שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    shutterstock
    עשה ולא תעשה: כך תישארו ערים בליל שבועות
    נשנשו אדממה, הימנעו מקפה, אכלו אגוזים ושקדים, ובשום אופן אל תכניסו אוכל שומני לבית הכנסת. שמונה טיפים שישאירו אתכם ערים (ובריאים) לאורך ליל שבועות
    "ליליא דכלא", מנהגו של הציבור הדתי בישראל ללמוד תורה לאורך ליל שבועות, מגיע במקורו מספר "הזוהר". לפי פירוש אחד, אנו נקראים לתקן בלילה הזה את אשר קלקלו אבותינו כשיצאו ממצרים - הם ישנו בלילה שקדם למעמד הר סיני, וכמעט שאיחרו, ואילו אנחנו נדרשים להיות ערים כל הלילה, ולהתכונן למתן תורה המתחדש עלינו בכל שנה ושנה. לפי פירוש אחר, הלימוד בלילה הזה מבטא את החיבה והחשק לתורה. איננו יכולים להירדם מרוב ציפייה למעמד הנכבד של קבלת התורה.

     

    << עוד חדשות, כתבות ותוכן - בעמוד הפייסבוק של ynet >>

    << הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו  >>

     

     

    אלא שכמו בכל מועד יהודי, גם, לתיקון ליל השבועות נלוו מסורות קולינריות, כשבמרבית בתי הכנסת (ובעיקר אלה של עדות המזרח), נוהגים להגיש למתפללים לאורך כל שעות הלילה, מגוון רחב של מזונות.

     

     

    ברוב המקרים מדובר במאכלים עתירי סוכר, מרובי שומנים ונודפי צבעי מאכל, שלמרבה האירוניה, דווקא מקשים על שמירת רמת אנרגיה וריכוז גבוהה, כפי שנדרש מהמתפללים לאורך הלילה.

     

    לקראת תיקון ליל השבועות - "הפורום הישראלי לאורח חיים בריא" מגיש את רשימת מזונות שצריכתם לאורך הלילה תסייע בשמירה על ריכוז, מיקוד, אנרגיה ועֵרנות, ותסייע להעביר את הלילה בצורה הטובה ביותר.

     

    באופן כללי כדאי לדעת כי מזונות עשירים בסוכר כמו עוגיות, עוגות, ממתקים ועוד, כמו גם מזונות חלבוניים כמו בקר, הודו, כבד, גבינות שמנות, מזונות שומניים, אוכל מטוגן חטיפים ועוד כהנה - ייצרו תחושת כבדות ועייפות, יעמיסו על מערכת העיכול, וייגרמו לכם לרצות לנמנם .

     

    בלילה שבו מתכננים להישאר ערים ומרוכזים, כדאי להקפיד על כמה פרטים:

     

    נשנשו ירקות

    ירקות מכילים כמות גבוהה של סיבים ומים. הדרך הקלה לצרוך אותם היא לנשנש, לכן הכי קל להכין רצועות של גזר, פלפל, קולרבי, מלפפון, כרובית, לשפוך מעליהם מיץ לימון ומעט מלח - ולאכול.

     

    שתו מים קרים עם פלח לימון

    מים קרים מעוררים את הגוף, ומונעים התייבשות הגורמת לעייפות שעלולה לגרום גם לתחושה של רעב. טעמו החמוץ וריחו של הלימון מעוררים - ושתיית מים גורמת ליציאה לשירותים, מה שיגרום לכם לקום מהכיסא ולנוע מעט.

     

    פירות, רבותיי. פירות

    תפוזים, קיווי, תפוח עץ, מלון, אבטיח, אגס ועוד. למה? כי פירות המכילים כמות גבוהה של ויטמין סי המעלה את רמת האנרגיה. בנוסף, פירות מתעכלים בקלות ואינם מעמיסים על מערכת העיכול, דבר שמאפשר שמירה על ערנות לאורך זמן.

     

    מומלץ לשלב פרי עם שקדים ואגוזים, מאחר והאגוזים מונעים עליית סוכר מהירה בדם, ובכך מעכבים את העייפות.

     

    דגנים מלאים, בגלל הסיבים

    הם עשירים בויטמינין B, מכילים כמות רבה של סיבים, שומרים על שובע לאורך זמן - וממתנים קפיצות של רמות סוכר בדם.

     

    מה כדאי? לחם מחיטה מלאה, לחמנייה קלה עשירה בסיבים תזונתיים, גרנולה, פופקורן – יכול גם לשמש כחטיף טוב, ובייגלה מחיטה מלאה.

     

    "דבש וחלב תחת לשונך"

    אם מתחשק משהו מאוד מתוק, שילוב של לחם מחיטה מלאה עם מעט דבש וגבינה לבנה, או ממרח טופו לטבעונים - יכול להעניק את האנרגיה הנחוצה, ולספק את הצורך במתוק.

     

    קח פרי, ותהיה לי עירני (צילום: אבישג שאר-ישוב) (צילום: אבישג שאר-ישוב)
    קח פרי, ותהיה לי עירני(צילום: אבישג שאר-ישוב)

     

    למי שמעדיף מזונות עשירים בחלבון שאינם מן החי – אפשר לנשנש אדממה (פולי סויה בתרמילים) שניתן למצוא במחלקת הקפואים, ושאר מוצרי סויה.

     

    יוגורט וחלב, שקדים וברנפלקס

    הסיבה: היוגורט מכיל חלבון, והברנפלקס - סיבים תזונתיים, העוזרים לשמור על רמות סוכר תקינות ותחושת שובע. השקדים מכילים שומן חשוב וחלבון, ולמעשה, הכל יחדיו יוצר ארוחה קלה ומשביעה.

     

    משקאות מעוררים

    קפה בהחלט מעורר, אך השפעתו פגה אחרי שעה, ומזמינה את החשק לקפה הבא, שגורר את החשק לקפה הבא וכן הלאה. שתייה מרובה מהמשקה הזה, עלולה לגרום דווקא להתייבשות (אלא אם כן, על כל כוס קפה שותים כוס מים). התייבשות גורמת לעייפות, ושתייה מרובה מדי של קפה באופן כללי, איננה מומלצת.

     

    הפיתרון: חליטות תה עוקצניות ומעוררות: ג'ינג'ר, קינמון וג'ינקו בילובה. ג'ינקו בילובה – ניתן להשיג בעלים, משפר את זרימת הדם למוח ומסייע לריכוז.

     

    ג'ינג'ר וקינמון הינם צמחים מעוררים, וגם הריח שלהם מעורר. את החליטות רצוי לשתות כשהן קרות, בצורת תה קר.

     

    חשוב לזכור

    כשהאוכל זמין ונגיש, רוב הסיכויים שהוא ייאכל, בין אם הוא בריא ובין אם לאו. לכן, אם תקפידו שלא להכניס חטיפים ומטוגנים לבית הכנסת, המאכלים הבריאים יותר הם אלה שייאכלו, בוודאות.

     

    אכילה של מזון כבד, שמנוני וקשה לעיכול ידרוש מהגוף להפנות את האנרגיה למערכת העיכול, ולהקצות פחות משאבים למוח – וזו למעשה העייפות, התשישות וחוסר הריכוז שאנו מכירים.

     

    חשוב לא פחות לצאת מדי פעם החוצה, ולעשות כמה תרגילי מתיחות וכפיפות ברכיים על מנת להמריץ מעט את זרם הדם, מה שיתרום רבות לשיפור הריכוז.

     

    התרבות המערבית המודרנית הביאה עמה שפע של הרגלים התנהגותיים שהעלו את התחלואה
    וגרמו למגפות ההשמנה והסוכרת להתפשט בישראל בקצב מדאיג. בכדי להתמודד עם מגמה זו, הוקם הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, בשיתוף המועצה הלאומית לסוכרת.

     

    הפורום פועל לקידום אורח חיים בריא על ידי העלאת המודעות לחשיבות קיום פעילות גופנית ותזונה בריאה בשגרת החיים היומיומית, ומקדם שיתופי פעולה בין גורמי הממשל בישראל לצד הרשויות המוניציפאליות וגופים מקצועיים בתחום התזונה, הספורט והבריאות, לטובת יצירת קהילה תומכת שתעזור לפרט לקבל החלטות בריאות מתוך אחריות אישית.

     

  1. תיקון שבועות: לנאצים יש צאצאית בהתנחלות
  2.  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים