שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    החופש כאן והם יהיו ערים כל הלילה. מה עושים?
    אנחנו רוצים לישון - הם רוצים להשתגע: בעוד שלושה ימים בדיוק יוצא הנוער לחופשה - מה שאומר מבחינתם שינה ביום ופעילות בלילה. פרופ' עמוס רולידר ואפרת מונשרי גורן מסבירים כיצד זה פוגע לא רק בעצבים, אלא גם בבריאות - ואיך גורמים להם לישון בשעה סבירה. סופרים לאחור - כתבה 3 בסדרה

    התרגלנו לדבר על שעות שינה בהקשר של תינוקות ופעוטות. אצל רוב ההורים מהרגע שהילד הופך למתבגר הם מפסיקים לבדוק מתי הוא הולך  לישון והאם הוא ישן את מספר שעות השינה הנחוצות לו. ישנם הורים שמפסיים לעסוק בנושא מוקדם עוד יותר, סביב גיל חמש-שש, כאשר הילד מאפשר להם לישון בשקט ולא מעיר אותם לבקבוק, מים או פיפי. למעשה, אם נהיה בוטים לרגע - אנחנו מפסיקים להקפיד על שעות השינה בנקודה שבה אנחנו ישנים טוב בלילה ומגיעים בזמן לעבודה. משפטים כמו "לא משנה שהוא הולך לישון מאוחר, העיקר שהוא קם לבית הספר פחות או יותר בזמן" נשמעים בקרב יותר מדי הורים.

     

    עוד כתבות ועדכונים בפייסבוק של ynet

     

    החופש הגדול המתקרב רק מחדד את הבעיה. מבחינת בני נוער רבים החופש וחוסר המסגרת שבו מאפשרים להם להפוך את הסדר: להיות ערים בלילה ולישון במשך היום. הורים רבים מאפשרים זאת בטענה הפשוטה ש"ככה זה בחופש", אך אנחנו טוענים שמדובר בטעות וגם בחופש לא יזיקו גבולות ושלמעשה כל הסבר אחר הוא בגדר תירוץ.

      

    סופרים לאחור לחופש הגדול בערוץ הורים :

    זה אפשרי: לעבור את החופש הגדול בלי לפשוט רגל

    למה כל כך מפחיד אתכם שישעמם להם בחופש?

    אין סיכוי שאני הולך השנה לקייטנה!

     

    לפניכם כמה מיתוסים על שינה של ילדים בחופש - ומה האמת:

     

    זה לא משנה מתי הוא הולך לישון - העיקר שישן מספיק

    לא נכון. זה ברור שילדים ובני נוער זקוקים לשעות שינה קבועות ומרובות, אך רוב ההורים לא מודעים לכך ששעות השינה חייבות להיות במהלך הלילה. מחקרים מראים ששעות שינה שאינן בלילה לא מאפשרות לגוף להפריש את ההורמונים הדרושים לבקרה על הגוף ולגדילה.

     

    על פי המחקרים מחסור בשעות שינה מוביל למספר בעיות עקריות. הבעיה הראשונה היא עצבנות והתנהגות חסרת ריכוז. נכון שלא מדובר בתקופת בחינות, בה אתם מעוניינים שהילד יהיה מרוכז, אבל אין שום צורך להוסיף למצבי הרוח המשתנים בגיל ההתבגרות את הכעס והדיכאון שנובעים מבעיות שינה. בני נוער יכולים להיות מעצבנים ובלתי צפויים גם בלי להקצין את הבעיה עם שינה מועטה בזמנים לא נכונים.

     

    ואם זה לא מספיק, מסתבר שחוסר בשעות שינה קשור גם להשמנה. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הצביעו על קשר ישיר בין מיעוט בשעות שינה לבין השמנה. כשליש מהילדים שישנו פחות מהמומלץ גילו נטיות להשמנה. אגב, מחקרים אלו גם מוכיחים כי ישנם הבדלים בתבניות השינה של הילדים בין עונות השנה וימי השבוע, כאשר בקיץ ובסופי שבוע שעות השינה מועטות יותר ואילו בחורף ילדים ישנים יותר.

     

    מחקרים אלו מראים גם כי שעות השינה המשמעותיות הן בלילה וילדים שהלכו לישון מאוחר וקמו מאוחר סבלו מנטייה להשמנה

    באופן דומה לאלו שישנו מעט. בנוסף, יש משמעות לשינה בלילה גם מבחינת הורמון הגדילה המופרש בשעות אלו. לבני נוער שעדין לא סיימו את הגדילה מומלץ לא לוותר על שינה דווקא בשעות שההורמון מופרש.

     

    לא נורא שהוא לא ישן - העיקר שהוא לא מסתובב ברחוב

    לא נכון. הורים רבים חושבים שכאשר הילד שלהם נמצא בבית, בחדרו, זה עדיף על הסתובבות ברחובות. אך בני הנוער כלל לא מוגנים בבית, כאשר הבילוי העיקרי שלהם הוא מול המחשב. רוצים נתונים? בקיץ הקודם נתפסו כ-30 פדופילים בפשיטה אחת של המשטרה בקיץ. הם פעלו בתוך המחשב של הילדים שלכם וחיפשו אותם דווקא כשהם משועממים בלילה ועייפים, חסרי בקרה ובעיקר חסרים את מי שיציץ מדי פעם לחדר וידאג להם.

     

    לא רק פדופילים מסוכנים. גם בני הנוער עצמם מצטלמים, שולחים תמונות ופותחים קבוצות. הבריונות ברשת חוגגת ורק לפני כשבועיים ניסתה בת 14 מדרום הארץ להתאבד בעקבות הפצת תמונות שלה ברשת.

     

    סכנות רבות אורבות להם דווקא בשעות הלילה, כשאין פיקוח והם סגורים בחדרם, משועממים ועייפים. נכון, אתם צודקים, בילוי ברחובות ושוטטות הם הרגלים רעים ומפחידים, אבל גם שיטוט ברחובות הווירטואליים הם עניין מסוכן שיש לתת עליו את הדעת - ובעיקר למנוע אותו.

     

    אז מה אם הוא ישן עם טלוויזיה בחדר? זה חופש

    לא נכון. לא מעט ילדים נרדמים היום עם טלוויזיה פתוחה. אנחנו חושבים שמדובר בהרגל רע במשך כל השנה - וגם בחופש. ללא קשר לאיכות התכנים, במיוחד בגילאים הצעירים - סוג, קצב ועוצמת הגירויים שמספקת הטלוויזיה מקשה על מעבר חלק ורגוע שלהם אל "עולם השינה". הנוהג הקבוע של הירדמות תוך צפייה בטלוויזיה ממכר ממש ומהר מאוד הילדים לא מצליחים להירדם ללא אותה צפייה. הרגל כזה בחופש יעבור במהירות גם לתחילת שנת הלימודים.

     

    בנוסף, הרדמות מול הטלוויזיה משפיעה על איכות השינה במהלך הלילה, כי כאשר ילד רגיל להיעזר בגורם חיצוני כדי להירדם, הוא נוטה להזדקק לו גם כאשר הוא מתעורר (באופן טבעי) במהלך הלילה. כלומר, הוא עלול להתקשות לחזור לישון בקלות ובמהירות לאחר יקיצה לילית.

     

    בעיה נוספת היא שהצפייה בטלוויזיה לפני השינה נוטה לדחות את שעת ההירדמות כיוון שהילד רוצה לצפות עוד קצת ("רק עד שהתכנית תסתיים") - מה ששוב עלול להוביל למיעוט שעות שינה, וכפי שכבר הבנתם, יש לכך השלכות קשות.

     

    חופש זה חופש - בואו נניח לו

    לא נכון. הורים רבים מחליטים במודע להניח לילד בחופש ולא לדרוש ממנו כלום. הטענה הנפוצה היא ש"הוא כל כך התאמץ במשך השנה ולמד - אז נניח לו לנוח". אנחנו טוענים שיש הבדל מהותי בין מנוחה לבין להפוך את הילד לעריץ ואתכם למשרתים. מדובר בילדים ובני נוער שיכולים לעזור בבית ולבצע מספר משימות פשוטות לרווחתם ולרווחתכם. הקביעה ש"הוא צריך לנוח" משאירה אתכם בעמדה שאתם צריכים לעזור לו לנוח, מה שבאופן ישיר גורם לכם לעבוד הרבה יותר. ומה שבטוח, ניתן גם לנוח וגם לעזור קצת בבית, למצוא עבודה או לפתח איזה תחביב בזמן הפנוי.

     

    זה רק חופש, עוד חודשיים הוא יחזור לשגרה

    לא נכון. ישנה בעיה בחוסר שמירה על רוטינת השכמה ועל הליכה לישון בימי החופש כיוון שמדובר בתקופה ארוכה שמשבשת את השעון הביולוגי ומזיקה לבריאות, כמו גם את החודשיים הראשונים של החזרה ללימודים. אל תשלו את עצמכם: הליכה לישון בבוקר או בשעות הקטנות של הלילה במשך חודשיים תקשה על שינוי לקראת תחילת שנת הלימודים.

     

    המפתח הוא תכנון קבוע של שעת השכמה, סדר יום ושעת הליכה לישון אותה אוכפים. אפשר לתכנן עם המתבגרים ולאפשר לילה אחד במהלך השבוע ואחד בסוף השבוע של בילוי, בו שעת השינה והקימה משתנות.

     

    אז מה כן לעשות?

    מה אנחנו מציעים? אנחנו מצטרפים לארגון הבריאות העולמי וארגון הרופאים האמריקני וממליצים להיות אחראיים, לפקח על שעות השינה ולדאוג שהילדים ישנו בלילה ולא במשך היום. זה לא פשוט, אבל אף אחד לא חשב שלהיות הורים ולעשות את הדבר הנכון זה קל.

     

    בדקו בטבלת שעות השינה כמה זמן הילד שלכם צריך לישון בלילה והקפידו על כך: אפשר בחופש להיות גמישים יותר,

    לאפשר ימים בהם ישנים מאוחר יותר, אבל העוגן חייב להישאר ברור ונכון לילד.

     

    הוציאו את המחשב והטלוויזיה מהחדר: אין שום סיבה שהמסכים יהיו שם. ובאופן כללי עדיף שהמחשבים יהיו במרחב ציבורי. בנוסף, מנעו שימוש בטאבלטים בלילה. ההגבלות נכונות למשך כל היום, אבל מוקצנות יותר בלילה.

     

    הקפידו על שתייה ומזונות בריאים: מנעו משקאות מכילי קפאין וסוכר, המעוררים ממילא את הילדים (קולה, שוקו וכו').

     

    הסבירו לילדים את חשיבות שעות השינה: אבל אל תצפו שהם יבינו או יסכימו. כאן נדרשת סמכות הורית כדי לדאוג שהילד שלכם ישן מספיק גם בקיץ וגם אם כל החברים שלו חושבים אחרת.

     

    כמו כולם: דברו עם הורים נוספים שאתם מכירים כדי לנסות לקבוע נורמות דומות.

     

    ספורט: עודדו פעילות ספורטיבית ופעילות מחוץ לבית.

     

    פרופ' עמוס רולידר הוא פרופסור מוסמך לניתוח וטיפול התנהגותי, ראש מרכז רולידר לייעוץ והכוונת הורים. אפרת מונשרי גורן היא אמא לארבעה, יועצת להורים ויועצת אסטרטגית לשיווק הורי 





     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    הם רוצים להשתגע? שיעשו את זה בשעות סבירות
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים