שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    להיט ברשת: כביש סולארי המייצר חשמל
    חברה אמריקנית מגייסת כספים לניסוי בו יוחלפו כבישי עיירה באריחים סולאריים שייצרו חשמל, יטעינו מכוניות חשמליות ויווסתו עומסים. סרטון שהעלתה ל-YouTube זכה ל-12.8 מיליון צפיות. האם להמצאה המהפכנית יש אחיזה במציאות וכמה חשמל יכול לייצר כביש י-ם-ת"א? בחזרה לעתיד הירוק

    תגידו שלום לכבישי האספלט וקבלו כבישים העשויים מפאנלים סולאריים חכמים המספקים את כל תצרוכת משק החשמל: חברה אמריקנית ממדינת איידהו מתכננת לשנות את תעשיית האנרגיה והתחבורה באמצעות פיתוח אריחי כביש סולאריים בצורת משושה, שייצרו אנרגיית חשמל זולה וירוקה. לפי חזון החברה, ששמה Solar Roadways, הכבישים יחוברו לבתים, למפעלים ועסקים, וכך למעשה תחנות הכוח לייצור חשמל ייעלמו מהעולם.

     

     

    מעבר לעובדה כי הכביש הסולארי ישנה לבלי היכר את משק החשמל, האריחים הסולאריים יצעידו את הכבישים למקום חכם הרבה יותר. כך לדוגמא, לא יהיו יותר קווי הפרדה עמומים. כל סימני הכביש ישורטטו על ידי תאורת לד שתהיה חלק מהפאנל. כמו כן, בתוך הפאנל יעברו תשתיות רשת ומערכות ניקוז. הפאנלים יכילו גופי חימום שימיסו שלגים, ישלבו מערכת לוויסות וניטור עומסי תנועה וכן יטעינו מכוניות חשמליות שייסעו על הכבישים. הפאנל עצמו עשוי מזכוכית מחוסמת וחזקה במיוחד, שיכולה לעמוד בעומסי משקל עצומים של עד מאה טון וכן ברעידות אדמה חזקות.  

     

     

    עלותו של כל פאנל כיום היא 7,000 דולר, כך שרישות תחבורתי שלם למדינה ממוצעת נאמד בסכומי עתק של מאות מיליארדי דולרים. עם זאת, לטווח הארוך, החיסכון באנרגיה אמור לכסות על עלויות ההקמה: בחברה מבטיחים כי ההשקעה תחזיר את עצמה תוך שנים בודדות על ידי יצור החשמל וכן בזכות הערכים המוספים שיפיק אותו כביש סולארי. בנוסף, עלויות התחזוקה אמורות להצטמצם - כיוון שהפאנל מיוצר כך שיהיה עמיד לאורך עשרות שנים.

     

    עד כה פיתחה Solar Roadways אב-טיפוס למוצר והיא מתכננת בקרוב לערוך ניסוי משמעותי יותר ברחבי העיר סייגל שבאוהיו. לצורך כך ביקשו המתכננים מיליון דולר דרך אתר מימון ההמונים אינדיגוגו. תוך ימים אחדים התמלאה הקופה וחצתה את רף מיליון הדולר. כיום, כשנותרו עוד 19 ימי גיוס, הגיוס עומד על למעלה מ-1.8 מיליון. 

     

    כחלק מהליך גיוס המשקיעים ברשת, העלתה החברה סרטון ל-YouTube המתאר את המהפכה שהיא מתכננת. הסרטון זכה לשיתופים רבים ועד היום, שבועיים מיום העלאה (18.5), נכנסו אליו מעל 12.8 מיליון גולשים.

     

    "הדבר מקביל למהפכת המחשבים"

    בחברה טוענים, כי אם כל הכבישים בארצות הברית יהיו סולאריים, הם יפיקו יותר חשמל מהתצרוכת של כל המשק האמריקני. אך מהם סיכויי ההצלחה של פרויקט כזה במדינת ישראל, שאינה נהנית מהמרחבים העצומים של ארה"ב?

     

    איתן פרנס, מנכ"ל ומייסד איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, מסביר כי כל 10 מ"ר של פאנלים סולאריים מייצרים 1,700 קוט"ש בשנה. לדבריו, לפי חישוב זה, כביש באורך כ-60 קילומטר, כדוגמת כביש תל אביב-ירושלים, יכול לייצר כ-200 מיליון קוט"ש שיספיקו לכ- 22 אלף משפחות.

     

    "קירוי כבישים באמצעות פאנלים סולאריים כבר קיים, אבל פה לטעמי מדובר על המצאה שהדרך ליישומה עוד ארוכה", אומר פרנס, "למרות זאת, הדבר מצטרף למהפכה העולמית בה משתנה הקונספט של יצור חשמל - העיר החכמה מייצרת בתוכה חשמל וכך נחסכת הובלת חשמל". יתרון נוסף, לדבריו, הוא ויתור על האספלט שממנו מיוצרים הכבישים של ימנו: "אספלט הוא תוצר של דלק כך שההמצאה מוציאה את הדלק מתחום התחבורה לחלוטין".

     

    העתידן פרופ' דוד פסיג מאוניברסיטת בר אילן, אופטימי הרבה יותר בדבר המיזם  ורואה אפשרות ממשית ליישומה של הטכנולוגיה. "הדבר מקביל למהפכת המחשבים שהמין האנושי עבר", הוא אומר, "לפי 80-60 שנה מערכות המחשבים היו עצומות בגודל ועלו הון עתק. עם השנים פיזרנו אותם לחתיכות קטנות וחיברנו ביניהם והמערכות חזקות פי כמה וכמה.

     

    "באותו אופן יעבור יצור החשמל מהפכה. אי אפשר להמשיך לייצר חשמל כפי שעושים כיום. לא הגיוני שתחנת כוח, שעולה 3-2 מיליארד דולר ומאבדת חצי מהאנרגיה, תמשיך להתקיים. יצור החשמל יהיה באמצעות יחידות יצור קטנות בשביל צרכים לוקליים, ובמקביל יתקיימו תחנות כוח וירטואליות שיהיו נגישות וזולות הרבה יותר".

     

    - תוך כמה שנים אתה צופה שנראה את יישום של הטכנולוגיה?

     

    "יכול להיות שמדובר בהמצאה שמקדימה את זמנה במעט ומתאימה יותר לסוף המאה. כנראה שעד אז יהיו יותר תנאים מסביב לטכנולוגיה. למרות זאת, הסיכוי שלה להצליח הוא כמו של כל סטראט-אפ אחר, וזה אומר 10%-30% סיכויי הצלחה שגדלים ככל שעובר הזמן והסטארט-אפ שורד. אם החברה תצליח - היישום יכול להיות פעיל תוך חמש שנים".

     

    פרופ' פסיג מדגיש: "הטכנולוגיה היא לא הבעיה. התחרות היום היא על התוכנית העסקית ועל המשקיע". 

    פורסם לראשונה 04/06/2014 18:25

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים