שתף קטע נבחר

האם יש אלוהים שונה לתושבי יהודה ושומרון?

בסרטו "אני ה'", בדק רינו צרור במה מאמינים אנשי ההתנחלויות, וגילה תשובות שונות - חלקן קיצוניות ואף מסוכנות, חלקן מתונות או מהפכניות. אין אמונה אחת. בטור מיוחד ל-ynet הוא מסביר מה גרם לו לצאת אל הגבעות

פתאום, אחרי 40 שנות התנחלות, ביקשתי לברר במה בדיוק מאמינים אנשי יהודה ושומרון. בדיוק-בדיוק, לא בערך, וגם לא תחת התשובה הכוללת - ב"אלוהים". באיזה אלוהים בדיוק? האם הוא של חסד, של "ואהבת לרעך" או שעניינו בקדושת האדמה? בשליטה? בהפצה ובהרחבת שליטתו? ומה בדיוק הן ההנחיות שהמאמין שומע מאלוהיו, למה הוא קשוב?

 

משהו בהתרחשות היומיומית שם, הניע אותי לבדיקה הזו. כמה אירועים שהתרחשו שם ברצף, על פני חודשים אחדים, ושבינם לבין אלוהים ותורת משה, כפי שאני יודע אותה, לא נמצא שום קשר. האם יש הבדל בין "אמונה" ל"אמונה"? או, במילים אחרות, האם יש אלוהים שונה ליושבים ביהודה ושומרון? זה יכול להיות? ואם כן, לכולם? או רק לאחדים מהם?

 

 

בחנתי את הנושא עם עשרות אנשים, כולם מתיישבי יהודה ושומרון. ובחרתי במקבץ דמויות, כולם חכמים, כולם יודעים את האמונה, לכולם תלמידים לא מעטים, ועל פי הבנתי הם מציגים היטב את המתרחש שם. ביניהם ישראל אריאל, נציגו של הקנאי הרב גינזבורג, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי, דר' מיכה גודמן, יהודה עציון, מאיר ברטלר, ממנהיגי נוער הגבעות, עו"ד אליקים העצני, יתי זר, איש חוות גלעד, אליעז כהן, ואחרים.

 

אני ה', הוא סיפור על כוח. מה קורה ליהודי כאשר הוא, ורק הוא, מחזיק בשליטה, ועד לאן הוא מרחיק לכת. סיפור האמונה מוגבל בגבולות של ממש, רק יהודה ושומרון, ועוסק אך ורק באנשי המקום. אין שום ספק שההתרחשות מחלחלת לשאר ערי הארץ, והשפעתה ניכרת בישובים רבים. ואין שום ספק שהמיינסטרים הדתי ביהודה ושומרון שותק כמו צנצנת אף שהדברים והמעשים אינם מקובלים עליו, בדיוק כמו המיינסטרים החילוני.

 

"אני ה'". סיפור על כוח (צילום: דנור גלזר) (צילום: דנור גלזר)
"אני ה'". סיפור על כוח(צילום: דנור גלזר)
 

הופתעתי מן התוצאה. לראשונה מאז לימודי בבית הספר העממי פגשתי במי שמתכחשים ומתנגדים בכל תוקף לעקרון האמונה באל אחד, 'המונותאיזם'. ובכן, על פי דעתם של כמה נציגים, כולם בוגרים, ולכולם תלמידים, יש אלוהים אחד ליהודים, ויש "אחרים". אלוהי המוסלמים, למשל, "הוא טיפוס צמא דם", ואלוהי הנוצרים "הוא סתם גונב דעת".

 

הופתעתי גם מן הסטייה החריפה אל האמונה במוחשי, 'אדמה' כמו 'בית המקדש'. התשוקה לאדמה חשופה ובוערת במיוחד, כך בדיוק נהגו החיתים מהם כבשנו את הארץ, וההנחה ש"בית המקדש", כולל העלאת קרבנות, יביא בעקבותיו שלום עולמי, אחרי אי אלו מלחמות.

 

העין נמשכת אל הקיצוני, הרב הקנאי גינזבורג, למשל, לא תמצאו קנאי ומסוכן לריבונות ממנו, אבל גם רוח הפוכה נושבת ביהודה ושומרון, שונה בתכלית, עד שנדמה שאין שום קשר בין סוג המאמין הזה לבין האחר. כל כך רחוקים הם זה מזה, כל כך שונה אמונתו של האחד מאמונתו של השני עד שאין ספק, לא מדובר באותה אמונה, גם אם היא באה לעולם מאותה נקודת מוצא, ואלו ואלו אינם יכולים עוד לדור בכפיפה אחת.

 

אמונות שונות, מאמינים שונים (צילום: הרב גינסבורג) (צילום: הרב גינסבורג)
אמונות שונות, מאמינים שונים(צילום: הרב גינסבורג)
 

בימים אלה הוציאו לאור שניים מן המשתתפים בסרט, הרבנית מלכה פיוטרקובסקי ודר' מיכה גודמן, ספרים מרתקים במיוחד. פיוטרקובסקי כתבה את ספר ההלכה הראשון שנכתב כאן בידי אשה, "מהלכת בדרכה". וגודמן כתב את "הנאום האחרון של משה", ניתוח מרתק ומהפכני של חומש "דברים". שניהם מן המרתקים שקראתי בשנים האחרונות, ושונים בתכלית מכל הנאמר לעיל.

 

ועוד עניין קטן. השיחות נערכו בפתיחות מלאה, בנינוחות, באמונה אנחנו עוסקים, ובניסיון להבין את האחר. איש מן המשתתפים לא דרש לראות את המוצר המוגמר, לא צינזר ולא הגביל. משום כך גם שיניתי את שמו הראשון של הסרט, "אלוהים אחרים" ל'אני ה'". הכותרת "אלוהים אחרים" נתפסה מרשיעה מדי.

 

הסרט "אני ה'" ישודר הערב (א') ב-22:00 בערוץ 8

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דנור גלזר
רינו צרור ב"אני ה'"
צילום: דנור גלזר
לאתר ההטבות
מומלצים