שתף קטע נבחר

ילדים במלחמה: איך להקל עליהם כשאבא במילואים

אלפי אבות יצאו בימים האחרונים למילואים, משאירים מאחור בנות זוג וילדים חוששים. הפחד גובר עוד יותר כאשר מגיעות החדשות על פצועים והרוגים. אז איך בכל זאת מרגיעים? מוסף "זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" מסביר

לא רק בימים האחרונים מתמודדים ילדים רבים עם "היעלמות" אבותיהם לצורך השירות במילואים. אמנם הדבר יכול להמחיש את ההגנה שמספק האב מפני סכנות, מסבירה רעיה שפירא, פסיכולוגית בכירה במרפאה לבריאות הנפש לילדים ולנוער של שירותי בריאות כללית בתל אביב, אך מדובר בהרגעה חלקית בלבד. ההורה הוא הדמות המגוננת, ופתאום הוא נמצא רחוק מהבית, והבית הרי נמצא גם הוא בסכנה. אז איך מסייעים לילדים להתמודד? הנה עצותיה:

 

<<כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים >>

  

מבצע "צוק איתן" - ההתמודדות עם הילדים:

צפו: מיכל הקטנה עוזרת לילדים להתגבר על הפחד

מצב מלחמה: איך להסביר את המצב לילדים?

 

אם הילד מנסה להתנחם במחשבות תוקפניות-נקמניות, לא רצוי לדובב אותו מפני שהתוקפנות אינה מרגיעה אלא מסעירה יותר מטבעה. 

 

כשמדווח בתקשורת על אירוע ביטחוני כלשהו, יכולה להתעורר חרדה אקוטית אצל ילד שיש לו נגיעה אישית לאירועים מפני

שמי מהוריו משרת בכוחות הביטחון. חשוב לקצר את משך אי-הוודאות בנוגע לגורלו של ההורה המשרת ולספק מידע מרגיע ככל האפשר ובמהירות. 

 

כדי לבנות לילד תמונה מרגיעה יותר של המציאות אפשר להדגיש בפניו את חלקו של ההורה בהגנה עליו בכך שהוא שומר מפני האויב, בודק, ומרתיע אותו. אפשר להמחיש לילד, בהתאם לגילו כמובן, את אמצעי ההגנה - מהמנעול בבית דרך המאבטח בכניסה לגן או לבית הספר, הממ"ד או המקלט ועד הפעילות הצבאית ההגנתית. 

 

הילד יכול לחשוש, ובצדק, שאבא נתון בסכנה בשעה שהוא עסוק בהגנה על הילד, ולכן חשוב להדגיש שהעוצמה של הלוחם מצויה לאו דווקא בכוחו כמו בהיותו מנוסה, ערני, חלק מקבוצה, לבוש אפוד מגן וחובש קסדה וכו'.

 

כשההורה מספר על פעילותו הביטחונית, עדיף שלא ירחיב בתיאור האויב (כחמקמק, חזק או עלוב) ולא במעשי הגבורה והאומץ שלו עצמו. מוטב שיתאר את היותו חלק מגוף חזק ומרתיע, שיספר על הניסיון והתרגול שלו ועל ההיבט המגן (ולא התוקף) שבמעשיו. 

 

כדי לצמצם את תחושת האינסופיות של היעדרות ההורה אפשר להגדיר פרקי זמן: אבא יתקשר בעוד יום, או יחזור בעוד שבוע, או יעבור לעבודה שקטה בעוד זמן מוגדר. 

 

ילדים יכולים ליצור גשר ורצף עבור ההורה המגויס - ילדים גדולים יותר יכולים לכתוב מכתבים או יומנים שבהם הם מתעדים את חיי היומיום שלהם בזמן שהאב נעדר; ילדים צעירים יכולים לצייר או להכין עבודות. פעילות כזאת שומרת על קשר ועל המשכיות עם ההורה המגויס ומסיטה את תשומת הלב מסיבת ההיעדרות. 

 

שמירה על שגרה בחייו של הילד שומרת על איזון ומסיטה את תשומת הלב מאירועים קשים. 

 

אם הילד צופה בתוכניות "שטותיות" בשעה שמתרחש אירוע קשה הוא אולי מתכחש למציאות, אבל זו התכחשות בונה, ששומרת על שפיות ועל שקט בתוך המולה שאין בידיו לעשות דבר לגביה. 

 

רצוי לצמצם חשיפה של ילדים צעירים לדיווחים על התרחשויות ביטחוניות. עם זאת, לא ניתן להגן עליהם מפני חשיפה למתרחש. לכן חשוב להקשיב לילדים, לשאלותיהם הישירות או העקיפות, ולהסביר להם את המצב. ההסבר צריך להיות פשוט ובהיר, הוא אינו בחזקת תיעוד היסטורי ולכן אינו צריך להקיף את כל העובדות המורכבות.

 




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כשאבא במילואים. השתדלו לבנות לילדים תמונה מרגיעה
צילום: shutterstock
מומלצים