שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שווים יותר ופחות - האוטובוס בצפון יקר בהרבה
    צעירים בצפון טוענים כי התחבורה הציבורית צפונית לחיפה לא רק לוקה בחסר מבחינת שירות, אלא גם יקרה משמעותית מזו המקובלת במרכז. העצומה כבר בדרך, וגם המכתב לשר התחבורה

    מדוע מחירי הנסיעה באוטובוס גבוה משמעותית ממחיר לנסיעה דומה במרכז, ולמה קשה לרכוש בצפון כרטיסיות "חופשי חודשי"? קבלו תרגיל בחשבון ואזרחות. מחיר נסיעה של שעה למרחק 60 ק"מ במרכז הארץ עומד על 19 שקלים. כמה תעלה אם כך נסיעה למרחק ופרק זמן זהים בצפון הארץ? אם אינכם תושבי הצפון, כנראה שלא ניחשתם נכון - 31.5 שקלים בדיוק, פער של יותר מ-50%. ומי נדרש לשלם הרבה יותר - תושבי הפריפריה כמובן, שכן מדובר בנסיעה בין קרית שמונה לכרמיאל, לעומת קו תל אביב-ירושלים.

     

    • לעצומה הקוראת לשינוי מצב התחבורה הציבורית בצפון

     

    נסיעה באוטובוס - בצפון יקר ייותר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    נסיעה באוטובוס - בצפון יקר ייותר(צילום: מוטי קמחי)

     

    נתונים אלה וקווים אחרים המייצגים פערים דומים, נאספו לאחרונה על-ידי פרלמנט צעירי הצפון, פורום שהוקם על-ידי צעירים מתנדבים מכל אזור הצפון והרשות לפיתוח הגליל, במטרה מוצהרת להציף את בעיות הצעירים בפריפריה ולנסות להוביל לשינוי. במסגרת כנס תחבורה ציבורית שיערך מחר, עומדים חברי "הפרלמנט הצפוני" להציג את הנתונים שאספו בנושא תחבורה ציבורית - אך גם דיור ותעסוקה.

     

    לדבריהם, מערך התח"צ בצפון לא רק שאינו טוב דיו, אלא  שהוא גם יקר באופן לא נתפס לעומת אזור המרכז. "אנו, תושבי הצפון, סובלים משרות קלוקל, לא אמין ולא יעיל, ולמרות זאת משלמים מחיר כפול ואף משולש על-כך", הם כותבים בנייר עמדה שיציגו מחר (יום ו'). "...מתוך הבנה שתחבורה ציבורית היא שרות הכרחי לאוכלוסייה, יש צורך לשנות ולהשוות את תעריף הנסיעה באזורים שונים ברחבי הארץ", הם מוסיפים. לטענתם, לא רק שהמחירים יקרים יותר, אלא ששירות האוטובוסים אינו פעיל החל משעות ערב מוקדמות יחסית.

     

    לדברי הצעירים, אפילו בדיקה חלקית מוכיחה כי המחירים גבוהים משמעותית. לצד דוגמת תל-אביב ירושלים מול קרית שמונה-כרמיאל, הם מזכירים למשל כי

    הנסיעה בין טבריה לחיפה עולה 24 שקלים, בדיוק כמו הנסיעה מתל אביב לחיפה. ההבדל: אורכו של הקו הצפוני 60 ק"מ והוא אורך 72 דקות, לעומת הקו במרכז שאורכו 90 ק"מ, וזמן הנסיעה המחושב בו על-ידי אגד עומד על 92 דקות. יש כמובן עוד: מחיר הנסיעה לק"מ בין חצור הגלילית לכרמיאל עומד על 86 אגורות, כמעט פי 3 ממחיר ק"מ נסיעה בין תל אביב לירושלים.

     

    עוד טוענים צעירי הפרלמנט כי פרט למספר ערים מרכזיות, לא ניתן לרכוש באזור הצפון כרטיסי "חודשי חופשי" לנסיעות בין היישובים, עובדה המייקרת לטענתם עוד יותר את עלות הנסיעה. כדוגמה לשירות קלוקל הם טוענים גם כי "אוטובוס אחרון" יוצא לדרכו בקווי המרכז באזור חצות, בעוד שבצפון פוסקים הקווים בסביבות השעה 21:00 בערב.

     

    ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הפרשי התעריפים בתחבורה הציבורית נובעים בחלקם מסיבות היסטוריות ובחלקם האחר כתוצאה מהתחרות בתחבורה הציבורית.

    כניסת חברות תחבורה ציבורית חדשות לענף, הביאה להוזלה משמעותית של תעריפי הנסיעה במקומות רבים בארץ ויצרה פערי מחירים בין הערים. משרד התחבורה מגבש בימים אלה רפורמה מקיפה בתעריפי הנסיעה של התחבורה הציבורית, באוטובוסים וברכבת שנועדה ליצור אחידות בתעריפים, בכל רחבי הארץ. הרפורמה צפויה להיכנס לתוקף בקרוב".


    פורסם לראשונה 01/05/2014 19:00

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים