שתף קטע נבחר

עיצוב, חדשנות ויזמות: מסלול חדש לתואר שני

תוכנית לימודים חדשה לתואר שני בבית הספר לעיצוב של המכללה למנהל מחברת בין תחומי העיצוב, החדשנות והניהול ומטרתה - להפוך רעיונות יצירתיים למיזמים מהפכניים. המסלול מיועד לא רק למעצבים אלא גם לבוגרי מקצועות כמו ניהול, הנדסה ותקשורת. איך זה עובד ומה בדיוק לומדים?

התשובה לשאלה "מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?" הפכה להיות יותר מורכבת בשנים האחרונות. ההבנה של סטודנטים רבים, כי התואר שירכשו היום לא בהכרח יספק את צרכי עולם העבודה כבר בטווח הקרוב, וכי עליהם לרכוש כלים נוספים שיהפכו אותם ליותר אטרקטיביים ורלוונטיים - הולכת ומתגברת.

 

ההבנה הזו מחלחלת גם לאקדמיה. בבית הספר לעיצוב של המסלול האקדמי המכללה למינהל, מתמודדים עם הצורך הזה באמצעות תוכנית לימודים חדשה לתואר שני בעיצוב יזמי וניהולי, שמטרתו לקשר בין תחומי העיצוב, החדשנות והיזמות.

 

"למרבית האנשים, גם כאלו שמקצוענים בתחומם, חסרה היכולת למנף את הרעיונות שלהם ולהפוך ליזמים, לחזות את העתיד ולהיות מסוגלים לצאת מהנישה הספציפית שלהם", מסבירה כרמלה יעקובי וולק, דיקאנית בית הספר לעיצוב ומייסדת התוכנית החדשה. לדבריה, מטרתו של התואר היא הענקת כלים לחשיבה, פיתוח, עיצוב ויצירת מיזמים ובנוסף הכשרת הסטודנטים לפתרון בעיות מורכבות.

 

בבית הספר לעיצוב כבר פותחו מיזמים שמשלבים תחומים מגוונים. שני פרויקטים כאלו שנעשו לאחרונה עסקו בפיתוח מערכות שנועדו לשפר חייהם של חולים בפרקינסון ובפיברומיאלגיה (דאבת שרירים).

 

המיזם הראשון נעשה על ידי צוות של סטודנטים לעיצוב ולמדעי המחשב, כשחברת Abbvie ליוותה את הפרויקט. הצוות פיתח את המוצר המיועד לחולי פרקינסון שמאפשר את העברת התירגול והאימון היומיומי של המטופלים אל הסביבה הביתית, הנוחה והמוכרת שלהם, באמצעות שאלונים, סדרת תרגילים והדרכות נלוות. מיתוג המוצר, עיצובו הכולל ושיווקו מתבססים על השאיפה לייצר איזון בחיי המשתמש ולשמר אותו לאורך זמן. הסטודנטים עבדו תחת הנחייתה של אדר' רבקה שטרנברג מבית הספר לעיצוב.

 

מיזם SENTOR (צילום: שירי לופטה ושני אלימלך) (צילום: שירי לופטה ושני אלימלך)
מיזם SENTOR(צילום: שירי לופטה ושני אלימלך)

 

המיזם השני נועד להקל על חייהם של חולים בפיברומיאלגיה. במסגרת פרויקט זה פותחה חליפה המסייעת לאזן את החולה על ידי מתן פולסים חשמליים בנקודות מסוימות בגוף.החליפה האלסטית בודקת את טווח התנועה של החולה ונותנת לו פידבק, כשעצם נתינת הפידבק משפר את התוצאות.

 

בבית הספר לעיצוב מדגישים כי מטרת המסלול החדש היא עידוד יצירת מיזמים כאלו וסיוע בחשיבה ותכנון עמוק יותר שלהם.

 

למי מיועדת התוכנית החדשה?

"התפיסה כי עיצוב מטרתו לעשות רק יפה יותר ונעים יותר, אינה מספקת", אומרת יעקובי וולק. "היום מבינים כי חשיבה עיצובית היא חשיבה יצירתית לפתרון בעיות. אנחנו חיים בתקופה משברית, וקיים צורך דחוף בפיתוח דור חדש של אנשים, שמגיעים משלל תחומים, שידעו לזהות, לפתור ולעצב פתרונות חדשניים לבעיות מורכבות. לכן, התואר הזה לא מיועד רק למעצבים. הוא מיועד גם לאנשים שמגיעים מתחומים דוגמת מינהל עסקים, הנדסה ומדעי המחשב, שיווק ותקשורת – כל מי שיש לו חשיבה קריאטיבית. יזמות היא דבר נלמד, אבל כדי להתקבל לתוכנית חייבת להיות חשיבה קריאטיבית, נכונות להיכנס לעולמות תוכן שונים ורצון לעשות שינוי", היא מוסיפה.

 

רן וולף, מתכנן ערים ומנהל פרויקטים שבין עבודות משרדו נמנים עיצוב נמל יפו, נמל תל אביב ומתחם התחנה בתל אביב, יהיה אחד המרצים בתוכנית ויוביל הקמה של מעבדת התחדשות עירונית במסגרתה. "ניקח את הרעיונות משלב התכנון לביצוע בפועל ונתרגל בנייה של חזון ועבודה מול לקוח", אומר וולף. לדבריו, "בקורס ילמדו אנשים יצירתיים ואנחנו נפתח את היצירתיות הזו תוך פיתוח חשיבה יזמית".

 

ד"ר דפנה קריב, שעומדת בראש מרכז היזמות של המכללה ומרצה בתוכנית מספרת, כי  "הסטודנטים יקבלו כלים אקדמיים מבוססי תיאוריות שיסייעו להם לפתח מיזמים. לצד הפן האקדמי, יהיה גם פן מעשי שיכלול פיתוח מיזמים תוך סיוע של מנטורים מובילים מהתעשייה. המטרה שלנו לסייע להם לפתח מוצר שלא יהיה רק טוב, אלא שגם ימכור ויישאר רלוונטי לאורך זמן".

 

משך זמן הלימודים של התואר, שמיועד לכ-30 סטודנטים, הוא 3 סמסטרים. בנוסף, תתקיים סדנת קיץ אינטנסיבית בחו"ל. במסגרת התואר, ילמדו הסטודנטים בין השאר קורסים בשיווק, היבטים פיננסים ביזמות, עיצוב ממשקים ואיפיון חווית משתמש, אתיקה בהיבטים של עיצוב, חברה, סביבה ויזמות, פיתוח תוכניות עסקיות, ויתנסו בפרויקטים שונים לפיתוח מוצרים, שירותים ואסטרטגיות. המיזמים יפותחו במסגרת מעבדת ה-FABLAB שייסד ביה"ס לעיצוב לפני שנתיים שעוסקת בממשק שבין עיצוב וטכנולוגיה, וכן במעבדה להתחדשות עירונית - שתי מסגרות שאותן הקימה ומפעילה המכללה שמטרתן קידום תפיסת העולם היזמית-עיצובית.

 

בנוסף יכלול התואר פרויקט גמר שהוא פיתוח מיזם לכל דבר. את  הפרויקט יבצעו הסטודנטים בעזרת מנטורים מהתעשייה. בין המנטורים שמשתתפים בתוכנית: האדריכל גידי בר אוריין; הילה בייניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה; ענת סגל, מנכ"לית קרן הון הסיכון קסניה; אילנית קבסה, מנהלת החדשנות בקבוצת אסם-נסטלה.

 

בוגר המחזור הראשון של בית הספר לעיצוב, מעצב הפנים שמוליק בילגוראי, הוא בין הנרשמים לתואר החדש. משרדו של בילגוראי עיצב בין השאר את החנויות של הרשתות H&M, רנואר ו-twentyfourseven. בילגוראי מספר שהחליט להירשם לתואר השני בגלל תחושת מיצוי. "אני מחפש ריגושים חדשים. אחרי 14 שנים בפרקטיקה, ועבודה מול הרשתות המובילות בתחום הקמעונאי, אני מרגיש שהגיע הזמן לתת לעצמי משהו".

 

הוא מספר, כי "יש לי לא מעט רעיונות שנוגעים לאוטומציה של עיצוב ולשימוש באינטרנט וחוכמת ההמונים בתחום של עיצוב. אני מאמין שבמסגרת התואר אקבל כלים שיעזרו לי למנף את הרעיונות האלו".

 

יעקובי וולק מציינת כי הבוגרים יוכלו להשתלב כמנהלי חדשנות בארגונים, בתחומים של אחריות תאגידית, ניהול פרויקטים, ניהול חדשנות אירגונית, יזמות חברתית במגזר הפרטי והציבורי, וכמרצים באקדמיה.

 

אילנית קבסה, מנהלת החדשנות בקבוצת אסם-נסטלה, שתשמש כמנטורית במסלול החדש, מאמינה כי אנשים בעלי רקע בעולם העיצוב יכולים להיעזר מאוד בכלים של חדשנות. "הדיסציפלינה העיצובית מביאה ידע של פיתוח רעיונות. החיבור לחדשנות עוזר להעביר את הרעיונות מהחלק התיאורטי ליישום העסקי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידן גרוס ואוהד מיוחס
מעבדת ה-FABLAB בביה"ס לעיצוב
צילום: עידן גרוס ואוהד מיוחס
צילום: עידן גרוס
כרמלה יעקובי וולק
צילום: עידן גרוס
מומלצים