שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    הסוד להצלחה בחינוך? די לשנן, פתח אייפד
    בעמל מלמדים פיתוח אפליקציות ויסודות לוחמת הסייבר, לצד התנדבות עם אוכלסיות מיוחדות. מה עומד מאחורי רשת בתי הספר שזנחו שינון לטובת "הקניית כלי למידה" - וזכו בשני פרסי חינוך? יום לפני פתיחת שנת הלימודים, המנכ"לית מסבירה

    "עולם החינוך מנותק מעולם התעסוקה. תלמיד שמסיים 12 שנות לימוד לא יוצא עם כלים לחיים האמיתיים, לא מלמדים ילדים לעבוד ביצירתיות, לחשוב מחוץ לקופסה, לפתור בעיות. הם יוצאים החוצה ולא מצליחים להתמודד עם שאלות רלוונטיות של החיים. המטרה שלי היא שהבוגרים שלנו יגיעו לעולם התעסוקה בשלים, עם כלים, ושיהיה להם מקצוע מכובד".

     

    מנכ"לית רשת החינוך עמל רוית דום נכנסה לתפקידה לפני שלוש שנים וחצי ושמה לה למטרה לקדם את הקשר בין התלמידים לעולם העסקי. את העקרונות ששר החינוך מבקש להנחיל השנה במסגרת "ישראל עולה כיתה" היא מנחילה בקרב תלמידיה זה כשנתיים, והתוצאות ניכרות בשטח: שני פרסי חינוך, שיתופי פעולה עם חברות כמו אפל ואינטל, תלמידים שמייצגים את ישראל בתחרויות בינלאומיות, ומיזמים שפיתחו תלמידים ונרכשים על ידי משקיעים.

     

    המנכ"לית דום עם תלמידי הרשת ()
    המנכ"לית דום עם תלמידי הרשת

    בחודש נובמבר צפויה רשת עמל להציג את אחד הפרויקטים הגדולים שלה בפני ועידה של האיחוד האירופי בטורינו. מדובר במרכז יזמות לפיתוח אפליקציות שממוקם בחדרה. פעמיים בשבוע מגיעים אליו 70 תלמידי כיתות ט'-י"א, ובמשך 6 שעות לומדים יזמות ותוכן. התלמידים בוחרים את העוגן שאליו ישתייכו: פיתוח אפליקציות לסמטרפונים, בהם אייפון, או 'ביומד' - פיתוח עזרים רפואיים חיצוניים לאנשים עם מוגבלויות.

     

    "מדובר בסביבת למידה יצירתית מאוד, אני לא מאמינה בכיתות, אני חושבת שצריך ללמוד מחוץ לגבולות הכיתה וזה בדיוק מה שקורה שם", אומרת דום, "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה בין היתר עם אפל, הטכניון וחברת i-digital. התלמידים לומדים לכתוב תוכנית עסקית, לגייס תקציב ולשווק את המוצר. הם עובדים עם אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים, עם גני ילדים. יש פה שילוב בין הידע שהם רוכשים לבין הערך החינוכי, הערכי. הם גם מייצרים משהו שהוא סופר-רלוונטי לחברה".

     

    "התלמידים ילמדו את נושא הסייבר לקראת שילובם ביחידות מודיעין בצה"ל" ()
    "התלמידים ילמדו את נושא הסייבר לקראת שילובם ביחידות מודיעין בצה"ל"
     

     

    דום מספרת על אפליקציה שפיתחו התלמידים שמשכה תשומת לב בקרב רוכשים פוטנציאליים, ומתמלאת בגאווה.

    "הם פיתחו את ה-waze לטכנאים. הרי ברוב החברות אומרים לנו שהטכנאי יגיע בטווח של חמש שעות ואנחנו מנוטרלים. האפליקציה מאפשרת ללקוח לראות את מסלול הנסיעה של הטכנאי ולהיערך בהתאם להגעתו". מרכז היזמות בחדרה הוא לא היחיד בעמל: באמתחתה מרכז נוסף בצפת, והוא היה אחד הנימוקים המרכזיים שזיכה את בית הספר והרשת בפרס החינוך הארצי.

     

    בחודשים הקרובים תרשום רשת עמל הישג נוסף כאשר ייפתח בבית הספר שבח מופת בתל אביב מרכז הסייבר הראשון בישראל. "התלמידים ילמדו אחר הצהריים את כל נושא הסייבר: הנדסת מחשבים, אבטחת מידע, פריצות, יעבדו עם מטה הסייבר של ישראל, והמטרה היא שילובם ביחידות המודיעין הכי מובחרות בצה"ל. אנחנו נחבר אותם לחברה אזרחית בתחום הסייבר ושם הם יעברו התנסות מעשית", מפרטת דום, "בשנה הראשונה ילמדו במרכז כ-70 תלמידי כיתות ח'-י'. אנחנו רואים כיום יותר מתמיד שהסייבר זה לא הדבר הבא, אלא הדבר הנוכחי. ראינו את זה גם במצע צוק איתן. התלמידים האלה ייתנו את התמיכה, את כיפת הברזל, של המלחמה הבאה".

     

    "לתת לילד לעבוד, לחשוב, להיפתח לעולמות חדשים" (צילום: רפי דלויה) (צילום: רפי דלויה)
    "לתת לילד לעבוד, לחשוב, להיפתח לעולמות חדשים"(צילום: רפי דלויה)

     

    במהלך השנה האחרונה החלו תלמידי התיכון הרב-תחומי הולץ בתל אביב ללמוד באמצעות האייפדים, וזו גם הייתה הפעם הראשונה בישראל שבה התקיימה בגרות באמצעות אייפדים בהנדסת מכונות. "התלמידים והמורים מלמדים ולומדים באייפדים את כל המקצועות, בחלקם לצד הספרים והמחברות. הם חוקרים ומגלים עולמות תוכן חדשים, הלימודים ויזואליים יותר, וזה הרבה יותר נחמד, נגיש ומעניין". לדבריה, השימוש בטכנולוגיה דווקא מעצים את המורים. "הם יוצרים מערכי שיעור הרבה יותר מעניינים, הם יכולים לערוך את החומר שלהם, להסריט אותו. הם הופכים להיות הרבה יותר רלוונטיים עבור התלמידים, יותר מכוונים, מנחים - ולא רק צינור להעברת ידע".

     

    בשנת הלימודים הקרובה כאמור תצא לדרך הרפורמה של משרד החינוך "ישראל עולה כיתה",

    ודום מברכת. "היא מתכתבת מאוד עם האמונה שלי והיישום שלה בפועל. אני בעד למידה משמעותית, לתת לילד לעבוד, לחשוב, להיפתח לעולמות חדשים. אצלנו זה שנתיים שהמורים מעריכים את התלמידים לא רק באמצעות מבחנים, אלא גם באמצעות ההערכה החלופית ברפורמה. לנו יש כבר תוצרים".

     

    מה צפוי לנו בחמש השנים הקרובות במערכת החינוך בישראל?

    "מערכת החינוך צריכה להיות דינמית מאוד ולהתאים את עצמה לצורכי השעה. אני מנחה את המורים והתלמידים שלנו להכיר את כל האמצעים הפרקטיים להצליח. הם הרי יצטרכו ללמוד בצוות מצד אחד, ולהשתמש באמצעים טכנולוגיים מצד שני, הם יצטרכו לדעת לחשוב, להתעניין, ולא רק לשנן את החומר וללמוד אותו בעל-פה. אנחנו לא יודעים אילו מקצועות יהיו נכונים לתעשייה בעוד חמש או עשר שנים, אבל אם ניתן להם את הכלים הנכונים הם ידעו להתמודד כמעט עם כל דבר. זה המפתח להצלחה".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים