שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    האקסבוקס החדשה מסתכלת עליך
    המצלמה של האקסבוקס החדשה שודרגה כך שהיא תדע לזהות תנועה קטנה של האצבע בשביל לשפר את חווית המשחק, אבל היא גם תפעל כל הזמן וזה עלול להדאיג

    מיקרוסופט מתפארת ביכולות הקינקט דור 2, הגרסה החדשה של מצלמת העומק שלה, ותגיע ביורשת לקונסולת ה-Xbox 360 מאוחר יותר השנה. מבחינה טכנית, נראה שיש לחברה במה להתגאות: הקינקט החדשה תופסת תמונות עומק ברזולוציית HD ובקצב רענון גבוה משל הקינקט המקורית, היא בעלת שדה ראיה רחב יותר, ספקטרום תפיסה שהורחב אל האינפרה-אדום ומעבד עצמאי משלה. 

     

     

     

    משמעות כל השדרוגים הללו, על פי הדגמות שניתנו לעיתונאים גם אם לא היו ביקורות טכניות מדויקות, היא מצלמה שרואה יותר מהחדר, שמסוגלת לעקוב אחר תנועותיה של אצבע ספציפית ממרחק שלושה מטרים, שממשיכה לפעול כמתוכנן גם בתנאי תאורה קיצוניים ושיודעת לזהות פני משתמשים וללכוד את תנועותיהם במרחב של מספר אנשים בו זמנית עם פחות לאג ובלי להעמיס עבודה על מעבד הקונסולה.

     

    מבחינה טכנולוגית, הקינקט 2 כנראה תיחשב להצלחה, והפגנות הביצועים שלה היו אחד מהדברים הפחות שנויים במחלוקת בתהליך חשיפת ה-Xbox One: כל ההתרשמויות שאני קראתי מעיתונאים שבדקו אותה היו חיוביות. אבל למרות זאת, יש בקינקט 2 משהו שגרם לה להפוך למטרה לספקנות, חשדנות ואפילו עוינות בקרב קהל היעד. מה בחתיכת החומרה המרשימה הזאת גורם לה לעורר כאלה רגשות?

      

    קינקט: כל האנשים

    הקינקט המקורית הושקה בסתיו 2010, לצד ה-Move של סוני, כתגובה להצלחת קונסולת ה-Wii של נינטנדו, עם בקרי התנועה החדשניים שלה, להרחיב את שוק הגיימינג לחלקים חדשים של האוכלוסיה עם ממשק לא מדויק במיוחד, אבל אינטואיטיבי ואחר. הטכנולוגיות של סוני ומיקרוסופט היו אמורות לקחת את בקרת התנועה לשלב הבא; 2011 הוגדרה על ידי מיקרוסופט "שנת הקינקט", השנה שבה מיקרוסופט והמצלמה שלה ידגימו איך בקרת תנועה יכולה להיות מדויקת ונוחה, ולהשתלב לעומק במגוון רחב של משחקים. זה לא קרה; להיפך, ביצועיהם של משחקי הקינקט ב-2011-12 רק חזקו אצל שחקנים את ההרגשה שבקרת תנועה יכולה להיות דבר מצויין עבור משחקי ריקוד וכושר כמו Dance Central ואוספים של משחקי ספורט/מסיבה קלילים כמו Kinect Sports, אבל שאין לה הרבה לתרום כרגע לרוב סוגי המשחקים. 

     

    25 אחוזים מבעלי ה-Xbox 360 רכשו לעצמם קינקט, בסביבות 20 מיליון איש. זה די מרשים, למרות שאין לנו נתונים לגבי החלק בהם שמאמינים שזו הייתה השקעה משתלמת, או שמשתמשים במצלמה במשחקים שמעבר לטווח הז'אנרים הטיפוסי שלה. הנתון הזה עדיין משאיר 60 מיליון בעלי 360 שהחליטו שהם לא מעוניינים בקינקט, למרות שהיו להם כמעט שלוש שנים להתרשם ממה שהיא מציעה. סביר להניח שחלק משמעותי מהקהל הזה לא היה מאושר כשהוא שמע שמיקרוסופט החליטה בשבילו שהקינקט תעבור להיות חלק אינטגרלי מה-Xbox הבאה, ובדרך תוסיף 100 דולר למחיר המערכת.

     

     

     

    כל הזמן

    בעבור מאת הדולרים הללו, כך מיקרוסופט, נקבל הפעם את הדבר האמיתי: ממשק תנועה רגיש יותר, מהיר יותר ועמיד יותר, שישולב במאה אחוז מהקונסולות ולכן יתמך בצורה כזו או אחרת כמעט בכל משחק. ולמי שלא מאמין במהפכת הגיימינג הקרבה, מיקרוסופט מוכרת את ממשק התנועה כדרך נוחה יותר לזפזפ בטלוויזיה ולשלוט בניגון מוזיקה וסרטים וככלי לניהול שיחות וידאו בסקייפ תוך כדי משחק.

      

    השתכנעתם? יופי. לא השתכנעתם? לא נגרם נזק, מלבד קצת לכיס, ובכל מקרה יהיה מדובר בניסוי מעניין, נכון? אלא שכאן הלכה מיקרוסופט צעד אחד רחוק יותר ובכך הבהירה ללקוחות שהקינקט הוכנסה אל הקונסולה קודם כל בעבור מיקרוסופט, ורק במקום שני רחוק במחשבה על טובת הלקוחות. מיקרוסופט התעקשה למכור את רעיון הקינקט כמשהו שמשולב כל-כך עמוק בדור הבא של ה-Xbox, עד שלא ניתן להפעיל את הקונסולה בלעדיה.

     

    זה מזכיר את השקרים של Electronic Arts על סימסיטי האחרון, שלפיהם המשחק חייב להיות מחובר לשרתי החברה כדי שהם יבצעו עבורו חישובים קריטיים, שקרים שהופרכו זמן קצר לאחר השקת המשחק. חשוב לציין עם זאת שמיקרוסופט היתה כנה יותר מ-EA כאשר הודתה שהסיבות שמאחורי שילוב הקינקט באופן בלתי נפרד בתהליך הפעלת ה-Xbox One אינן סיבות טכניות אלא של מדיניות: "אנחנו חושבים שקינקט היא עדיין חלק חיוני מהארכיטקטורה", הסבירו במיקרוסופט לאחר שהחברה ביטלה את הדרישה שהקונסולה תתחבר לרשת כל 24 שעות או תפסיק לעבוד אחרי ביקורת מאסיבית. "אנחנו רוצים שיוצרי משחקים וחוויות אינטראקטיביות ידעו שהם יכולים להשתמש בטכנולוגיה, ושהחוויות הללו יהיו עקביות עבור כל הלקוחות שלנו".

      

    כמובן שה-Xbox One לא חייבת לכוון אליכם מצלמה כל הזמן כדי להריץ משחקים ולנגן סרטים, אבל התוצאה של המדיניות שבחרה מיקרוסופט, שמטרתה להפוך את הקינקט לברירת מחדל שנטרולה לא יהיה שווה את המאמץ בעבור רוב הצרכנים, היא שכאשר הקונסולה פעילה, גם המצלמה (והמיקרופון שלה) פעילים. אין לקינקט 2 כבל או מתג חשמל משלה: אם תרצו להיות בטוחים שאף אחד לא מסתכל עליכם מהקצה השני של הרשת תצטרכו לזרוק חולצה על העדשה שלה - ולקוות שזה חוסם גם את מצב האינפרה-אדום. לגבי המיקרופון שמשולב בה - תצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים יותר.

     

     

    זה שאתה פרנואיד לא אומר שלא מסתכלים עליך

    אוקי, הרבה מכם וודאי נדים בראשכם בשלב זה. עצור. זו הגזמה מוחלטת, כי:

     

    א. ביג דיל, מיקרופון ומצלמה. כמעט לכל אחד יש כאלה מחוברים למחשב שלו היום. מה ההבדל?

    ב. מיקרוסופט הבהירה שבלוח הבקרה של ה-Xbox One תהיה אפשרות לנטרל את הצילום/הקלטה, כך שכל ההנחה לפיה אין לנו שליטה על מתי הקינקט רואה ושומעת אותנו ומתי לא שגויה מיסודה.

    ג. משוגע, לך הביתה: את מי בכלל מעניין לראות איך אתה מחטט בין אצבעות כף הרגל שלך כשאתה ישוב בסלון? רק סהרורי קנוניות מאמינים שמרגלים אחריהם ושהטלוויזיה שלהם תהפוך בקרוב לטלסקרין מ-1984.

      

    בואו נבדוק את הטענות האלה לפי הסדר

      

    א. אין ספק שאנחנו מחוברים היום לעולם באופן אודיו-ויזואלי הרבה יותר מאשר לפני עשר שנים, גם בביתנו מבצרנו. לא מעט אנשים למדו זאת על בשרם בדרכים כואבות בשנים האחרונות, כמו שחקן League of Legends ששכח לכבות את מצלמת הרשת שלו ונתפס לייב בין משחקים בפעילות שחרור מתחים, ולא נוסיף מילה. או שחקן World of Warcraft ששידר את הרפתקאותיו בזמן אמת, שכח להפסיק את השידור כשחברה שלו הגיעה לבקר, והפך לאישיות פורנו בעל כורחו. שניהם גילו שטעות קטנה היא כל מה שמפריד היום בין אנונימיות למעמד בלתי מבוקש של כוכב סרטוני רשת, גיפים מונפשים ובמקרים מסויימים גם מהדורת החדשות.

      

    ה-Xbox One מקצינה את המגמה הזו במספר דרכים. ראשית, היא מעבירה את המצלמה לסלון, שם שדה הראיה הרחב של הקינקט יתפוס הרבה יותר מזוית הצילום הצרה של מצלמת הרשת שממוקמת בחדר העבודה שלנו. שנית, מצלמת רשת ניתן לנתק פיזית מהמחשב ומהחשמל, ולהיות רגועים לגבי דליפה פחות או יותר מכוונת של מידע אודיו-ויזואלי מהמרחב הפרטי שלנו. את הקינקט, כאמור, לא.

     

    בנוסף, מצלמת רשת היא כלי נייטרלי שכל משתמש יכול לעצב את דפוסי השימוש שלו בו, ולהחליט שהוא לא מתחבר לשירותים או משתמש באפליקציות שהוא רואה בהם סיכון להפרה של פרטיותו. הקינקט 2, לעומת זאת, מהווה מייד עם רכישתה חלק ממנגנון מסחרי שבנוי לאסוף עליכם מידע. למשל - מפרסמים ב-Xbox One יוכלו לאסוף סטטיסטיקות קינקט לגבי האינטראקציה הפאסיבית והאקטיבית עם פרסומותיהם (על איזה חלק מהפרסומת אתם מסתכלים? לכמה זמן?); אפליקציית הפרסום של מיקרוסופט תחליט אילו פרסומות להציג לכם בהתאם למספר האנשים בחדר ואולי גם הערכת הגילאים שלהם; ובשלב מאוחר יותר, אם מיקרוסופט תחליט ליישם פטנט שרשמה, הקינקט גם עלולה למנוע מכם לצפות בסרטים שרכשתם/השכרתם בגלל שהזמנתם יותר מדי חברים, והרשיון שלכם לצפיה בסרט הוא לעד, נגיד, ארבעה צופים.

     

    כן, אחרי שאנשים הביעו דאגה לפרטיותם הסביר נציג מיקרוסופט שניתן לנטרל את המצלמה מתפריט במערכת ההפעלה של הקונסולה. הבעיה היא שיש פער גדול בין ניתוק הזרם פיזית למכשיר לבין הפסקת פעולתו באופן "רך". גם כשכתוב במערכת ההפעלה שהמצלמה מנוטרלת, יש הרבה דברים שלא בשליטתנו: תקלה יכולה לגרום למצלמה להמשיך לפעול גם אחרי נטרולה; תוכנה זדונית, דבר שהופך יותר ויותר סביר ככל שהקונסולות הופכות דומות יותר למחשב, יכולה לגרום לתקלה מכוונת שכזו; האקר יכול להפעיל את הקינקט מחדש מרחוק; מיקרוסופט בעצמה יכולה לקבל הצעה שאי אפשר לסרב לה מהממשלה ולהפוך את האופציה הזאת לאופציית דמה עבור משתמש ספציפי או קבוצת משתמשים. תרחיש בלתי אפשרי? אז נעבור לסעיף ג'.

     

     

    כל מי שעקב אחר התפוצצות פרשת סנודן והגישה שיש ל-NSA למיילים ושיחות הסקייפ של מאות מיליוני אמריקאים, בשיתוף פעולה, גם אם כפוי שד, של תאגידי התקשורת והטכנולוגיה, צריך להיות לפחות טיפה מודאג מחדירת אמצעי הקלטה מקוונים אל כל תחומי חיינו. מיקרוסופט אמנם לא מתכוונת להקליט את שחקניה - המשתמשים הם שיבחרו מתי להקליט והאם לשמור את ההקלטות באופן מקומי או ברשת. מיקרוסופט גם הצהירה שהיא תילחם משפטית בכל ניסיון של הממשלה להשתמש בקינקט כדי לעקוב אחרי משתמשים, דרישה שמשפטני מיקרוסופט מאמינים שתחת החוק הקיים תהיה בלתי חוקית. 

     

    אבל לפי הדיווחים על הפרשה, אותה מיקרוסופט, והיא ממש לא יוצאת דופן בקרב חברות אמריקאיות, סיפקה לשירות הביון האמריקאי מפתחות הצפנה כדי שיוכל לגשת לדברי דואר של משתמשים ספציפיים בשירותיה. מי מבטיח לנו שה-NSA או סוכנות ממשלתית אחרת לא יוכלו בעתיד לקבל גישה לקינקט של משתמשים מסויימים? מי שסומך על פיקוח משפטי שיגביל את השימוש ביכולת הציתות רבת העוצמה הזו, שמגיעה היישר למרכז ביתו של אדם, למקרים קיצוניים בלבד של "סכנה ברורה ומיידית", כנראה לא עקב בתשומת לב מספיקה אחר אירועי החודשים האחרונים. ומי שטוען שאין לו מה להסתיר כי הוא לא טרוריסט, כנראה לא מתכנן אף פעם למלא תפקיד ציבורי, לחשוף שחיתות בארגון ממשלתי או להעביר ביקורת פומבית על אדם מקושר היטב.

     

    לראות סרטים בלי שיראו אותנו

    לסיכום, הקינקט 2 היא ככל הנראה טכנולוגיה מגניבה, אבל בדרך לעשות עליה את המילה המגונה הזאת, מונטזיציה, מיקרוסופט "שכחה" להיזהר מספיק בכבודה של פרטיות משתמשיה. אחריותה של החברה לשימושים אפשריים בטכנולוגיה וכיבוד זכויותיהם הבסיסיות של לקוחותיה דורשים ממנה שורה של צעדים: הוספת מתג פיזי "טיפש" נפרד ב-Xbox One שמאפשר לנתק את הקינקט מזרם החשמל; פרסום מלא ומפורט של כל המידע שיועבר מהמכשיר אל מיקרוסופט עצמה, אל מפרסמים ומפיצי סרטים, מוזיקה ומשחקים; אפשרות ל-opt-out מוחלט מכל אחד מזרמי המידע האלה.

     

    ולבסוף, התחייבות שכל פונקציות הקונסולה, מלבד אלו שדורשות באופן מוחלט מצלמה, כמו שיחת וידאו או לכידת תנועה, לא ידרשו באופן מלאכותי קינקט פעילה, כך שנוכל להמשיך לראות את הסרטים שלנו בשקט בלי שאף אחד יוכל לדרוש מאיתנו ספירת ראשים בתוך הסלון הפרטי שלנו.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים