שתף קטע נבחר
 

מחירי הדלק עולים? נהגי הליסינג נוסעים יותר

בעקבות עליית מחירי הדלק קיצצו בעלי רכב פרטי באופן ניכר בנסיעות, בעוד בעלי רכב צמוד נוהגים יותר. ומה עם תושבי הפריפריה?

מה עשתה עליית מחירי הדלק להרגלי הנסיעה של הישראלים? בעלי מכוניות פרטיות נסעו הרבה פחות, בזמן שבעלי רכב צמוד מהעבודה נסעו יותר. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ג') רשות המסים. ברשות מציינים כי ב-2012 עלה מחיר הבנזין בכ-5% בממוצע לעומת 2011, ובקרב בעלי מכוניות פרטיות נרשמה ירידה משמעותית של כ-7.2% בנסועה ("קילומטראז'") השנתית. מנגד, בעלי רכב צמוד נסעו בממוצע 28,600 ק"מ, כפליים מבעלי מכוניות פרטיות ועליה של כמעט 3%.

 

הסבר אפשרי לכך לדעת רשות המסים הוא "תופעת הסטת הנסיעות בין שני כלי רכב באותו משק בית, כאשר אחד מתוכם הוא רכב צמוד מהמעביד והשני (נמצא) בבעלות פרטית". ובמלים פשוטות - מאחר שחברות רבות מכסות את מלוא עלות הדלק של עובדיהן, או לכל הפחות את מרביתה, אותם עובדים המחזיקים גם במכונית פרטית, מעדיפים לבצע נסיעות רבות ככל האפשר עם הרכב הצמוד.

 

ברשות גם מציינים כי הנפגעים העיקריים מעליית מחירי הדלק הם תושבי הפריפריה, המבצעים נסיעות ארוכות יותר ממי שמתגוררים באזור המרכז. על-פי נתוני הרשות, הנסועה הממוצעת של בעלי מכוניות פרטיות המתגוררים בישובים כמו ערד, דימונה, כרמיאל, נתיבות ובית שאן, גבוהה בכ-30% מהנסועה של תושבי תל אביב, רמת גן וגבעתיים. "מן הנתונים עולה כי תושבי הפריפריה יכולים להיות רגישים יותר לעליית מחירי הדלק, בהשוואה לתושבי המרכז", מסבירים ברשות.

 

אלא שלנסיעות ארוכות ורבות יותר יש הסבר נוסף. "נתוני הנסועה הממוצעת בפילוח הפריפריאלי יכולים ללמד על תשתיות התחבורה הציבורית, היצע מקומות תעסוקה ושירותים ממשלתיים ומוניציפאליים בסביבת המחייה", אומרים ברשות.

 

אגב, החריגה היחידה בעניין זה היא העיר אילת. בעלי מכוניות בעיר הדרומית נוסעים פחות מתושבי ערים אחרות בפריפריה, וזאת עקב ריחוקה הגיאוגרפי וקיומם של מרכזי תעסוקה ובילוי באזור אילת עצמה וסביבתה הקרובה.

 

"המשך הפחתת מס יביא לאובדן הכנסות"

נתוני הרשות, המתפרסמים במסגרת סקירה שנתית, כוללים מספר סיבות לאופטימיות זהירה מאוד. בין השאר, ברשות אומרים כי בין ינואר ואפריל 2013 ירד שיעור מס הקנייה הממוצע המוטל על מכוניות חדשות. ב-2008 היה שיעור המס הממוצע כ-73%, ואילו בארבעת החודשים הראשונים של השנה הגיע שיעור המס ל-57%. גם בשקלים זה נשמע טוב - כ-36,600 שקלים ב-2008 לעומת פחות מ-31,500 שקלים בין ינואר ואפריל 2013. עם זאת, יש לציין כי נטל המס הממוצע בישראל עדיין גבוה יחסית לארה"ב ולא מעט מדינות באירופה.

 

הסיבה לירידה בשיעור מס הקנייה היא רפורמת "מיסוי ירוק" שיושמה החל ב-2009. הרפורמה קשרה לראשונה בין כמות הזיהום שפולטות מכוניות ושיעור מס הקנייה שהן נדרשות לשלם - מכוניות שפולטות כמות מופחתת של זיהום זוכות להטבת מס בשיעור של עד כ-15,000 שקלים, ואילו מכוניות מזהמות מאוד אינן זכאיות להטבת מס.לכן, תוצאה נוספת של הרפורמה היא עלייה דרמטית במספר המכוניות הקטנות והחסכוניות הנמכרות בישראל, וירידה משמעותית בזיהום הממוצע שפולטות מכוניות חדשות.

 

עם זאת, ראוי לזכור כי באוגוסט עודכנה (שוב) הנוסחה המשמשת לחישוב הטבות המס. כתוצאה מכך, סביר להניח כי חלה עלייה בשיעור המס הממוצע שמשלמות מכוניות חדשות. בנוסף, בסקירה שפורסמה היום מבהירים ברשות מה דעתם על הפחתות מס נוספות - הפחתות בהן תומכים רבים, ובהם למשל שר התחבורה, ישראל כץ. "המשך הפחתת המס, אם יתרחש, יביא לאובדן הכנסות ממס קנייה", מסבירים ברשות. ובלשון אחרת - הורדת מס הקנייה מעבר לרמתו כעת תפגע בהכנסות המדינה.

 

מס הקנייה ירד, המחירים שומרים על יציבות

למרות ששיעור מס הקנייה ירד, בין 2010 והמחצית הראשונה של 2013 קיימת יציבות "כמעט מוחלטת" במחירים. ברשות אומרים כי "פירוש הדבר (הוא) שחיקה ריאלית של המחירים". אלא שיש מי שטוענים כי בתקופה זו נמענו כמה מהיבואנים מלהוזיל מכוניות חדשות, וזאת משתי סיבות - הגדלת רווחיהם וחשש מתגובת חברות הליסינג, המעוניינות בשמירת ערכן של מכוניות משומשות, ערך המושפע ישירות ממחירי המחירון של מכוניות חדשות.

 

בעניין זה יש לציין כי אחד הגורמים המשפיעים על מחירי מכוניות חדשות בישראל הוא שערי מטבע. כמה מהיבואנים, ובעיקר יבואני מותגים יפניים, סבלו עד 2012 מהתחזקות משמעותית של הין היפני. לכן, כך טוענים יבואנים בכירים מהם, יכולתם "לגלגל" את הטבות המס אל הלקוחות - ולהוריד מחירים - הייתה מוגבלת בהשוואה ליבואנים אחרים, שנהנו משערי מטבע נוחים.

 

אגב, שר התחבורה כץ זוכה בסקירת הרשות להתייחסות עקיפה נוספת. רפורמה אותה מקדם משרדו, כך אומרים ברשות, כוללת שורה של צעדים שיקלו על מי שמעוניין לייבא מכוניות בייבוא אישי. אלא שברשות מזהירים כי "ההקלות המסתמנות עלולות להרחיב משמעותית את היקפי היבוא של רכב משומש, עם כל הבעייתיות באכיפת חוקי המס, ופוטנציאל נרחב לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים".

 

וזו אינה הבעיה העיקרית. "(הרפורמה) עלולה להרחיב את מקלט המס ואת האפשרות להתחמק מתשלום מס אמת שניתנת באופן סלקטיבי למעמד המבוסס יחסית", מתריעים ברשות. על פי נתוני הרשות, השכר הממוצע של מי שמייבא מכונית ביבוא אישי הוא כ-26 אלף שקלים, לעומת שכר של כ-17 אלף למי שרוכש מכונית חדשה ביבוא סדיר, וכ-10,000 שקלים למי שרוכש מכונית משומשת שגילה בין שלוש ושש שנים.

 

עיתוי פרסום הסקירה של הרשות, ובכלל זאת ההתייחסות לרפורמת משרד התחבורה, כנראה אינו מקרי. מחר תערוך ועדת הכלכלה דיון בעניין הרפורמה, וסקירת הרשות מצטרפת לדו"ח שפרסם הממונה על ההגבלים העסקיים, וכלל גם-הוא נתונים שעלולים להתברר כבעייתיים עבור שר התחבורה ובכירי משרדו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: נמרוד גליקמן
מי נוהג יותר, ולמה?
צילום: נמרוד גליקמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים