שתף קטע נבחר

כך הדלק עדיין מוסיף להכביד על הכיס

גם אחרי ההוזלה האחרונה, הנהגים בארץ משלמים יותר. מחיר הנפט בעולם צונח, הצרכנים בעולם נהנים, ואילו הנהגים הישראלים נהנים הרבה פחות. בשנת 2009 היה מחיר הנפט בעולם ברמת שפל דומה לזו של היום, אולם מחיר הדלק עמד רק על 5.04 שקלים לליטר. מה מסביר את הפער? בדיקה

עם כניסתה של שנת 2015 זכינו להוזלה משמחת במחיר הדלק בארץ. המחיר לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי עומד כעת על 6.27 שקלים לליטר (כולל מע"מ), לעומת 6.90 שקלים לליטר בחודש דצמבר 2014. עד כאן, זה נשמע לא רע בכלל, אך לאור הצלילה המתמשכת במחיר הנפט אי אפשר שלא לתהות מדוע מחיר הדלק בארץ לא רושם ירידה חדה הרבה יותר ולמעשה עדיין ממשיך להיות יקר בהשוואה לעולם.

 

לכתבות נוספות בנושא:

 

מחיר הנפט מסוג ברנט (שלפיו מחושב מחיר הדלק בישראל) איבד 56% מחודש יוני 2014 (אז נרשמה רמת שיא של 115.19 דולר לחבית) עד נקודת השפל של ינואר 2015. שנת 2015 הביאה איתה הידרדרות נוספת במחירי הנפט והשבוע צלל הנפט לרמה של מתחת ל-50 דולר לחבית - מדובר ברמת שפל שלא נרשמה מזה 6 שנים.

 

פער של 20%

שנת 2009 הייתה השנה האחרונה שבה נצפה מחיר הנפט בסביבת הרמה הנוכחית של מתחת ל-50 דולר לחבית. בדקנו כמה שילמו הצרכנים בארץ על הדלק ב-2009, שימו לב לנתונים:

 

בחודשים מארס – אפריל 2009 מחירי הנפט, כאמור, היו דומים מאוד למחירים שאנו רואים היום. אז נסחר הנפט בסביבת מחיר של 46.25 דולר לחבית ל-52.38 דולר לחבית. על רקע הירידה החדה מאוד במחיר הנפט בתקופת זמן זו, מחיר הדלק בארץ לליטר בנזין 95 אוקטן עמד אז על 5.04 שקלים (מארס 2009) ועל 5.46 שקלים לליטר (אפריל 2009).

 

מהנתונים עולה כי הנהגים הישראלים משלמים היום (אחרי ההוזלה האחרונה) כ- 20% יותר על הדלק שלהם לעומת המחיר ששילמו ב-2009, (מדובר בפער של 1.23 שקל – 123 אגורות - לעומת המחיר במרץ 2009), כאשר ברקע מחיר הנפט בעולם רק הולך וצולל. איך אפשר להסביר את הפערים המשמעותיים?

 

הנה הסיבה – המסים רק עלו

במהלך 6 השנים שחלפו מ-2009 חלה עלייה במסים על הדלק. המע"מ אז עמד על 15.5% לעומת 18% היום. מס הבלו זינק מ-2.41 שקלים לליטר במארס 2009 ל-3.056 שקלים לליטר בינואר 2015.

 

למרות שחישוב מחיר הדלק בארץ מושפע מלא מעט מרכיבים, נראה כי לא קשה לגלות כי המיסוי הכבד בארץ על הדלק הוא הגורם המרכזי למחיר הגבוה בישראל בהשוואה לעולם. מס הבלו והמע"מ מהווים יחד כ-60% ממחיר הדלק. לשם השוואה, בארה"ב, המסים על הדלק מהווים 13% בלבד לכן הנהגים האמריקניים נהנים מדלק זול וככל שהנפט יורד, אחוזי ההוזלה במחיר הדלק האמריקני הם משמעותיים הרבה יותר.

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות "יצירות", התייחסה לבדיקת ynet והסבירה את פער המחירים, "למעשה התייקרות מחיר הדלק בנמל לברה שבאיטליה (על פיו מחושבים מחירי הדלקים בישראל) מסבירה רק חלק קטן מפער המחירים ואילו את החלק העיקרי מסבירים שני גורמים: מס הבלו והמע"מ שתרמו 92 אגורות מתוך פער של 1.23 שקל. בעוד לממשלה אין כל שליטה על מחיר הדלק הנרכש בנמל לברה, יש לה שליטה על היקף המסים שהיא גובה מהציבור".

 

עוד מתייחסת ניר לכפל המסים שגובה הממשלה על הבנזין, "המע"מ נגבה על המחיר כולל הבלו ואם לא די בכפל המסים, בשנים האחרונות הועלה הבלו במספר פעימות ושער המע"מ הועלה מ-15.5% ל-18%, והנה לכם הסיבה לכך שלמרות ירידה של למעלה מ-50% במחיר הנפט הגולמי בעולם ממארס 2009 ועד היום, עבור הצרכן הישראלי, למלא את מיכל הדלק בישראל עדיין כואב מאוד בכיס".

 (באדיבות איילת ניר, בית השקעות "יצירות") (באדיבות איילת ניר, בית השקעות
(באדיבות איילת ניר, בית השקעות "יצירות")
 

 

נזכיר כי המחיר שאנחנו משלמים על הדלק מושפע ממספר מרכיבים - מחירי הדלקים, ממס הבלו, ממרווח שיווק והמע"מ. בנוסף לכל המרכיבים האלה גם לדולר יש השפעה על המחיר הסופי לצרכן כיוון שהמחיר נקוב בשקלים.

 

גם הדולר לא אשם

למחיר הנפט בעולם יש השפעה קטנה יחסית על המחיר הסופי לצרכן בארץ, מדובר ב-31% בלבד. ישראל רוכשת את הדלק שלה בנמל לברה שבאיטליה ומשלמת לפי המחיר שנקבע שם, המחיר מתואם עם מחירה של חבית נפט מסוג ברנט אך הוא לא זהה. כאמור, על עלות חומרי הגלם אין כמובן אפשרות להשפיע אבל נראה כי על המסים הגבוהים בהחלט אפשר.

 

ומה באשר לדולר שגם לו יש השפעה על מחיר הדלק שלנו? אז נכון שהדולר מתחזק היום בעולם והשקל סובל מפיחות אבל מהשוואת הנתונים עולה כי אי אפשר ל"האשים" יותר מדי את התחזקות הדולר והפיחות בשקל במחיר הדלק הגבוה שהצרכנים הישראלים משלמים.

 

שימו לב לנתונים - אם נחזור שוב לשנת 2009, נראה כי הדולר החזק ממש לא הפריע למחיר הבנזין בארץ לרדת ל-5.04 שקלים לליטר, שכן הדולר אז חצה את רמת ה-4 שקלים לדולר אחד.

 

כאמור, הסיבה המרכזית לכך שהצרכן הישראלי לא ממש נהנה מהירידה במחירי הנפט, היא לא העלייה בדולר אלא העלייה במיסים על הדלק.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים