שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    10 המכוניות המפסידות ביותר בעולם הרכב

    לא כל מכונית שעלתה אי פעם על הכביש דאגה לרווחים עבור מי שהגתה, תכננה וייצרה אותה. למעשה, יש כמה מכוניות מוכרות שאחראיות להפסדי עתק. קבלו את הרשימה השחורה

    ספק אם הייתם יכולים לנחש מה משותף לרנו לגונה, בוגאטי יירון, פיז'ו 1007 וסמארט פור-טו. התשובה היא כי כל אחת מהן הסבה נזקים פיננסיים משמעותיים ליצרנית. עד כמה משמעותיים? ובכן, הפחות-מפסידה בחבורה, המשפחתית הנשכחת של היצרנית הצרפתית, הסבה נזק שנאמד במיליארד וחצי יורו "בלבד".

     

    את הרשימה הלא-ממש-מכובדת הזו פרסם האקונומיסט, כשהוא מתבסס על הערכות שסיפק בית המחקר הפיננסי סטנפורד וברנסטיין. יש להזכיר כי לדברי עורכי הרשימה, לא כל המכוניות המופיעות בה סבלו דווקא מתכנון לקוי, הערכות שגויות או כישלון טכנולוגי. אם כי, חלקן בהחלט יכולות לזקוף לעצמן לפחות חלק מהגדרות אלה. בעתיד מאמינים החוקרים כי את ההפסדים הגדולים יגרמו ליצרניות דווקא מכוניות חשמליות עתידיות. פיסת מידע אותה כדאי היה לשי אגסי לקחת בחשבון.

     

    והרשימה המלאה לפי ההפסד הכולל ליצרנית:

    1. סמארט פור-טו
    2. פיאט סטילו
    3. פולקסווגן פייטון
    4. פיז'ו 1007
    5. מרצדס A קלאס
    6. בוגאטי ויירון
    7. יגואר X טייפ
    8. רנו לאגונה
    9. אודי A2
    10. רנו ואל-סאטיס

     

    מה כל אחת עוללה?

    קחו למשל את בוגאטי ויירון, מכונית-על לכל דבר ועניין, שניפצה מאז הוצגה פחות או יותר כל שיא מהירות ותאוצה אפשריים. עם נתון כ"ס בעל ארבע ספרות, שיא טכנולוגיית המתלים והבלמים, מדובר באמת בייצור מוטורי מעולם אחר, כזה שגם מיטב מכוניות הספורט האיטלקיות לא הצליחו לשמור על מפלטיו בטווח ראיה. ובכל זאת, הוויירון גרמה לקונצרן פולקסווגן הפסד של לא פחות מ-1.7 מיליארד יורו. מכיוון שיוצרו ממש מעט ממנה (כ-400 יחידות), המשמעות היא כי כל אחת ואחת מהמכוניות "עלתה" לפולקסווגן בהפסד של יותר מ-4.5 מיליון יורו. וזאת למרות שמחירה עומד על מיליון.

     

    בוגאטי ויירון - עלות הייצור היא 4.5 מיליון - המחיר 1 "בלבד" ()
    בוגאטי ויירון - עלות הייצור היא 4.5 מיליון - המחיר 1 "בלבד"

     

    גם המכונית שבראש טבלת המפסידות אינה גרועה, אך אין כל ספק כי יוצריה היו אופטימיים יותר באשר למידת הצלחתה, ולא התייחסו אליה רק כמקדמת תדמית דוגמת הווירון מהפסקה הקודמת. סמארט פור-טו, העירונית הקטנה והאופנתית שנמכרה באירופה בין 1997 ל-2006 במספרים נאים בהחלט, גרמה לקונצרן דיימלר הפסד שמוערך ב-3.35 מיליארד יורו, לא פחות. על כל מכונית הפסידה היצרנית סכום שהוערך בכמעט 4,500 יורו, וזאת למרות שייצרה מאות אלפים ממנה.

     

    סמארט פור-טו - המכונית הכי מפסידה ()
    סמארט פור-טו - המכונית הכי מפסידה

     

    אחרי הסמארט ממוקמת פיאט סטילו האיטלקית, שאחראית בין 2001 ל-2009 לבור פיננסי כולל הנאמד ב-2.1 מיליארד יורו, עם הפסד מוערך של 2,730 יורו על כל אחת ואחת שירדה מפס הייצור. גם הפייטון של פולקסווגן, לימוזינה יומרנית ואיכותית שתפקידה היה בעיקר לעסות את בלוטות האגו של יו"ר הקונצרן, הפסידה (ועדיין מפסידה) כסף. מכונית היוקרה שהוצגה לראשונה ב-2001, אמורה הייתה להציע אלטרנטיבה לדגמים מקבילים של מרצדס וב.מ.וו עם ה-S וה-7 בהתאמה (כן, יש לפולקסווגן גם אודי A8, ובכל זאת), הפסידה כ-2 מיליארד יורו, או יותר מ-28 אלף יורו לכל אחת מכ-70 אלף המכוניות שיוצרו מאז 2001. כל מה שיכולים ביצרנית הענק לקוות, הוא כי הדגם החדש שאוטוטו יוצג, יצליח יותר.

     

    פיאט סטילו - מישהו באמת זוכר את המפסידה הסדרתית? ()
    פיאט סטילו - מישהו באמת זוכר את המפסידה הסדרתית?

     

    פולקסווגן פייטון - איכות מרשימה, ובכל זאת נולדה בחטא ()
    פולקסווגן פייטון - איכות מרשימה, ובכל זאת נולדה בחטא

     

    הנציגה הרביעית ברשימה הלא-לגמרי-מכובדת היא פיז'ו 1007, אשר בין 2004 ל-2009 עשתה כאב ראש לא קטן לאנשי הפיננסים בקונצרן PSA (פיז'ו-סיטרואן). לפי הדו"ח, הקטנה המקורית ש-123 אלף יחידות ממנה נמכרו במהלך השנים, עלתה לצרפתים בהפסד של כ-1.9 מיליארד יורו. המשמעות היא כי על כל יחידה שנמכרה בכ-12 אלף יורו לצרכן, הפסידה פיז'ו יותר מ-15 אלף יורו. לא עניין של מה בכך. מתחתיה ברשימה מרצדס A קלאס דור-קודם-קודם. המכונית שעלתה על הכביש לראשונה ב-1997, יוצרה ברציפות עד 2004 ומכרה לא פחות מ1.2 מיליון יחידות, גרמה נזק פיננסי של 1.7 מיליארד "בלבד"

     

    פיז'ו 1007 - לא בדיוק סיפור הצלחה ()
    פיז'ו 1007 - לא בדיוק סיפור הצלחה

     

    מרצדס A קלאס - לא הצלחה גדולה (יצרנית) (יצרנית)
    מרצדס A קלאס - לא הצלחה גדולה(יצרנית)

     

    מתחת למרצדס ממוקמת אלופת ההפסד-למכונית מבית פולקסווגן (ויירון), כשהיא מקדימה את יגואר X טייפ הכושלת. המכונית שאמורה הייתה לתת פייט של ממש - אחרי הרבה שנים של אכזבות וכשלונות מהדהדים - למותגי היוקרה הגרמנים, נכשלה במבחן אולם התצוגה. 363 אלף מכוניות יוצרו ממנה, ועל כל אחת הפסידה יגואר 4,690 יורו בממוצע. בסך הכל אחראית ה-X שיוצרה בין 2001 ל-2009 להפסד כספי של 1.7 מיליארד יורו. וזה יותר מה-1.54 מיליארד שהפסידה רנו על הלגונה המשפחתית, שיוצרה במשך כשבע שנים עד אשתקד. 434 אלף יחידות ממנה נמכרו, כשעל כל אחת מפסידה היצרנית 3,550 יורו מוצהרים.

     

    יגואר X טייפ - כאן בגרסת הדיזל הממש-לא-מוצלחת ()
    יגואר X טייפ - כאן בגרסת הדיזל הממש-לא-מוצלחת

     

    רנו לגונה - לא ההצלחה הכי גדולה של היצרנית מצרפת ()
    רנו לגונה - לא ההצלחה הכי גדולה של היצרנית מצרפת

     

    במקום ה-9 והלא ממש מכובד ממוקמת עוד מכונית מבית פולקסווגן, והפעם אודי A2 המקורית. המכונית הקומפקטית שנמכרה בין 2000 ל-2005 בכ-176 אלף יחידות, עלתה לקונצרן הגרמני בהפסד של כ-1.33 מיליארד יורו. ההפסד על כל אחת ואחת מהן - לא פחות מ-7,500 יורו. במקום העשירי והאחרון ברשימה, נציגה נוספת לבית רנו. הוואל סטיס המרשימה מעולם לא הצליחה לממש את הפוטנציאל הגלום בה. אבל בשונה מתלמיד בית ספר הננזף כך ביום ההורים, הרנו המפוארת עלתה בהפסד עתק של 1.2 מיליארד יורו. היא ממוקמת אגב שלישית בטבלת ההפסד-לכל-אוטו, עם 18.7 אלף יורו.

     

    אודי A2 - חמודה, מקורית, כשלונית ()
    אודי A2 - חמודה, מקורית, כשלונית

     

    רנו ואל סאטיס - ביצוע מרשים, הפסדים גדולים ()
    רנו ואל סאטיס - ביצוע מרשים, הפסדים גדולים

     

    לא מופיעה ברשימה אבל בהחלט ראויה להיות מוזכרת, היא המייבאך של דיימלר, מותג הסופר-יוקרה שאמור היה להתחרות ברולס רויס ובנטלי על ליבם וכיסם של שועי עולם חובבי מוטוריקה ייחודית. הקונצרן הגרמני (למעשה מרצדס) השקיע במיזם השאפתני שהחל לפני יותר מעשור מיליארדים, וייצר מספר זעום של דגמים וגרסאות מיוחדות (ומרהיבות יש לציין), שנמכרו במספרים מביכים עבור היצרנית הגאה. כ-3,000 יחידות נמכרו במחיר של בין 350 ל-500 אלף יורו בדרך כלל. ההפסד המוערך על כל מכונית - כ-400 עד 500 אלף יורו.

     

    מייבאך 62S - כמו מרצדס S, אבל הרבה יותר מהכל ()
    מייבאך 62S - כמו מרצדס S, אבל הרבה יותר מהכל

     

    ההפסדים הכבדים שכנעו את הגרמנים לנתק את מייבאך ממכשיר ההנשמה הפיננסי, אשר הודיעו לפני יותר משנה כי המותג חוסל. את מקומו תתפוס גרסת פולמן - עוד שם מההיסטוריה העשירה של המותג - ל-S קלאס החדשה, עם הרבה יותר פאר והדר ותג מחיר סופר-יקר.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פולקסווגן פייטון - מכונית מפסידה
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים