שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך מתמודדים עם העייפות? 11 עצות ליולדת הטרייה
    כמה ימים נמשך הדימום לאחר הלידה? איך מקלים על הכאבים אחרי ניתוח קיסרי? ולמה את שוב סובלת מעצירות? השבועות שאחרי הלידה אינם פשוטים גם בגלל השינויים הגופניים שאת עוברת. 11 עצות שיעזרו לך לעבור אותם יותר בקלות

    כשההורים הטריים חוזרים מבית החולים יש להם נטייה לחשוב בעיקר על התינוק: מתי הוא צריך לאכול ולישון, האם הוא מרוצה, האם כואבת לו הבטן, האם חם לו או קר לו? וזה, כמו שאומרים, רק על קצה המזלג. כולם דואגים לייצור חסר האונים שזה עתה נולד.

     

    <<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

     

    אבל רגע, מה איתך? גם את עברת שינוי והפכת לאמא. חייך מאותו רגע השתנו מקצה לקצה, ואת חווה שינויים גופניים ורגשיים משמעותיים ביותר. אין ספק שגופך עדיין חלש ועייף מחווית ההריון והלידה, בעיקר אם עברת לידה ממושכת, מסובכת או ניתוח קיסרי. הגוף גם מתמודד עם תופעות כגון דימום לאחר לידה, התכווצויות של הרחם ותופעות של עצירות וטחורים. את מרגישה מוצפת, ההורמונים עדיין נותנים את אותותיהם ואת סובלת מעייפות גדולה, לצד דאגות שנובעות מהאחריות החדשה המוטלת עליך - והתחושה היא בעיקר של "הצפה", בעיקר משום שנדמה לעתים שהצרכים והרצונות שלך נדחקים לפינה.

     

    כדי שתוכלי לדאוג גם לעצמך הכנו לך כמה עצות חשובות וכללי זהב שיקלו עליך בתקופה הראשונה:

     

    1. תשישות ועייפות

    תקופה של אנרגיה והתרגשות רבה מאפיינת את הימים הראשונים שאחרי הלידה, אולם סביר שתרגישי עייפות גופנית ונפשית

    כתוצאה מן הצירים והדאגה לרך הנולד. גורמים נוספים לעייפות הם שינויים פיזיים והורמונליים, וכן שינויים רגשיים הנובעים מן הצורך להתרגל לאמהות ולמחסור בשינה. חשוב גם לזכור כי גופך זקוק למנוחה ורגיעה לאחר המסע הארוך של ההריון והלידה.

     

    התינוק אינו זקוק לתשומת לבך בכל רגע נתון, וודאי לאחר שהוא הושכב בבטחה במיטתו או בלול. נצלי את הזמן שבו התינוק ישן לישון גם, על מנת שכשהוא יתעורר תוכלי לטפל בו כשאת עירנית, סבלנית ועם אנרגיות מחודשות. באמצעות שיתופו של בן הזוג במטלות הקשורות בטיפול בתינוק ובמטלות הקשורות לטיפול בבית - ויחד עם עזרה מחברי משפחה אחרים או מגורם חיצוני - תוכלי, במשך הזמן, לחזור לעצמך. שיתוף זה יעזור לך להרגיש טוב עם התינוק, וגם עם עצמך.

     

    כיצד תעזרי לעצמך:

    הגבילי פעילויות בלתי נחוצות כגון עלייה תכופה במדרגות

    אל תרימי משאות כבדים שמשקלם עולה על משקל התינוק

    בצעי, במידת האפשר, את עבודותיך בישיבה. במקרה של פעילות יתר, תבחיני בעלייה בכמות ההפרשה מן הנרתיק

    נוחי הרבה. לכי לישון בזמן שתינוקך ישן

    אם מציעים לך עזרה - קבלי אותה

    שמרי על דיאטה מאוזנת. הימנעי ממזונות עשירים בסוכר

    הגבילי שיחות טלפון וביקורים אם את זקוקה למנוחה

    פנקי את עצמך באופן מיוחד, למשל: יציאה לארוחה במסעדה, שינוי סגנון התספורת, מניקור

     

    2. שיתוף בתחושות וחוויות

    אין ספק שלעתים את חשה שהרגשות שלך הן כמו רכבת הרים שעולה ויורדת: יש רגעים של שמחה גדולה ואחרים של תחושת לחץ, דאגה ולעתים בכי בלתי מוסבר. שתפי אמא, חברה, אחות או את אחות טיפת חלב ברגשותיך, גם אם הם אינם חיוביים או נעימים תמיד. כל תחושה היא לגיטימית ויש לדבר עליה. אם את מרגישה צורך בכך, את יכולה לשוחח באופן קבוע עם איש מקצוע. בנוסף, צרי קשר עם אמהות אחרות. פעילות משותפת איתן תרחיב את תחושת הקרבה אל תינוקך ותחושת השיתוף תקל על העומס הרגשי שאת חווה.

     

    3. התכווצות הרחם

    אחרי יציאת השיליה מתכווץ הרחם ומצטמק לגודל של אשכולית. במהלך ארבעת עד ששת השבועות הבאים ימשיך הרחם להתכווץ למצבו הנורמלי לפני ההריון. כאשר הרחם מתהדק, תרגישי התכווצות בבטן התחתונה או בגב התחתון. אי נוחות זו מזוהה ככאבים של אחרי הלידה, והמצב יכול להימשך מספר ימים לאחר הלידה.

     

    כיצד תעזרי לעצמך:

    קחי תרופה נגד כאבים בהתאם למרשם שקיבלת על ידי הרופא/ה

    התקלחי תכופות במים חמימים

    שכבי על הבטן ושימי כרית בין הבטן לבין המזרן ליצירת לחץ על הבטן התחתונה. נשים שעברו ניתוח קיסרי יכולות אף הן לשכב על הבטן - לא ייגרם כל נזק לתפרים

    חממי את אזור הבטן התחתונה או את הגב התחתון

    רוקני את שלפוחית השתן. שלפוחית מלאה לוחצת על הרחם וגורמת לכאב

    אמהות מניקות סובלות לעתים מכאבים חזקים יותר. נסי לקחת תרופה נגד כאבים - שעה לפני ההנקה

     

    4. כאבים באזור החיץ

    ניתן לצפות לאי נוחות באזור החיץ לאחר לידה רגילה. אזור החיץ הינו האזור סביב תעלת הלידה או הנרתיק. אי נוחות זו נובעת מהתמתחות השרירים במהלך הלידה, מהפגיעה בהם ומהתנפחותם. חתך חיץ (חיתוך להקלה בתהליך הלידה או קרע טבעי בו) משמעו תפרים. ייתכן שתרגישי משיכה, דקירה או כאב באזור התפרים. בנוסף, יכולה להופיע הפרשה ורודה ומימית מאזור התפרים. אם ההפרשה אינה פוסקת, צרי קשר עם הרופא/ה.

     

    כיצד תעזרי לעצמך:

    קחי תרופה נגד כאבים כפי שנרשם לך על ידי הרופא/ה

    קררי את האזור באמצעות קומפרסים של קוביות קרח - קרח עוזר בהורדת נפיחות

    להקלה, השתמשי בתרסיס רפואי ובמשחות המיועדות לכך

    עשי אמבטיית ישיבה פעמיים עד שלוש פעמים ביום

    שבי על כרית רכה

     

    5. כאבים לאחר ניתוח קיסרי

    את עלולה לסבול מכאבים אם עברת ניתוח קיסרי. הכאב נובע בדרך כלל מן החתך, וסביר שתחושי משיכה, דקירות וכאב. האזור רגיש במיוחד במהלך הימים הראשונים לאחר הניתוח. מקור נוסף לאי נוחות באזור הבטן לאחר ניתוח קיסרי הוא כאבי גזים. מצב זה אופייני ליום עד יומיים לאחר הלידה.

     

    כיצד תעזרי לעצמך:

    קחי תרופה נגד כאבים כפי שנרשם לך על ידי הרופא/ה

    שמרי על תנועתיות. החליפי תנוחות לעתים קרובות

    צאי להליכה בת 5 עד 10 דקות מדי יום-יומיים

    הימנעי משתיית משקאות מוגזים, משקאות קרים מאוד ומאכילת מאכלים הגורמים לך לנפיחות ולגזים. אל תשתי באמצעות קשית

     

    6. דימום

    לאחר הלידה צפוי דימום מתמשך או מקוטע, שיכול להימשך בין מספר ימים ועד שישה שבועות. אם חלפו שישה שבועות מהלידה ואת עדיין מדממת, גשי לרופא. בכל מקרה לאחר שישה שבועות מהלידה (זוהי התקופה המוגדרת כ"משכב לידה", בה הגוף צריך לנוח לאחר הלידה) תצטרכי לגשת לרופא לבדיקת מעקב.

     

    דימום קשה: גושי דם או דימום קשה אינם תופעה רגילה. הדימום צריך להשתנות מאדום לוורוד ובהמשך לחום כהה. יש להניח כי דימום המתחיל חודש או יותר לאחר הלידה הוא דימום וסתי. אם הדימום כולל קרישי דם אדומים, או אם את צריכה להחליף פד בתכיפות של יותר מאשר כל שעתיים, הדימום נחשב קשה ויש לפנות לרופא/ה.

     

    7. עצירות

    אובדן טונוס שרירים, טחורים, ניתוח ותפרים עלולים לגרום לעצירות. אין זה נדיר שלא תהיה יציאה רגילה במשך יומיים עד שלושה אחרי הלידה. אם אין לך תנועת מעיים בתוך שבעה ימים מאז הלידה, ידעי בכך את הרופא/ה.

     

    כיצד תעזרי לעצמך:

    הקפידי על דיאטה עשירה בסיבים - חיטה מלאה, פירות וירקות

    שתי בין שמונה ל-10 כוסות נוזלים ביום

    ניתן להשתמש בתכשירים להקלה על עצירות בהוראת רופא/ה

     

    8. טחורים

    טחורים הינם ורידים מוגדלים באזור פי הטבעת. הטחורים נגרמים עקב המשקל העודף שמתווסף בהריון ובשל תהליך הלידה. רגישות סביב פי הטבעת מתפתחת לעתים כתוצאה מטחורים ועלולה לגרום לקשיים בישיבה. הטחורים מצטמקים בדרך כלל לאחר שישה שבועות מיום הלידה.

     

    כיצד תעזרי לעצמך:

    להורדת הנפיחות, קררי את האזור באמצעות קומפרסים של קוביות קרח

    עשי אמבטיית ישיבה פעמיים עד שלוש פעמים ביום

    ראי את העצות בחלק הדן בעצירות לשמירה על יציאות רכות. יציאות רכות יפחיתו את אי הנוחות בזמן פעילות המעיים

    במקרים קשים יש לפנות לרופא ולקבל עזרה תרופתית

     

    9. כאבים בשדיים

    שלושה עד חמישה ימים לאחר לידה מתנפחים השדיים, עם התגברות תפוקת החלב. התנפחות זאת נקראת גודש ועלולה להסב אי נוחות. לעתים השדיים ידלפו. כיצד מטפלים בגודש?

     

    אם את מיניקה:

    הניקי לפחות שמונה פעמים ביום

    לבשי חזייה תומכת המתאימה היטב לגופך

    הניחי קומפרס קרח מתחת לכל בית שחי על מנת לגרום לירידה בנפיחות ובכאב

    שטפי את השדיים במים חמימים, ללא סבון

    פני ליועצת הנקה או אחות טיפת חלב אם הגודש ממשיך להוות בעיה

     

    אם אינך מיניקה:

    לבשי חזייה תומכת המתאימה היטב לגופך

    שימי קומפרס קרח מתחת לכל בית שחי על מנת לגרום לירידה בנפיחות ובכאב

    קחי תרופה נגד כאבים בהתאם למרשם שקיבלת מן הרופא/ה

    הימנעי משטיפת השדיים במים חמים

    הימנעי מנגיעות תכופות בשדיים

    התייעצי עם אחות טיפת חלב לגבי כדורים שגורמים לייבוש החלב

     

    10. הזעות ליליות

    יש נשים שעתידות לסבול מ"הזעות ליליות" במשך מספר שבועות. במקרה כזה את עלולה להתעורר במשך הלילה ולמצוא עצמך רטובה לגמרי מזיעה, ואז תהיי חייבת להחליף את בגדייך. חשוב שתדעי הזעות אלה אינן קשורות להנקה אלא לעליות ולירידות ברמת ההורמונים בגופך.

     

    11. חזרה לפעילות מינית

    אולי את מודאגת מהחזרה לפעילות מינית אחרי לידה. העובדה שהפכת לאם אינה מונעת ממך להיות בת זוג אוהבת, אך עם זאת,

    גופך עבר שינויים רבים מאז הלידה, ויחסי מין עם בן הזוג שלך עלולים בתחילה להיות לא נוחים.

     

    לגופך דרוש זמן להחלים. דברי עם הרופא באשר לזמן המתאים לחזור לפעילות מינית, שהוא בדרך כלל כאשר הדימום מהנרתיק נפסק והתפרים הגלידו, ולאחר בדיקת רופא הנשים, המתבצעת כשישה שבועות לאחר הלידה, על מנת לוודא שהכל תקין. הרחם, צוואר הרחם והנרתיק מתרפאים בדרך כלל במהלך ארבעה עד שישה שבועות לאחר הלידה.

     

    חשוב להתייחס גם לנושא היובש בנרתיק. ההורמון אסטרוגן נחוץ לגופך לצורך שימון הנרתיק בזמן קיום יחסי מין. לאחר הלידה, רמות האסטרוגן בגופך נמוכות, וקיום יחסי המין עלול להיות לא נוח. רמות האסטרוגן נשארות נמוכות בזמן ההנקה.

     

    דברו בפתיחות על הרגשות שלכם. ייתכן שאת תרצי להאט את הקצב ואתה תצטרך להתחשב בה לאחר התהליכים שעבר גופה. שימוש בחומרי סיכה מבוססי מים מפחיתים ממידת אי הנוחות בזמן קיום היחסים. ניתן לרכוש תכשירים אלו בבתי המרקחת.


    הכותבת היא מנהלת מדעית אבוט, יצרנית סימילאק




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    לידה. לוקח לגוף זמן להתאושש
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים