שתף קטע נבחר

שקל 9 טונות: זה סימולטור טיסה משנות ה-50

604 שפופרות ו-4 מחשבי ענק אנלוגיים. בתמונות מארכיון חיל האוויר האמריקני נראית המכונה העצומה שתפקדה כאחד מסימולטורי הטיסה הראשונים בעולם

"לחיילי חיל האוויר במילווקי יש מטוס בשווי 850 אלף דולר שלעולם לא יטוס, והם ממש מרוצים". כך נפתחה כתבה מ-1968 על אודות אחד מסימולטורי הטיסה הראשונים בהיסטוריה, שנבנה ב-1953 ולא מזכיר במאום את הסימולטורים מימינו אנו.

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

אם הייתם בקורס טיס או שיחקתם במחשב ב-20 השנים האחרונות, יש לכם מושג בסיסי איך נראה סימולטור טיסה. אבל המכונה שהכינה את הטייסים לטוס ב-KC-97 סטרוטנקר - מטוס מימי מלחמת העולם השנייה - נראתה אחרת לגמרי. תמונות מדהימות שנחשפו בארכיון האמריקני מציגות כיצד נראתה אותה מכונה ענקית, אחת מ-11 שיוצרו בסך הכול.

אין ספור מתגים וכבלים ()
אין ספור מתגים וכבלים

נבנה ב-1953, התמונות צולמו ב-1968 ()
נבנה ב-1953, התמונות צולמו ב-1968

בדיווח באתר "אוויישניסט" נכתב כי הטייסים העבירו שעות ארוכות בסימולטור, לפני שעלו על המכלית האווירית והמריאו. בין היתר, נכתב בעיתון הבריטי "דיילי מייל", הסימולטור של הסטרוטנקר נועד לאמן אותם בביצוע תדלוק אווירי.

 

"כמו לחמם שני בתים קטנים"

הסימולטור העצום שקל 9 טונות ושלושה טכנאים נדרשו כדי לתפעל אותו. אין ספור מתגים, כבלים וכלים סבבו את הטייס, עוזר הטייס ומהנדס הטיסה. על פי ההודעה לעיתונות מ-1968, הסימולטור נועד לאפשר לצוות הטיסה לתרגל ביצוע פעולות קדם-טיסה, כולל נוהלי המראה, וכן התמודדות עם מצבי חירום.

"מתערב שזה לעולם לא ימריא" ()
"מתערב שזה לעולם לא ימריא"

לפני כל אימון היה צורך לתכנת את ארבעת המחשבים האנלוגיים בעזרת ערימות של "כרטיסי ניהול". לסימולטור היו 604 שפופרות, 107 נגדים ו-200 כרטיסים שכאלו, שמטרתם להזין מידע למחשבים. הם יכלו לדמות טיסה רגילה ומצבי חירום, כאש במנוע, נפילת גובה ועוד. לפי הכתבה ב-1968, "הציוד החשמלי במכונה יוצר מספיק חום כדי לחמם שני בתים קטנים".

 

הסימולטור היה בשימוש חטיבת התדלוק של חיל האוויר האמריקני עד אמצע שנות ה-70. גם כיום משתמשת החטיבה בסימולטור ייחודי, אבל השוני ענק - הסימולטור, שיוצר על ידי בואינג, הוא דיגיטלי לחלוטין. המטוס עצמו, סטרוטנקר, היה מכלית אווירית שנכנסה לשירות חיל האוויר האמריקני ב-1950, אז רכש הצבא 816 מטוסים שכאלו מבואינג. גם חיל האוויר הישראלי קנה את המטוס. ה-97-KC שירת גם במלחמת וייטנאם, אבל בהמשך הוחלף על ידי ה-135-KC סטרוטנקר, החדיש יותר.

 

"החשיבות של קניית הסימולטור היא שצוותי אוויר לא צריכים עוד לטוס לבסיסי אוויר מרוחקים כדי לבצע אימונים", אמר בכתבה ב-1968 ארל מולר, אחד האחראים על הסימולטור. אבל יש דבר אחד שהוא לא אהב. זה קרה כשאנשים שהסתכלו על המחשבים התפעלו, אבל לא שכחו להעיר: "נראה יפה, אבל אני מתערב שזה לעולם לא ימריא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים