שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    שירות כושל לנכים: זינוק בתלונות נגד משרד התחבורה

    כשני שלישים מהתלונות שהוגשו נגד אגף הרישוי במשרד התחבורה נמצאו מוצדקות, לעומת רבע בלבד ב-2009. מרבית התלונות נגד האגף הוגשו על-ידי נכים, בעניינים כמו הנפקת תגי חניה ואגרות ייעודיות. עוד מככבים בדו"ח התלונות: קורסי "נהיגה נכונה" ורענוני נהיגה, וכן זימונים לבדיקות רפואיות ששולח האגף לנהגים

    השירות לציבור במגמת נסיגה. בתוך ארבע שנים גדל מספר התלונות שהוגשו נגד אגף הרישוי במשרד התחבורה ב-20%, ושיעור המוצדקות שבהן זינק מרבע ב-2009 לכשני שליש ב-2013 - גבוה מהממוצע לכלל גופי התחבורה. כך עולה מדו"ח תלונות הציבור של משרד התחבורה. מעניין לציין כי מרבית התלונות שהוגשו נגד אגף הרישוי נגעו לשירות שהוענק לאוכלוסיית הנכים: כ-40% מהתלונות נרשמו בעניינים כמו הנפקת תגי חניה ואגרות נכים., בזמן ששיעור התלונות שהגישו נכים ב-2013 היה גבוה משמעותית משנים קודמות.

     

    • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

     

     (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
    (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

     

    ראוי להזכיר כי משרד התחבורה הוא אחד מהגופים הציבוריים שנגדם מוגש מספר התלונות הגבוה ביותר לנציב תלונות הציבור: ב-2013 היה המשרד חמישי מבין כל הגופים הציבוריים (אחרי המוסד לביטוח לאומי, המשטרה, משרדי המשפטים והאוצר). בכל הנוגע לשיעור התלונות שנמצאו מוצדקות, המשרד היה רביעי מבין כלל הגופים הציבוריים, אחרי דואר ישראל, רשות השידור ומשרד ראש הממשלה. שיעור התלונות המוצדקות שהוגשו נגד המשרד היה כ-50% ב-2013, לעומת ממוצע של כ-32% בקרב הגופים הציבוריים.

     

    עזבו אותנו, אנחנו בקושי מתעסקים ברישיונות

    טיפול אגף הרישוי בפניות נכים מעורר ביקורת ציבורית כבר שנים ארוכות. דיונים בוועדות הכנסת בשנים האחרונות העלו תמונה עגומה, ולפיה האגף אינו מצליח לטפל בפניות הנכים בצורה ראויה. הטיפול בתגי נכה מעורר ביקורת חריפה במיוחד, כאשר בקשות רבות נדחות או לא מטופלות בזמן, תוך פגיעה חמורה בנכים. ניתן רק להעריך כי אחת הסיבות לליקוי בטיפול בנכים היא ריבוי הגופים העוסקים בכך: משרדי התחבורה, הביטחון והבריאות והמוסד לביטוח לאומי.

     

    בעניין זה, ראוי להזכיר כי במשרד התחבורה מעולם לא הסתירו את חוסר שביעות רצונם מכך שהאחריות לתגי הנכים הועברה לידיהם. ב-2012 אמר סגן מנהל אגף הרישוי כי" אנחנו לא רופאים ולא מבינים בזה. האכסניה של תגי החניה (לנכים, ש.ה) היא לא משרד התחבורה... הסמכות למתן תג נכה בישראל לא צריכה להיות משרד התחבורה". דברים כמעט זהים אמר אותו סגן מנהל שנתיים לפני כן: "אנחנו לא מבינים ברפואה, (זה) לא תפקידנו, בקושי אנחנו מתעסקים עם רישיונות... שמעתם פה את הוויכוחים על סוגי המחלות, (אני) לא מכיר, לא מבין, לא יודע מה לנו ולזה בכלל".

     

    חלק ניכר מהעיכובים בטיפול בבקשות שמגישים נכים נבע, לכל הפחות עד 2013, מטיפול ידני בבקשות. במסגרת דיון בעתירה שהוגשה לבג"ץ, הודו במשרד התחבורה כי "לוחות הזמנים נגזרים כעת מהיותו של תהליך הטיפול בבקשות, ברובו המכריע ידני, וממחסור בכוח אדם המיועד לטיפול בכמות העצומה של בקשות - כאלפי בקשות - המוגשות... מדי חודש". באותו דיון הבטיחו במשרד כי "פעילות למחשוב חלקי של אופן הטיפול בבקשות, מצויה בתוכנית העבודה של משרד התחבורה לשנה זו (2013, ש.ה)". אכן, הצלחה מרשימה למדינה שמתגאה בהיותה מעצמת היי-טק.

     

    אלא שעבור נכים רבים, ובהם כאלה שנזקקים באופן זמני לתגי נכה בעקבות טיפולים כימותרפיים, השיפורים אינם מספיקים ולעתים מגיעים מאוחר מדי. בדו"ח שפרסם מבקר המדינה ב-2012 נקבע כי "בין הפונים למשרד התחבורה היו חולים הזכאים לתג חניה זמני, למשל עקב טיפולים כימותרפיים או טיפולי דיאליזה. התמשכות ההליך הביאה לכך שחלק מהחולים קיבלו את התג הזמני כמה חודשים לאחר מועד הגשת הבקשה, ולמעשה לאחר התקופה - או מרביתה - שבה הם נזקקו לו, ואפשר גם כי לאחר מותם".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    מי קיבל תו נכה?
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים