שתף קטע נבחר

 

לא משחק ילדים: לנפגעי אופניים נמאס לשתוק

פאני הקשישה שכבה חודש בבי"ח, ויקטוריה כבר לא יכולה לרקוד ולענת ילד בן 11 ריסק את הרגל. לנפגעי האופניים החשמליים המשתוללים ברחובות אין ממי לדרוש פיצויים, וכעת הם תובעים את משרד התחבורה: "אין רישוי, אין ביטוח, אין אכיפה - אבל מייבאים 80,000 אופניים חדשים". הרשויות מגלגלות אחריות

ילד בן 13 שרכב על אופניים חשמליים על מדרכה ברחובות תל אביב פגע בלאה נתן, עובדת בבית אבות, גרם לה לשברים והותיר אותה חבולה. מאז תאונת הדרכים ההיא נתן מתקשה לחזור לשגרת חיים והיא איבדה את עבודתה. לתדהמתה, כשביקשה לתבוע פיצויים התברר לה כי לרוכב האופניים החשמליים כלל אין ביטוח, מאחר שהחוק אינו קובע מי אחראי על הפיצוי לנפגעים בתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים.

 

אבל לאה נתן, כך עולה בפעם המי יודע כמה מתביעת נזיקין ראשונה מסוגה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, רחוקה מלהיות הראשונה שנופלת קורבן להפקרות בתחום זה. היא ושישה הולכי רגל נוספים שנפגעו הגישו בשל כך תביעה משותפת נגד משרד התחבורה, נגד "קרנית" - הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, ונגד המפקח על הביטוח. עו"ד אילן קנר, שהגיש בשמם את התביעה, טען כי משרד התחבורה אחראי ל"תוהו ובוהו", כלשונו, שקיים בתחום.

 

פאני ברקוביץ' על הקשיים אחרי הפגיעה מאופניים חשמליים    (צילום: ירון ברנר, לאסף מגל)

פאני ברקוביץ' על הקשיים אחרי הפגיעה מאופניים חשמליים    (צילום: ירון ברנר, לאסף מגל)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

פאני ברקוביץ' נפגעה על-ידי אופניים חשמליים (צילום: ירון ברנר, שאול גולן) (צילום: ירון ברנר, שאול גולן)
פאני ברקוביץ' נפגעה על-ידי אופניים חשמליים(צילום: ירון ברנר, שאול גולן)

 

הרכיבה באופניים חשמליים הפכה בשנים האחרונות ל"מכת מדינה" בעיני רבים. יותר מ-100 אלף אופניים חשמליים נעים באין מפריע בכבישים ובמדרכות במהירות שמגיעה ל-50 קמ"ש ויותר, והמונים מהרוכבים הם ילדים הנוהגים באופניים האלה ללא קסדות וללא אמצעי זהירות. הם גורמים למספר גדול של תאונות דרכים, ולאחר מכן קורבנות רוכבי האופניים החשמליים מוצאים עצמם סופגים מכה כפולה: לא רק שנפגעו פיזית בדרגות פציעה שונות, הם גם חסרי אונים מול היעדר היכולת לתבוע פיצוי כלשהו מהפוגעים.

 

בתביעה צוינה העובדה כי אמנם בפברואר 2010 קבע משרד התחבורה תקנות הפוטרות את רוכבי האופניים מרישוי, מרישיון חובה ומביטוח חובה, אך אלו, שהיו בתוקף לשנה אחת בלבד, לא חודשו עד שנת 2014, ובמשך שלוש שנים וחצי התחום היה פרוץ לחלוטין. לטענת עו"ד קנר, "מרגע פקיעת התקנות, כל תקנות התעבורה חלו על הרוכבים, ואסור היה להם לנהוג באופניים חשמליים ללא רישוי וללא רישיון נהיגה". הוא מציין כי המשטרה לא אכפה את החוק, ילדים המשיכו לנהוג באופניים חשמליים, ובשנים 2014-2011 אף התיר משרד התחבורה לייבא לישראל 80 אלף זוגות אופניים חדשים. "אלה הפכו למתנת הבר-מצווה האולטימטיבית", הוא כותב.

רותם גרבר שהתרסק עם האופניים ולא יכול לנהוג ברכב ()
רותם גרבר שהתרסק עם האופניים ולא יכול לנהוג ברכב

עו"ד קנר מוסיף בתביעה כי רק כעבור שלוש שנים וחצי, ב-27 באוגוסט 2014, הותקנו תקנות חדשות, האוסרות לנהוג באופניים חשמליים מתחת לגיל 14 ומחילות פטור מחובת רישום ורישוי על אופניים חדשים. "חמור מכול שבאותן תקנות חדשות נאלצו לתת פטור רטרואקטיבי לכל האופניים החשמליים שכבר מסתובבים בכבישים, מחובת רישום ורישיון נהיגה", כתב. "המצב הוא כזה שגם עכשיו לא יוכלו בעצם לאכוף את החוק, כי אף שוטר לא יילך לבדוק אם האופניים חדשים או ישנים".

 

יצאה לרוץ בפארק - ונדרסה ב"פגע וברח"

בתביעה נטען נגד המפקח על הביטוח כי הוא לא דאג לכך שחברות הביטוח ימכרו פוליסות ביטוח חובה לאופניים חשמליים. התוצאה היא שגם מי שנוהג כיום באופניים חשמליים ללא ביטוח ייוותר לבדו במערכה אם ייפגע, משום שאין מי שיפצה אותו. כך גם הולך רגל לא יזכה בפיצוי על נזקיו.

ענת רחניץ. ילד בן 11 דרס אותה ושבר את כף רגלה ()
ענת רחניץ. ילד בן 11 דרס אותה ושבר את כף רגלה

בכתב התביעה מתאר עו"ד קנר כמה מקרים של נפגעי המחדל. אחת הקורבנות הייתה קשישה שנפלה כתוצאה מפגיעה מאופניים חשמליים. מרפק ידה התרסק והרוכב נמלט מהמקום. כשהגיעה לבית החולים הסתבר כי נגרמה לה גם פגיעה לבבית, ובעקבותיה היא נזקקה לצנתור. במקרה נוסף נפגעה ענת רחניץ מרוכב אופניים בן 11 כשבאה לאסוף את בנה מבית הספר. כתוצאה מהפגיעה נשברה כף רגלה. "יש זילות וקלילות של הורים בכל הקשור לרכישת כלי רכב כאלה לילדיהם", אומרת רחניץ, "זו הפקרות הן מצד ההורים והן מצד רשויות הפיקוח".

 

במקרה אחר הייתה זו ויקטוריה קורן שרצה בפארק בשביל משותף להולכי רגל ולרוכבי אופניים, שביל שאין בו הפרדה. לפתע הגיח מאחוריה במהירות רוכב אופניים חשמליים וניסה לעקוף אותה. הוא פגע בגבה והפיל אותה ונמלט מהמקום. קורן נפצעה בגב, ביד ובברך, ומאז התאונה היא מתקשה לחזור לתפקוד מלא. "פעם הייתי רוקדת והיום אני לא יכולה ליהנות מהתחביבים שלי", היא מספרת. לעבודתה כפקידת קבלה היא לא שבה מאז נובמבר 2014, והיא מתקשה לבצע פעולות יום-יומיות פשוטות ונזקקת לעזרה.

 

גם את המחיר שמשלמים רוכבי האופניים עצמם, שנפגעים כתוצאה ממה שמכונה "תאונה עצמית", מביא עו"ד קנר בתביעתו. אחד מהם הוא רותם גרבר, מורה לחינוך גופני שרכב על אופניו החשמליים ולא הספיק לבלום בזמן כשהיה צריך - משום שנסע במהירות של יותר מ-30 קמ"ש. הוא נחבל בכף ידו ומאז מוגבל תפקודו היום-יומי והוא אינו מסוגל לנהוג ברכב. אין לו ממי לתבוע פיצויים על כך.

ויקטוריה קורן, שנפגעה בפארק. כבר לא יכולה לרקוד ()
ויקטוריה קורן, שנפגעה בפארק. כבר לא יכולה לרקוד

כדי להדגיש את ממדי התופעה, עו"ד קנר מצרף בתביעתו נתונים מבית החולים איכילוב, ולפיהם בכל יום מגיע לחדר המיון פצוע אחד לפחות מתאונת אופניים חשמליים. לפי נתונים אחרים המצוינים, נתונים של מכון רטנר, 21% מהנפגעים אושפזו ליותר משבוע. מנתוני איכילוב עולה כי בשנת 2012 טופלו בחדר המיון 1,080 נפגעי תאונות אופניים וב-2013 טופלו כבר 1,613.

 

בכתב התביעה טוען עו"ד קנר כי אופניים חשמליים הם רכב מנועי לכל דבר כהגדרתו בחוק לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, וכי אין לנהוג בהם או להתיר נהיגה בהם ללא ביטוח חובה. "משרד התחבורה הפר ביודעין את חובת היידוע

המוטלת עליו כלפי הציבור, וניתן להניח שהורי הילדים לא היו רוכשים לילדיהם אופניים חשמליים כמתנת בר מצווה לו ידעו שהם מבצעים בכך עבירה. במקביל המפקח על הביטוח 'עצם את עיניו' ולא דאג להסדיר את ביטוח החובה לאופניים החשמליים - לא בתקופת תוקפן של התקנות ולא לאחר שפג תוקפן".

 

משרד התחבורה מסר בתגובה: "האכיפה של כלים בלתי חוקיים בכבישים היא באחריות המשטרה, כפי שנקבע לגבי כל כלי רכב אחר הנע על הכבישים. באשר לנושא הביטוח, הרי שאין בחוק חובה לרכוש ביטוח לאופניים, מה גם שכל נושא זה נמצא באחריות הממונה על הביטוח במשרד האוצר".

 

המפקח על הביטוח במשרד האוצר מסר בתגובה: "על פי המידע הנמצא בידינו, חברות הביטוח אינן מוכרות ביטוח חובה לאופניים חשמליים. נזכיר כי על פי תיקון מספר 25 לחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים, אופניים עם מנוע עזר, כהגדרתם בתקנות התעבורה, מוחרגים מהגדרת רכב מנועי". אולם מבדיקת ynet התברר כי בדיון לתיקון הצעת החוק ההצעה לא התקבלה, ועל כך הגיבו באגף הפיקוח על הביטוח כי "התיקון לחוק נמצא בהליך חקיקה ומטרתו לעגן את התפישה הקיימת לפיה אופניים עם מנוע עזר אינם כלי רכב מנועי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
משרד התחבורה: "האחריות של המשטרה"
צילום: מוטי קמחי
עו"ד אילן קנר
מומלצים