שתף קטע נבחר

בועת נדל"ן? דווקא הדלק עלה לנו יותר

קשה להאמין, אבל בשנת 2009 שילמנו רק 4.75 שקלים לליטר דלק. מינואר 2009 התייקרו הדירות ב-‭,57%‬ בעוד הבנזין התייקר ב-65%. המחיר שמשלמת כל משפחה: עוד 300 שקלים לחודש. המרוויחה: המדינה, שהכנסותיה ממסי הדלק גדלו במיליארדים

חשבתם שהדירות התייקרו מאוד בשנים האחרונות? מתברר שהדלק התייקר אפילו יותר. בדיקת "ידיעות אחרונות" מגלה כי בחמש השנים האחרונות זינקו מחירי הבנזין 95 אוקטן ב-‭,65%‬ בזמן שמחירי הדירות עלו באותה תקופה ב-‭57%‬ "בלבד‭."‬

 

ההתייקרות שהייתה הלילה בעוד 25 אגורות לליטר היא בסך הכל עוד מכה קטנה להוצאות הנסיעה שלנו יחסית למה שכבר "חטפנו" בשנים האחרונות.

 

בינואר 2009 עלה ליטר בנזין 95 אוקטן הפופולרי, בשירות עצמי, ‭4.75‬ שקלים, מחיר שנשמע דמיוני כעת. מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עמד אז על ‭204.6‬ נקודות. הלילה, לעומת זאת, עלה מחיר אותו ליטר בנזין ל-‭7.85‬ שקלים. זאת כאשר מדד מחירי הדירות של הלמ"ס האחרון (יוני) עומד על ‭321.7‬ נקודות. למעשה, קצב התייקרות הדלק בשנים האחרונות השיג אפילו את קצב התייקרות מחירי הדירות.

 

העלייה במחירי הדלק נובעת בראש ובראשונה מהתייקרות הנפט. בינואר 2009 עמד מחירה של חבית נפט מסוג ברנט על 40 דולר. כיום הוא עומד על 100 דולר. את התייקרות הנפט אנחנו מרגישים בקיזוז הירידה בשער הדולר, שעזרה למתן מעט את המחירים.

 

אבל למפיקות הנפט יש עוד שותף ברווחים המאמירים על חשבוננו, קוראים לו משרד האוצר. מאחר שרוב מחירו של ליטר בנזין מורכב ממסים, ככל שהדלק יקר יותר – כך יותר מס נכנס לקופת המדינה.

 

המס על דלק מורכב משני מסים: בלו, סכום קבוע ממחירו של כל ליטר, ומס ערך מוסף. בינואר 2009 עמד הבלו על ‭2.62‬ שקלים לליטר בנזין. כיום הוא עומד על ‭3.05‬ שקלים. זאת בנוסף להגדלת הגבייה על רקע התייקרות מחיר הבנזין עצמו.

 

וכך משלמים נהגי ישראל ‭54%‬ מכל ליטר בנזין כמס. בהתאם צמחו הכנסות המדינה ממסים על דלק, מ-‭12.7‬ מיליארד שקל ב־‭,2009‬ ל-‭17.5‬ מיליארד שקל ב-‭.2012‬ בין ינואר ליולי 2013 כבר נכנסו לקופת האוצר ממסי דלק ‭9.275‬ מיליארד שקל. במקום למתן את שיעור המס, כדי שלא יגרום בעצמו לעלייה נוספת של מחירי הדלק מעבר לעליית מחירי הנפט, משרד האוצר דווקא שמח להצטרף לחגיגה.

 

התירוץ של פקידי האוצר, כפי שהוא מובא בדוח מינהל הכנסות המדינה: "שימוש במוצרי דלק גורם להשפעות חיצוניות שליליות, כמו זיהום אוויר, תאונות דרכים וגודש תנועה. הבלו המוטל על מוצרי דלק נועד בין השאר לבטא הוצאות חיצוניות אלה".‬

 

עוד 300 שקל בחודש למשפחה

התייקרות מחירי הדלק ב-5 השנים האחרונות עולה לכל משפחה ישראלית עוד כ-‭3,300‬ שקל בממוצע לשנה. בסך הכל נוציא מהבוקר 880 שקל בחודש עבור בנזין.

 

לפני חמש שנים היה מחיר הבנזין ‭4.75‬ שקלים לליטר, והמכונית הכי נמכרת הייתה מאזדה 3 אוטומטית ‭1,600‬ סמ"ק, שמשיגה בממוצע 11 ק"מ לליטר. בחישוב לפי נסועה שנתית ממוצעת של רכב פרטי על פי הלמ"ס, ההוצאה השנתית על דלק הייתה ‭7,250‬ שקל, 604 שקל בחודש.

 

היום מחיר הבנזין עומד כאמור על ‭7.85‬ שקלים לליטר, והמכונית הנמכרת בארץ היא פורד פוקוס, שמשיגה ‭12.5‬ ק"מ לליטר. ההוצאה השנתית על דלק היא ‭10,550‬ שקל, 880 שקל בחודש שהם כ-300 שקל יותר מב-2009. ‬

 

הכתבה התפרסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים