שתף קטע נבחר

המכללה האקדמית הדסה: חיבוק לסטודנטים

"יש לנו 3,000 סטודנטים ואנחנו מכירים אותם בשמותיהם. זו הגישה הכללית של כל הסגל, גם האקדמי וגם המנהלי", מסביר פרופ' ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסה, כיצד הגיעה המכללה למקום גבוה בסקר שביעות רצון שנערך בקרב סטודנטים. בנוסף דואגת המכללה להכין את הסטודנטים לשוק העבודה ולשלבם בו

כשנכנסים בשערי המכללה האקדמית הדסה בירושלים מתחילים להבין מדוע היא הגיעה - מבין כל המוסדות האקדמיים בארץ, ומבין כל המוסדות האקדמיים בירושלים - למקום השישי בשביעות הרצון הכללית של הסטודנטים הלומדים בה, כך לפי סקר התאחדות הסטודנטים 2014 שפורסם לאחרונה. האווירה הירושלמית, יחד עם המבנים העתיקים של המכללה והגשר השקוף שצופה ללב הבירה, הכיתות המרווחות, המגוון האנושי והסטודנטים שצועדים במסדרונות במין תחושת ביטחון שקט, מאפשרים לדמיין את חווית הלמידה הרגועה שם.

 

"סקר הסטודנט 2014" מתפרסם בכל שנה לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה, ונותן הצצה חשובה ואיכותית למרכיבים השונים שמציעים המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. בשנה שעברה עמדה המכללה במקום ה-16 במרכיב שביעות הרצון הכללית, קפיצה מרשימה ומשמעותית למוסד האקדמי הקטן שהצליח להשאיר מאחור גדולים וטובים ביותר.

 

מרוצים מהמכללה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מרוצים מהמכללה(צילום: גיל יוחנן)

פרופ' ברטולד פרידלנדר, המכהן כנשיא המוסד בשנתיים האחרונות ולו חלק עיקרי בשינוי, מצביע על סוד ההצלחה - "הגישה שלנו לסטודנט זה היחס האישי והמחבק, מרגע כניסתו ועד יציאתו", אומר הנשיא, שבעבר היה יו"ר החוג לביוטכנולוגיה במכללה. פרופ' ברטולד נוהג להסתובב במסדרונות ולעצור את הסטודנטים לשיחות חולין, להיכנס לשיעורים ואפילו לשבת איתם בקפיטריה. הכול כעניין שבשגרה ובגובה העיניים.

 

"יש לנו 3,000 סטודנטים, ואנחנו מכירים אותם בשמותיהם. זו הגישה הכללית של כל הסגל, גם האקדמי וגם המנהלי", אמר ברטולד שהבין שהדרך אל הסטודנט עוברת ברובה דרך המרצה. לפני כשנה נכנס לכל ישיבות המרצים בכל החוגים והסביר להם שהתלמיד

הוא לא עוד מספר, ושהקשר האישי עם כל סטודנט יוביל להצלחתו ולהצלחת המכללה כולה. "אני מאוד גאה לעמוד בראש מוסד כזה שסטודנטים מרוצים בו. בסופו של דבר, מה שאנחנו עושים פה זה ללמד סטודנטים, ושביעות רצונם זו המטרה שלנו".

 

היחס האישי בין סטודנט למרצה יכול לשנות את חווית הלימודים כולה, ולהקל על הסטודנט משמעותית לאורך כל הדרך להשגת התואר. "אנחנו מקפידים להעביר שיעורים וחוגים בקבוצות קטנות של לימודים, ומעבר לכך, לסטודנט יש את היכולת להיות בקשר ישיר עם המרצה, לקבל תשובות ולהרגיש שהסגל בא לקראתו", אומר ברטולד. "יש גם סטודנטים מתקשים שזקוקים לתגבור ואנחנו מסייעים. אנחנו גם מנסים לשמוע על כל הבעיות שלהם, לא רק מה שקשור ללימודים, וזה גם דרך שיטת הלימוד".

 

"90 אחוז נכנסים לשוק העבודה במקצוע שלמדו"

קפיצה משמעותית נוספת רשמה המכללה במרכיב שביעות רצון הסטודנט מהוראת המרצים, הדסה קטפה את המקום הראשון והמכובד בפקטור זה. גם כאן, מסביר פרופ' ברטולד, נדרש שינוי תפיסתי מצד סגל ההוראה. "הנהלת המכללה והסגל האקדמי צריכים להיות כל הזמן מעודכנים לגבי מה שקורה. יש התקדמות מהירה של הטכנולוגיה ואנחנו משקיעים הרבה בעבודה עם הסגל בנושא הזה". לדבריו, מספקת המכללה סדנאות וסמינריונים שמסבירים למרצים איך ומה ללמד. "צריך להתמודד עם כל הדברים האלה ואנחנו עושים את זה באופן שוטף". מרכיב ההוראה במכללות, הוא מסביר, הוא המרכיב העיקרי, ובאוניברסיטות זהו המרכיב המחקרי. "ההוראה והתקדמות הסטודנט האינדיבידואל היא העיקר אצלנו".

 

במסגרת ליווי הסטודנטים בהדסה מהשיעור הראשון ועד לאחרון, דואגת המכללה להכין אותם לשוק העבודה ולשלבם בו. "הבנו שהסטודנט בא עם מטרה לקבל תואר שמאפשר לו לעבוד אחר כך", אומר ברטולד. את המטרה הזו לקחה ההנהלה כמה צעדים קדימה והקימה מרכז קריירה במוסד עצמו. "למעשה, אנחנו מכינים את הסטודנט לגשת למקום העבודה כבר בסוף שנה א'. מסבירים איך לכתוב קורות חיים, איך להתראיין, מעניקים סדנאות, ואפילו יוצרים קשר עם גורמים ממקומות עבודה פוטנציאליים שמגיעים לכאן, ואז הם ממשיכים לעבוד שם". מעבר לליווי הצמוד בתוך המכללה, מנהלים הסטודנטים קשר ישיר עם אגודת הבוגרים שלה, שמאפשרת השתלבות במקומות העבודה של אותם בוגרים. "כמעט 90 אחוז מהסטודנטים שלנו נכנסים לשוק העבודה במקצוע בו למדו. ההצלחה של הבוגרים שלנו, ועצם זה שהם הגיעו למקומות עבודה כמו אינטל ורדיו ירושלים, מושך אלינו עוד אנשים טובים".

 

 

דואגים לסטודנטים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
דואגים לסטודנטים(צילום: גיל יוחנן)

 

"העולם האינדיבידואלי נגמר מזמן"

בהדסה מתיישבים על ספסל הלימודים סטודנטים מכל המגזרים, כך שחרדי יכול לשבת לצד ערבי, ודתי ליד עולה חדש. בשל כך, התמקדות המכללה בשינויים בשיטות המחשבה והלמידה באים לידי ביטוי גם בפן הקהילתי. "הפעילות הקהילתית והחברתית חשובות מאוד. לימודים אקדמיים זה לא רק ללמוד לתואר, אלא גם ללמוד להיות חלק חיובי מהחברה. במקום כמו שלנו, כשיש מטרה משותפת אחת - לקבל תואר - זו הזדמנות יוצאת מן הכלל למצוא דרך של דיבור ודיאלוג ולהכיר את האחר. כך גם סטודנטים שעושים מלגות ומחויבים לתת שירות קהילתי. העולם האינדיבידואלי נגמר מזמן, פה צריך להיות חלק מהחברה".

 

פרופ' ברטולד מאמין שאדם צריך לעשות בחייו מה שהוא אוהב ולא מה שהוא צריך, ומעבר להנחלת גישה זו לסטודנטים, הוא גם מיישם זאת על עצמו. "אני נהנה מאוד בתפקיד, ושאני קם בבוקר ורואה את הסקר אני מרגיש מעולה. יש פה ערימה של אנשים שמצטרפים לעשייה. השינוי לא נגמר כאן והוא מתמשך כל הזמן בכל תחום. המהירות של השינוי ושיטות הלימוד משתנים באופן מהיר וצריך לחשוב כל הזמן מה עושים וללמוד לתת לסטודנטים את הכלים להתמודד עם שינויים במחשבה ובעבודה".

 

השנה פתחה המכללה חוג חדש לכלכלה וחשבונאות, ומחכה לאישור המל"ג לתוכנית במדעי ההתנהגות. "יש לנו 11 חוגים שונים במכללה כיום. ישנם חוגים בהם 30 אחוז מהסטודנטים ממשיכים לתארים מתקדמים ומצליחים בגדול. יש לנו סטודנטים שסיימו במכון וייצמן, בעברית ובאקדמיה מחוץ לארץ. הבוגרים שלנו מגיעים רחוק. סטודנט שרוצה ללמוד בירושלים במקום טוב יש לו לאן להגיע. ההצלחה שלהם זה הגאווה שלנו, וזה באמת המוטו שלנו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
מרוצים מהלימודים ומהסביבה - מכללת הדסה
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
להכיר את הסטודנטים באמת - פרופ' ברטולד פרידלנדר
צילום: גיל יוחנן
מומלצים