שתף קטע נבחר

 
צילום: AFP

עדות במלדיביים: "ראינו את המטוס המלזי"

תושבי האיים טוענים כי הבחינו במטוס נוסעים "עם פסים אדומים על רקע לבן" טס בגובה נמוך כשבע שעות אחרי שנעלם הקשר עם טיסה MH370. וגם: מה גרם לזמרת קורטני לאב להודיע שמצאה את המטוס? היום ה-12 לחיפושים

החיפוש אחר המטוס המלזי נכנס הבוקר (יום ד') ליומו ה-12, עם עדות מפתיעה מאי נידח באוקיינוס ההודי: תושבים באיים המלדיביים טוענים כי הבחינו במטוס נוסעים טס בגובה נמוך, בשעות שאחרי היעלמות טיסה MH370. העדות המפתיעה תואמת הערכות עדכניות לפיהן המטוס סטה מערבה ממסלולו המתוכנן מקואלה לומפור לבייג'ינג, וממנה אף עולה כי המטוס המשיך מערבה להודו - ודרומה למרחבי האוקיינוס ההודי.

 

עדכונים אחרונים על המטוס המלזי :

בניגוד ל-11/9: למה נוסעי המטוס לא צלצלו?

 

תושבים באיי האלמוגים דהאלו אַ‏טוֹ‏ל (Dhaalu Atoll), אזור נידח יחסית ברפובליקת האיים, סיפרו לתקשורת המקומית כי הבחינו בשבת בבוקר - כשבע שעות אחרי שאבד הקשר עם כלי הטיס - במטוס מעוטר בפסים אדומים על רקע לבן, בדומה לסמל חברת התעופה המלזית. "מעולם לא ראיתי מטוס נוסעים טס נמוך כל כך מעל האי. ראינו מטוסי ים, אבל אני בטוח שזה לא היה מטוס מהסוג הזה. יכולתי אפילו לראות בבירור את דלתות כלי הטיס", סיפר אחד מאנשי האיים. "זה לא רק אני", הוא טען בתוקף, "מספר תושבים דיווחו שראו בדיוק את אותו הדבר. אנשים יצאו מבתיהם כדי לראות מה גורם לרעש החזק".

 

האיים המלדיביים (באתר מפות גוגל):


View Larger Map

 

לפי מקורות באיים המלדיביים, הסיכוי שמטוס נוסעים אחר טס באותה שעה במסלול דומה הוא נמוך מאוד. משטרת המלדיביים הודיעה כי תחקור את העדויות. עדי הראייה ששוחחו עם התקשורת המקומית אמרו כי המטוס הגיע מהצפון וטס לכיוון דרום-מערב, בדרך לקצה הדרומי של האיים אדו (Addu).

 

הסטייה מהמסלול - לפני התקשורת האחרונה

במסגרת החקירה מתחזק החשד שהסטייה הפתאומית של המטוס תוכננה במערכת הניווט הממוחשבת לפני שטייס המשנה נפרד במילותיו האחרונות מפקחי האוויר. גורמי חקירה מסרו לרשת NBC האמריקנית כי השינוי בהוראות הניווט בוצע לפחות 12 דקות לפני התשדורת האחרונה שנקלטה מהמטוס, שבה הודיע טייס המשנה פאריק עבדול חמיד: "הכול בסדר, לילה טוב".

 

 (תרשים: AP) (תרשים: AP)
(תרשים: AP)

הטייס הראשי (משמאל) וטייס המשנה. מה הוא ידע כשנפרד ב"לילה טוב"? ()
הטייס הראשי (משמאל) וטייס המשנה. מה הוא ידע כשנפרד ב"לילה טוב"?

 

מומחי טיסה הדגישו כי אין זה מעיד בהכרח על מעורבות של הצוות האווירי. "טייסים נוהגים לתכנן מסלולי טיסה חלופיים למקרה של מצב חירום", הסביר המומחה גרג פייט, לשעבר חוקר במועצה האמריקנית לבטיחות בתעבורה. "לא ניתן להסיק מכך שהתוכנית הייתה לחזור לקואלה לומפור או לטוס ליעד אחר מבייג'ינג", הדגיש חוקר התעופה.

 

אך ב"ניו יורק טיימס" כתב מיכאל שמידט כי השתלשלות האירועים המסתמנת מגבירה את הסבירות למעורבות בחטיפה מצד הצוות בתא הטייס. "ניתן להסיק מכך כי המטוס כבר טס לכיוון אחר כאשר הם אמרו לילה טוב", ציין הכתב, אך הוסיף כי בפרשה הזאת "כל פרט מידע חדש מגלה מעט מאוד ומעלה עוד ועוד שאלות". 26 מדינות לוקחות חלק בחיפושים המתפרסים על פני שטח השווה בגודלו בערך לשטח אוסטרליה, או יותר משני שלישים מהגודל של ארצות הברית.

 

הספירה לאחור של הקופסה השחורה

יותר מ-200 שעות חלפו מאז נעלם מטוס הנוסעים שהמריא ב-8 במרס עם 239 בני אדם כולל 12 אנשי צוות. עד כה החיפושים הנרחבים אחר המטוס או שרידיו לא נשאו פרי, ואם עוד יש תקווה למצוא את הקופסה השחורה מדובר במרוץ נגד הזמן. ברשת ABC הסבירו כי נותרו לצוותים רק עוד שבועיים וחצי לאתר את המתקן החשוב המתעד את מהלך הטיסה - מכיוון שהסוללה שלו יכולה לשדר אותות רק למשך 30 ימים.

 

כוחות אמריקניים המשתתפים בסריקות אחר המטוס (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כוחות אמריקניים המשתתפים בסריקות אחר המטוס(צילום: AFP)

צוות חיפוש ווייטנאמי. 26 מדינות שותפות במבצע האיתור (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צוות חיפוש ווייטנאמי. 26 מדינות שותפות במבצע האיתור(צילום: AFP)

הרשויות במלזיה במסיבת העיתונאים היומית (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הרשויות במלזיה במסיבת העיתונאים היומית(צילום: EPA)

קואלה-לומפור. מתפללים לנוסעי טיסה MH370 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קואלה-לומפור. מתפללים לנוסעי טיסה MH370(צילום: רויטרס)
 

אם המטוס התרסק במים, הקופסה אמורה לשדר אות תת-ימי בגל אולטראסאונד שלא ניתן לשמיעה אך ניתן להבחנה על ידי סונר ייחודי. ישנו חיישן שגורם לתחילת האיתות העל-קולי כתלות במגע במים. האות נשלח כל שנייה במשך 30 ימים, ולפי הדיווח "רק במקרים נדירים - המכשיר ששולח את האותות מתנתק מהקופסה השחורה בהתרסקות עוצמתית". צוותי חיפוש צריכים להיות במרחק של עד 25 קילומטרים מקופסה השחורה כדי לקלוט את האות.

 

מניתוח של אות אוטומטי שנקלט על ידי לוויין יותר משבע שעות אחרי שהמטוס ניתק קשר עלו שני מסלולי טיסה אפשריים. ב"ניו יורק טיימס" הדגישו כי אם המטוס המלזי היה טס צפונה, לכיוון מדינות אסיה, סביר להניח שהוא היה מזוהה על ידי רדארים של סין, הודו או ארה"ב. הערכה זו מפי גורמי צבא בהווה ובעבר מחזקת את הסבירות שהמטוס המשיך בכיוון טיסה דרומי, לתוך האוקיינוס ההודי ממערב לאוסטרליה.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

לבליל המידע על הטיסה, ושלל תיאוריות הקונספירציה, התווספה גם אפשרות אחרת.

לפי ה"דיילי מייל", המשטרה במלזיה חוקרת בין היתר כיוון חקירה חדש לפיו מטען נפץ הוסתר בבטן המטוס בתוך מטען פירות. גורמים בקואלה לומפור חשפו בפני התקשורת שהמטען היחיד שהוביל המטוס פרט למזוודות הנוסעים היה לא פחות מארבעה טונות של הפרי האקזוטי מנגוסטין סגול. המשלוח התמים לכאורה הוזמן על ידי חברות בסין, והיה בעל פוטנציאל לשמש מסווה טוב להחבאת חומר נפץ.

 

פרט לצוותים המקצועיים בשטח, בחיפוש אחר טיסת MH370 לוקחים חלק גולשים רבים ברחבי העולם שמשתמשים באתר Tomnod.com של חברה אמריקנית שהעלתה תמונות לוויין אינסופיות. גולשים יכולים לסרוק בעצמם את המפה ולסמן אתרים מחשידים. בין המחפשים גם קורטני לאב, שאף פרסמה בטוויטר כי מצאה לטענתה עדויות למקום ההתרסקות: סימני שמן ושרידי שלד מטוס. אך אתרי חדשות שציטטו את הזמרת האמריקנית הדגישו כי האתר שסימנה כבר נשלל וזוהה כספינה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
המלדיביים. המשטרה חוקרת את טענות התושבים
צילום: איי פי
צילום: רויטרס
החיפושים אחר המטוס המלזי
צילום: רויטרס
מומלצים