שתף קטע נבחר
 

בלט ג'אז מונטריאול: הולכים על בטוח

קולאז' העבודות שרקחו עבור הקהל הישראלי בלהקת בלט ג'אז מונטריאול הוא נגיש ונעים, אבל יספק רק קהל שבע שלא מחפש הפתעות ואתגרים

נגיש. זו אולי המילה שמתארת טוב ביותר את קולאז' העבודות שרקחו עבור הקהל הישראלי בלהקת בלט ג'אז מונטריאול, שפתחה בתחילת השבוע במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב את סיבוב ההופעות בארץ. הלהקה הרפרטוארית הקנדית, שהוקמה לפני יותר מארבעה עשורים, יוצאת מהמחול הניאו-קלאסי ומערבבת סגנונות למכביר. בערב, שמורכב משלוש עבודות של כוריאוגרפים שונים, כל אחד מהצופים יוכל למצוא לבטח משהו שיעשה לו נעים.

 

הארי. יעשה לכם טוב (צילום: Gregory Batardon) (צילום: Gregory Batardon)
הארי. יעשה לכם טוב(צילום: Gregory Batardon)
 

הערב נפתח עם Closer, דואט שיצר עבור הלהקה הכוריאוגרף בנג'מין מילפייה, שמונה לאחרונה לתפקיד המנהל האמנותי של להקת הבלט של בית האופרה בפריז. זו עבודה טעונה, שבנויה על מתח בין שני גופים. Closer יכולה היתה בקלות להיפרם לו היתה נופלת למלודרמה, אך מדלגת מעל המכשלה בזכות תיאום מושלם בין שני הרקדנים.

 

זה הפסנתר של פיליפ גלאס שמשרטט את האווירה - מלנכוליה אופטימית שבה גם הסערות מאופקות. זו עבודה שנוצרה בעבור הרקדנית, סלין קאסון, והיא לובשת אותה כעור שני. התנועה שלה רכה ואוורירית, קלה כמו נשימה ושני הרקדנים משתרגים זה בזה. גם כשמקצב התנועה מתקיים כקונטרפונקט למקצב המוזיקלי, נוצרת הרמוניה נינוחה. Closer בנוי כפרלוד שהתארך יתר על עמידה, יצירה קאמרית שבנויה לרקדנים מיומנים, נעימה לעין ולאוזן אך נשארת בגבולות המוכר.

 

מתוך Night Box. אילוסטרטיבי, פשטני ומיושן (צילום: Benjamin Von Wong) (צילום: Benjamin Von Wong)
מתוך Night Box. אילוסטרטיבי, פשטני ומיושן(צילום: Benjamin Von Wong)
 

העבודה השנייה בערב היא Night Box של הכוריאוגרף הסיני וון ווי ואנג. מוזיקת מועדונים קצבית, אנסמבל רקדנים שנע כגוף אחד ומתפרק למסיבה פרועה, תאורה אדומה ששוטפת את הרחבה. ברקע מוקרנים צילומים של נוף אורבני - רבי קומות, מכוניות, צלליות של אנשים הולכים. דימויים בשחור לבן ותזוזת מצלמה מהירה מעבירים את המסר: זה עולם קר ומנוכר.

 

Night Box בנויה כמסכת של תמונות: יותר מעשה ריוויו מיצירה הרמונית, הומוגנית ושלמה. זו עבודה פשטנית ואילוסטרטיבית, שגם מבחינה תנועתית מתרכזת בייצוג במקום בדבר עצמו. עבודה שהולכת על בטוח ולא חורגת ולו לרגע מהשורה. לכאורה ארוטית. לכאורה בועטת. לכאורה עכשווית אך מיושנת להפליא ונשארת באופן מרגיז בטווח הבטוח.

 

את הערב סוגרת עבודתו של הכוריאוגרף הישראלי-אמריקני ברק מרשל, שנוצרה גם היא במיוחד עבור הלהקה. "הארי" של מרשל היא קצת מכל דבר. אהבה ומוות. מלחמת המינים. מזרח מערב. שכבות-שכבות של משפטים תנועתיים מוכרים שמצוטטים מיצירות קודמות. זה התחיל כהבטחה: חום ים תיכוני מחבק. פסקול רב גוני, חוצה זמנים, סגנונות ויבשות ומזדמזם בקלות. פיזיות ואנרגטיות שמדבקת רקדנים. נונשלנטיות לא מעונבת והומור ששואבים קהל.

 

לכאורה ארוטית. לכאורה בועטת. לכאורה עכשווית (צילום: Benjamin von won) (צילום: Benjamin von won)
לכאורה ארוטית. לכאורה בועטת. לכאורה עכשווית(צילום: Benjamin von won)

מרשל יוצר תיאטרון מחול נאיבי-אבסורדי וידידותי למשתמש. הוא בונה, כהרגלו, מעטפת נרטיבית - כשהפעם זהו סיפורו של בחור צעיר, שמחפש את האחת. הרקדנים, לצורך העניין, הם גם שחקנים. הם רוקדים יוניסונים ובו זמנית מדקלמים טקסט במקהלה. הם דמויות מתחלפות בנובלה המחולית של מרשל, שמנהלות ביניהן מערכות יחסים ומאבקי כוחות. יש אתנחתות, בעיקר על קברו הטרי של הארי שמת שוב ושוב משברון לב. הרבה קלישאות סטריאוטיפיות על נשים וגברים נזרקות לחלל האוויר. הרבה מדי רגעים דורשים כישרון משחקי מרקדנים שתנועתם אמנותם. לפעמים זה עובד. רוב הזמן, זה ליד.

 

ובכל זאת יש בעבודה רגעים שמרשל יודע היטב לרקום, כמו שדה הקרב בו נופלים מתים בזה אחר זה קורבנות האהבה. כדורי הרובה הם סיכות. בלונים אדומים הם לבבות שבורים. למעשה כשהוא זונח את הדרמה וחוזר אל התנועה, משהו מהקסם שב. העבר הבת שבעי של מרשל מורגש היטב בעבודה. זה בא לידי ביטוי בקאנונים התנועתיים, ביצריות ארצית מבעבעת, בקומוניקטיביות בלתי אמצעית.

 

קצת כמו הערב בכללו, זו Feel Good Piece, נׁפת צופים, כזו שמטרתה לבדר ולשלוח את הקהל הביתה שמח וטוב לב. לצלילי "Danke Schoen" הטוב והישן של וויין ניוטון, מנפנפים הרקדנים לשלום. סביר להניח שאת השיר הזה תזמזמו כל הדרך הביתה. מעבר לכך? לא בטוח מה יישאר כזיכרון.

 

בין הבלט לג'אז. בין הניאו קלאסי לאורבני והמעורב ים-תיכוני, מדובר בלהקה בעלת ישות חמקמקה. מבנה התוכנית שנרקח, לכאורה אקלקטי אבל בפועל לא מאוזן ומבלבל. בסופו של ערב קיבלתם שואו ארוז כהלכה, ערב לא מטריד שהולך על בטוח ופונה לקהל שבע שלא בהכרח מחפש אתגרים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Benjamin von won
מתוך המופע
צילום: Benjamin von won
לאתר ההטבות
מומלצים