שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    אושר בממשלה: יוגב - מנהל רשות החברות
    חברי הממשלה אישרו את מינויו של אורי יוגב, עליו המליצה ועדת איתור, למנהל רשות החברות הממשלתית. הוא נחשב למקורבו של נתניהו, ויצטרך להתמודד בתפקיד עם אתגרים כמו הרפורמות בנמלי הים ובמשק החשמל וההכרעה על המשך פרויקט הקמת הרכבת הקלה בגוש דן

    הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה השבועית את מינויו של אורי יוגב למנהל רשות החברות הממשלתיות . מינויו של יוגב הובא לממשלה בהמלצתה של ועדת איתור לתפקיד. היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי אין מניעה משפטית למינוי.

     

     

    עם זאת, יוגב יהיה מנוע מלעסוק בענייניה של חברת המים הממשלתית מקורות, בשל היותו בעל המניות העיקרי בחברת ווייטווטר, העוסקת באספקת מים.

     

    אורי יוגב (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
    אורי יוגב(צילום: יאיר שגיא)

     

    עמדתו של היועץ המשפטי הוגשה לאחר שחברת הכנסת שלי יחימוביץ' טענה כי מדובר במינוי לא ראוי, היות שיוגב כיהן בשנים 2011-2013 כיו"ר החברה הממשלתית "רכבת ישראל" ובשני מקרים קיימת חוות דעת שלילית על התנהלותו באותו תפקיד הנוגעת לטוהר מידותיו. המקרה הראשון נוגע להחלטתה החברה לרכוש קרונות ביותר ממיליארד שקל מחברת בומברדיה, שמנהלה יוסי דסקל היה מפקדו של יוגב בצבא ויועץ לווייטווטר.

     

    המקרה השני נוגע להליך המינוי של מנכ"ל ל"רכבת ישראל" ולטענה כי יוגב הזמין את אחד המועמדים, אורן מוסט, לביתו ושם אמר לו כי מוטב יהיה אם יסיר את מועמדותו לתפקיד, מכיוון ששר התחבורה ישראל כץ מתנגד למינוי ולא יתמוך בו.

     

    היועץ המשפטי לממשלה טען בחוות הדעת שהוגשה כי בפרשה הראשונה לא נמצאו ראיות להשפעה של הקשר האישי עם מנהל בומברדיה על ההחלטה לרכוש ממנה קרונות וכי היחסים העסקיים בין יוגב לדסקל נותקו עוד לפני שנבחנה הרכישה. במקרה השני, יוגב הודה כי נפגש עם מוסט אך הכחיש כי אמר לו ששר התחבורה מתנגד למינויו או ביקש ממנו להסיר את מועמדותו. יוגב אף הגיש תוצאות של בדיקת פוליגרף אשר תמכו בטענותיו.

     

    החל את הקריירה באוצר 

    בעקבות המינוי הנוכחי, צפוי אורי יוגב (53) לשוב לתפקיד בכיר במשרד האוצר, שבו גם החל את הקריירה שלו. יוגב עבד בשנות ה-80 כרפרנט באגף התקציבים וכיועץ למנכ"ל משרד האוצר. בשנות ה-90, כיהן כמנכ"ל של מספר חברות ציבוריות בישראל – בתחומי הביטוח, המזון והתקשורת – עד שחזר בשנת 2002 למשרד האוצר, הפעם כראש אגף התקציבים.

     

    תחת כהונתם של שרי האוצר סילבן שלום ובנימין נתניהו, ותוך כדי המשבר הכלכלי של האינתיפאדה השנייה, ניצח יוגב על מדיניות הקיצוצים שהנהיגה הממשלה והוא נחשב עד היום לאחד מהמנהלים הבולטים של אגף התקציבים. לאחר תום תפקידו חזר למגזר העסקי, והפעם כיזם ויו"ר. בין היתר, כיהן כיו"ר פלסטרו וניהל את המשא ומתן על מכירת מפעל טבעול לאסם, מטעם קיבוץ לוחמי הגטאות. במקביל, היה שותף להקמת חברת מיזמי המים ווייטווטר והוא מכהן כיו"ר מועצת המנהלים שלה, תפקיד שאותו יעזוב אם ימונה למנהל רשות החברות הממשלתיות.

     

    מעורב במהלכים משמעותיים בכלכלה 

    כל אותו הזמן, לא עזב יוגב לחלוטין את המגזר הציבורי. מאז 2009, כשחזר נתניהו ללשכת ראש הממשלה, נחשב יוגב ליועץ הכלכלי הבכיר שלו. באופן רשמי הוא נושא בתואר "ראש המועצה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה וחברה במשרד ראש הממשלה". בפועל, ידו הורגשה בכל המהלכים המשמעותיים שבוצעו בכלכלת ישראל מאז שהחל נתניהו לכהן כראש ממשלה ב-2009.

     

    יוגב היה מעורב בגיבוש "עסקת החבילה" בין ההסתדרות לממשלה ולמעסיקים הפרטיים שאפשרה ב-2009 את השקתה של התכנית להתמודדות המשק עם המשבר העולמי. באותו זמן גם היה מעורב לעומק בגיבוש תקציב המדינה, ועל רקע מעורבותו זו התפטר ראש אגף התקציבים דאז, רם בלינקוב.

     

    כמו כן, כיהן בשנים 2011-2013 כיו"ר רכבת ישראל. לאחרונה, לאחר שכבר נודע כי יקבל על עצמו את תפקיד מנהל רשות החברות, מונה יוגב לעמוד בראש הוועדה לבחינת משק החשמל, שאמורה להמליץ על אופייה של הרפורמה בענף זה ועל צעדי ההתייעלות שבהם תנקוט חברת החשמל.

     

    כעת יוגב יקבל לידיו את רשות החברות הממשלתיות, גוף ממשלתי רגיש וחשוב שמתנהל ללא מנהל מאז סוף 2011. בקיץ של אותה שנה מונה מנהל רשות החברות, דורון כהן, לממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר, בעקבות התפטרותו של חיים שני בעיצומה של המחאה החברתית. רק במאי 2012, לאחר שהתברר כי כהן ימלא את התפקיד באופן קבוע, הוחלט על מינויה של ועדת איתור למנהל רשות החברות אך עבודתה של ועדה זו הופסקה בסוף 2012, בעקבות הקדמת הבחירות.

     

    עיקר האתגרים: רפורמות בחשמל ובנמלים 

    בשנים הקרובות יעמדו בפני רשות החברות מספר אתגרים משמעותיים. הגדולים שבהם נוגעים לרפורמות שמבקשת הממשלה לערוך בנמלי הים ובמשק החשמל. לצידם קיים הצורך להכריע בנוגע להמשך הפרויקט להקמת רכבת קלה בגוש דן. החברה ממשלתית המנהלת את הפרויקט, "נ.ת.ע" אינה מצליחה לעמוד בלוח הזמנים ובתקציב המקורי וקיים צורך בבחינת התנהלותה ובבחינת הפרויקט כולו. פרויקט גדול נוסף שייצא לדרך בשנה הקרובה הוא מכירת 20% ממניותיהן של התעשייה האווירית ורפאל, אשר עלייה הוחלט בחוק ההסדרים האחרון.

     

    אך בינתיים מסתמן כי הפרשיה הראשונה שבה יקשר שמו של אורי יוגב ושמה של רשות החברות הממשלתיות היא סוגיית הקמתה של חברה ממשלתית לדיור לאומי, בראשותו של אורי שני.

     

    לפני כחודש, הודיע שר האוצר יאיר לפיד כי הוא מבקש למנות את יועצו הפוליטי אורי שני ליו"ר חברה ממשלתית שתוציא לפועל את פרויקט הדיור בהשכרה לטווח ארוך. מינויו העתידי של שני ליו"ר חברה ממשלתית מצריך כמובן כי תוקם חברה שכזו, תהליך שבו תהיה מעורבת רשות החברות הממשלתיות.


    פורסם לראשונה 25/08/2013 10:43

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים