שתף קטע נבחר

שעות בקור, צמוד לגלגל מטוס. איך שורדים?

בעולם הסתקרנו למשמע סיפורו של הנער האמריקני ששרד טיסה מקליפורניה להוואי מתחבא בכן הנסע, אבל זו לא הפעם הראשונה. בינתיים, בארה"ב מודאגים מהאבטחה בשדות תעופה

סיפורו של הנער האמריקני שהסתנן לטיסה מקליפורניה להוואי והסתתר בכן הנסע במשך שעות משך תשומת לב מסביב לעולם, ובראשם של הסקרנים עלתה בעיקר שאלה אחת - איך אפשר לשרוד ככה? ההיסטוריה מציעה רק דוגמאות ספורות שבהן נוסעים סמויים בחרו להתחבא בתא הגלגלים של המטוס, אך מהן עולה כי סיכויי ההישרדות במצבים כאלו דווקא לא רעים בכלל.

 

עוד חדשות מהעולם:

כשאובמה גלגל ביצים. פסחא בבית הלבן

ארה"ב: בני 50+ נאלצים לחזור לבית ילדותם

סיפורים נוספים - בפייסבוק שלנו

 

דיווח על המקרה בטלוויזיה בארה"ב:

 

הנער, בן 15 או 16, עלה על המטוס הראשון שראה מולו בשדה התעופה בסן חוזה שבקליפורניה, בואינג 767 של "הוואיין איירליינס". לפי חוקרי ה-FBI לא היה לו יעד מוגדר. באוויר היה מחוסר הכרה, ונדרשה לו שעה להתאושש אחרי הנחיתה. אבל כשזה קרה, הוא פשוט קם והלך - ואז הבחינו בו אנשי אבטחה בשדה בהוואי. הנער נלקח לבית החולים, אך נמצא בריא לגמרי. אף שמדובר בעבירה פלילית, הוא לא יואשם, ובינתיים הועבר לרשויות הרווחה.

 

למרות המקרים מהעבר, אין פירוש הדבר כי מדובר בפעילות לא מסוכנת - להפך. בגובה 38 אלף רגל, גובה השיוט של המטוס שבו התחבא הנער, מגיעה טמפרטורת האוויר שמחוץ למטוס למינוס 65 מעלות צלזיוס. האוויר גם דליל מאוד, ואדם שינשום אותו לאורך זמן יתעלף בשל מחסור בחמצן.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

אולם תכונות המטוס עצמו אמורות לתרום להישרדות הנוסע הסמוי, לפחות בהתחלה. הגלגלים, למשל, מתחממים מאוד בזמן ההמראה ופולטים חום בזמן הטיסה. גם הנוזלים שזורמים בצינורות ההידראוליים עשויים לסייע בוויסות הטמפרטורה. אך מדובר בהקלה זמנית בלבד, ועם התפוגגותה יורדת הטמפרטורה בכן הנסע למינוס 34.4 מעלות צלזיוס.

 

כמו כן, בניגוד לתא המטען שבו מווסת הלחץ כדי שחיות מחמד שמובלות בטיסה יוכלו לנשום, האוויר שבתוך כן הנסע הוא למעשה בעל אותו הרכב כמו האוויר שמחוץ למטוס. גם עם הנחיתה לא פוחתת הסכנה, שכן הפתח שמתחת לנוסע הסמוי נפער תחת רגליו בגובה כמה אלפי רגל כדי לאפשר את פריסת הגלגלים בזמן.

פינוי הנער לאחר הטיסה (צילום: AP) (צילום: AP)
פינוי הנער לאחר הטיסה(צילום: AP)

המטוס שבו שרד הנער (צילום: AP) (צילום: AP)
המטוס שבו שרד הנער(צילום: AP)
 

מבדיקת רשות התעופה הפדרלית עלה כי על פי רוב, הניצולים במצבים כאלו נדחקו לאזור בתא שקשור למנגנון שפורס את הגלגלים ומקפל אותם חזרה, כדי למנוע נפילה. מבחינה פיזית, גופם נכנס

למעין תרדמת שבמסגרתה הואטו קצב הלב, הנשימה והפעילות המוחית. גם הגיל עוזר במקרים כאלו, ולאנשים צעירים יש יותר סיכוי לשרוד חוויה שכזו.

 

ברחבי העולם תועדו 105 מקרים של נוסעים סמויים מאז 1947. לרבות המקרה האחרון, 25 מהנוסעים חסרי הכרטיס שרדו לספר על כך – כלומר שיעור ההישרדות עומד על 25%. עם זאת, ברשות התעופה הדגישו כי ייתכן שסיכויי ההישרדות למעשה נמוכים בהרבה, שכן לא מן הנמנע שהיו אנשים נוספים שהתחבאו בכן הנסע ונפלו החוצה אל מותם מבלי שאיש יידע על כך.

 

שאלת האבטחה

דובר ה-FBI טום סיימון סיפר אתמול כי בתצלומי האבטחה בשדה התעופה בסן חוזה נראה הנער קופץ מעל גדר ומצליח לעלות על טיסת "הוואי איירליינס 45". לדבריו, הנער היה מחוסר הכרה במהלך הטיסה. "יש לו מזל גדול שהוא בחיים. הוא לא זוכר דבר", הוסיף. בעקבות המקרה פתחו הרשויות בבדיקה כדי להבין איך חדר הנער מבלי שיאותר על ידי אחד מאמצעי האבטחה, שכוללים מצלמות אבטחה, כלבי שמירה ושוטרים על סגוויי.

 

בסוכנות AP ראיינו את יצחק יפת, לשעבר ראש מערך האבטחה באל על שכיום מנהל חברת אבטחה משלו. לדבריו, המקרה חשף את החולשות למרות השקעה של מיליארדים. "אנחנו צריכים להתבייש. הגדרות לא מוגנות כמו שצריך, רואים זאת שוב ושוב".  

 

גם בקונגרס נשמעו קולות מודאגים. חבר הוועדה לביטחון פנים בבית הנבחרים אריק סוולוול, שמייצג מחוזות במפרץ סן פרנסיסקו, צייץ בטוויטר: "מזמן הייתי מודאג מהאבטחה על הגדרות של שדות התעופה שלנו, והמקרה מדגים את נקודות החולשה שצריך לטפל בהן".

 

בניגוד לאבטחה בתוך שדות תעופה, שמפוקחת על ידי מנהלת פדרלית ייעודית, הגדרות נמצאות באחריות רשויות מקומיות וגורמי אכיפה מקומיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מטוס "הוואיין" שהגיע מקליפורניה
צילום: AP
מומלצים