שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    די להסתה נגד אשכנזים
    אמנם היו לנו רמטכ"לים ונשיאי מדינה מזרחים - אבל מי סופר? העיקר להסית ולשלהב. גזענות קיימת גם בקרב יוצאי מרוקו

    לא הייתי בטוח אם השד העדתי עדיין קיים עד שאמנון לוי הוציא אותו שוב מהבקבוק. לוי העניק רוח גבית לכול הצעקנים והמקופחים המקצועיים. פעילים חברתיים רהוטים, משכילים, גם אם לא תמיד בעלי יושר אינטלקטואלי, מתחרים מי ישתלח בצורה ארסית יותר בממסד, באשכנזים, בגזענות. בתפישתם הפשטנית, העולם מתחלק למקופחים ולמקפחים. לדבריהם, מקור הפערים החברתיים, שלמרבה הצער קיימים, בגזענות ובאפליה.

     

    עוד בערוץ הדעות של ynet:

    כל האמת על החיסון נגד פוליו / ג'וני גרשוני וערן בכרך

    להאמין בתלמיד, לתת אמון במורה / עומר ויסבלום

     

    אמנם היו לנו רמטכ"לים ממוצא מזרחי, שני נשיאי מדינה מזרחים, אבל כמה מהם בוחרים להזכיר שטרם היה לנו ראש ממשלה מזרחי. מעניין מדוע מרכז הליכוד, שרוב חבריו מזרחים לא בחר במזרחי להנהיג אותם.

     

    אינני מתגונן. אני גאה בשם המשפחה האשכנזי שלי. לא סתם אשכנזי, אלא אפילו מצאצאי קוזקים. אני מתגאה גם בפיגמנטים הצפופים שלי, שמקורם בבית אמא, מעדן שבפינה הבריטית של תימן.

     

    אני טוען נגד הפעילים החברתיים הללו, בעיקר הבוטים שבהם, חברי "הקשת המזרחית", בשמה של סבתא מזל הנערצת, שגידלה לתפארת שבעה ילדים מעבודת ניקיון, מבלי להשמיע מילת קיפוח אחת. אני טוען זאת בשם אימא שלי שלמדה בבית ספר דתי, בבית ספר חקלאי, בקיבוץ ואחר כך בבית ספר לאחיות ואף אחד לא סיפר לה שהיא תימניה.

     

    אינני מתכחש לנתונים המספריים שהם ואמנון לוי מביאים, אלא נגד הפרשנות שלהם. לפני שני עשורים הגיע לכאן גל עלייה ענק מברית המועצות שלעבר. מהנדסים עבדו כטכנאים ורופאים כסייעים. תוך פחות משנות דור הם יישרו קו עם החברה הישראלית. מי שיסביר את ההבדלים בין העליות בחריצותם של העולים מרוסיה יוקע כגזען ואני מסכים שההסבר הזה אינו מספק. ייתכן שאפשר להסביר זאת, כמו את חלק גדול מהפערים, לא רק בעבודתם הקשה של ה"אשכנזים", אלא גם בהון התרבותי שהביאו עמם.

     

    היו כמובן אפליות. כל גל עלייה לעג וקיפח את זה שבא אחריו. הייתה גם אפליה של מזרחים. אלא שלא רק אשכנזים הפלו מזרחים. גזענות הייתה ועדיין קיימת בקרב יוצאי מרוקו. בני הערים הגדולות התייחסו בבוז תהומי אל ה"יאהוד אל ערב" שבאו מהכפרים שבהרי האטלס ואותם מזרחים מקופחים התייחסו בגזענות מחליאה לא פחות כלפי יוצאי אתיופיה שכל חטאם שהיו כהים יותר.

     

    אדמות המושבים בכלל שייכות למזרחים

    הבעיה בטיעוני הקיפוח אינה בכך שהם שקריים כולם, אלא דווקא בכך שהם שקריים בחלקם ואפופי צדקנות. כך למשל מציגים את ההתיישבות בפריפריה כמשימה שאותה הטילו אנשי הממסד האשכנזי השבע על העולים מארצות ערב. זאת למרות שההתיישבות בפריפריה הייתה קודם כול משימתה של ההתיישבות העובדת, לפחות עשרים שנה טרם שהגיעה העלייה המבורכת מארצות ערב. אכן, הממסד ההתיישבותי שלח עולים לאזורים נידחים ללא הכנה מספקת וגרם בכך ללא מעט טרגדיות, בשל מה שהם ראו כצו השעה.

     

    באותם הימים, הדעת לא הייתה פנויה לראות את זכויותיו של פרט ואת כאבו. האומה הייתה חזות הכול. מאותה סיבה, פלמ"חניקים שאז לא הגדירו את עצמם כ"אשכנזים", עשו לילות כימים כדי להעביר את הגבול עולים מארצות המזרח, שנחשבו קודם כול ליהודים. מאותה סיבה סיכנו את נפשם פעילי העלייה בעיראק ובמצרים ובני המושבים יצאו להדריך את החקלאים ביישובי העולים.

     

    אבל הטיעון המקומם ביותר, שמעת לעת מרים את ראשו כמו עוף החול, הוא נגד "הקצאת הקרקעות עבור בנים ממשיכים", כביכול לטובת האשכנזים. זהו טיעון שקרי מאין כמוהו. לא מוסד "הבנים הממשיכים" שראוי להתמודד עמו, אלא הצגת הבנים הממשיכים כ"אשכנזים". רבים מפעילים אלו, המתהדרים בתארים אקדמיים, אינם מגלים מינימום של יושר אקדמי. לו ניחנו בקצת ממנו, היו מגלים שרוב הבנים הממשיכים, כמו רוב חברי המושבים הם דווקא מזרחים. שקרי באותה מידה הוא המאבק באדמות החקלאים, שהיה אבן יסוד במאבקה של "הקשת המזרחית".

     

    כבן למשפחת חקלאים אני דווקא מוצא לא מעט צדק בדרישתם לחלק את האדמות בצורה שווה יותר, אלא שאם הטוענים היו מעוניינים בצדק, הם היו משתמשים במונח "אדמות החקלאים" ולא במונח "אדמות הקיבוצים", שהרי רוב האדמות המדוברות בבעלות מזרחים. גם השר שייצג את החקלאים בממשלה הקודמת, שלום שמחון, לא בדיוק בא מפולין. אולם במונח הניטרלי "חקלאים" אין כדי להסית המונים ואף אין בו כדי לשלהב מעטים. הפעילים החברתיים הללו אינם מעוניינים בדיון כלכלי אלא בליבוי השד העדתי ובטיפוחו. זוהי הסתה גזענית, אבל כנראה מהכיוון הנכון, הפוליטיקלי קורקט. הם לא באו לשנות, אלא לדוג במים עכורים.

     

    ד"ר גילי חסקין, מדריך טיולים וחוקר ארץ ישראל.

     

    גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תשובה לאמנון לוי
    צילום: רותי אלטראס
    גילי חסקין
    צילום: רותי אלטראס
    מומלצים