל, נחייב רשתות מזון להעביר לנו באופן מתמשך את כל המחירים כדי לאפשר לצרכן לבחור איפה לקנות. רשת מסוימת לא תוכל לבוא לשכונה אחת ולתפוס את כל החנויות בה ולהרשות לעצמה להעלות מחירים. אנחנו ננהיג רפורמה בתחום המזון ונמנע מונופולים".

 

בדרך לעימות הגדול? נמל חיפה  (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בדרך לעימות הגדול? נמל חיפה (צילום: רויטרס)

 

תוכניות ההפרטה: "המדינה חייבת עוד נמל"

במסגרת רפורמה בנמלי הים מתכוון משרד האוצר להניח על שולחן המשא ומתן שתי תוכניות מהפכניות ונפיצות: הראשונה היא הפרטת הנמלים שבבעלות המדינה (חיפה ואשדוד), והשנייה היא הקמה של נמל נוסף, חמישי במספר, על ידי יזם פרטי. תוכניות אלה, אם יצאו לפועל, יהיו בעלות השפעה דרמטית על פעילות הנמלים בארץ, והן עלולות להצית אש בוועדי העובדים החזקים ובהסתדרות - שעדיין מאיימת להשבית את המשק על רקע הכוונה לקצץ בשכר עובדי המדינה ולבטל את

הפטור ממס על קרנות השתלמות.

 

בתחילת השבוע דיבר לפיד על הכוונה לבצע רפורמה בנמלים, ואתמול גיבה אותו ראש הממשלה בנימין נתניהו כשאמר ש"שום שביתה לא תרתיע אותנו". על רקע זה פנה יו"ר ההסתדרות עופר עיני לנתניהו וללפיד ואיים כי אם לא ישבו איתו למו"מ מיידי בנושא הגזרות הכלכליות הצפויות, בכוונתו לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו, לשם הגנה על זכויות העובדים.

 

בהסתדרות לא מתרשמים מהתוכנית. יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי אף כינה אותה "ספין", והוסיף: "אנחנו לא מתייחסים לשטויות האלו. יש הסכם שנחתם ב-2005 ולפיו הפרטת הנמלים תוכל להיות רק ב-2020. זה ספין כדי להסיט את השיח הציבורי מהגזרות הכלכליות לנמלים ולוועדים. זו התקפה מתואמת נגד העבודה המאורגנת בישראל. אבל אנחנו לא מתכוונים ליפול בפח. אנחנו נמשיך לעסוק בנושא הכי חשוב כרגע: הגזרות הכלכליות".

 

על פי הערכות באוצר, בשל הגידול באוכלוסייה וצמיחת המשק, תזדקק ישראל תוך כשמונה שנים לנמל ים נוסף. עיכוב בהקמת נמל עלול לגרור מחסור במוצרים ולהתייקרויות חדות לצד פגיעה ביעילות במשק ובקצב הצמיחה.

 

בממשלה מכירים בהכרח להקים נמל שכזה, אבל טרם החליטו אם הוא יוקם בחיפה או באשדוד. כמו כן, עומדת בעינה השאלה אם יהיה מדובר בנמל פרטי או ממשלתי. באוצר מעוניינים ביזם פרטי, עקב הניסיון המר שצברו בהתמודדות מול כוחם של ועדי העובדים בנמלים הממשלתיים, ששולטים על שני השערים החשובים של הכלכלה הישראלית אל השווקים בחו"ל. המדינה היא זו שאמורה להכשיר את התשתיות בנמל החדש (ייבוש הים, העמקת אזור הכניסה והעגינה, שוברי גלים ודרכים). הזכיין אמור לרכוש ולהפעיל את ציוד הטעינה והפריקה וכמובן לתפעל את הנמל עצמו. 

  

נמל אשדוד. מו"מ עם הוועדים הוא הכרחי (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
נמל אשדוד. מו"מ עם הוועדים הוא הכרחי(צילום: אבי רוקח)

 

בממשלה מאמינים שאם תונח הדרישה לנמל נוסף ולהפרטת הנמלים הקיימים לצד הדרישות לקיצוץ בשכר עובדי המדינה וביטול הפטור ממס על קרנות השתלמות, ניתן יהיה לקום משולחן המשא ומתן כשלפחות אחת מהמטרות הושגה.

 

נציגי הוועד בנמל חיפה סירבו להתייחס לתוכנית של האוצר, ואמרו כי עופר עיני הוא היחיד שיגיב בשמם. עם זאת, גורמים בנמל ציינו שאם אכן יש כוונה להוציא את מהלך ההפרטה לדרך, מדובר בתהליך מורכב ובמשא ומתן שייארך שנים, ויהיה כרוך במאבקים ובשביתות.

 

אתמול במליאת הכנסת התייחס נתניהו למדיניות הכלכלית שמובילה הממשלה וציין שבשבוע הבא תוצג רפורמת ענק בנמלי הים: "שום שביתה לא תרתיע אותנו מביצוע מהלכים אלה לטובת אזרחי ישראל. אי אפשר לבנות כלכלה חזקה בלי תחרות". בכך חיזק את הדברים שאמר השבוע השר לפיד בעניין: "אם קבוצות כוח קטנות שולטות בנמלים שלנו, בשירותים הציבוריים שלנו, במחירי המוצרים שלנו, אז בשמו של האדם העובד מכרנו את האינטרסים של האדם העובד, וצריך לשנות את זה. כולכם יודעים שעל חלק מהדברים שציינתי כאן - אולי אפילו על כולם - תהיה מלחמה. ועל זה אני אומר - שתהיה מלחמה".

 

Read this article in English

 

בהכנת הכתבה השתתפו נרי ברנר ואחיה ראב"ד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר בנט. "לא נהיה תלויים בחברה אחת של נמלים"
צילום: אוהד צויגנברג
נמל חיפה. תוכנית מהפכנית ונפיצה
צילום: רויטרס
מומלצים