שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הציונים ברצפה? כך תעזרו לילדים לצמוח
    ישנם ילדים שעבורם יום קבלת התעודות הוא חגיגה, והם מציגים אותן בגאווה גדולה להורים. אבל עבור ילדים אחרים, לרוב אלו שמתקשים יותר בלימודים, מדובר פעמים רבות ביום עם התמודדות לא פשוטה. איך תעזרו להם להתקדם ולצמוח? הפסיכולוג ד"ר ארז מילר מסביר

    מחצית שנת הלימודים כבר הגיעה, וילדי בתי הספר קיבלו בהתרגשות רבה, לפחות ברובם, את תעודות המחצית. אספות ההורים כבר מאחור, אך הורים רבים עדיין לא בטוחים כיצד ניתן לשפר ולתכנן קדימה, ביחד עם הילדים, את המחצית השנייה של שנת הלימודים.

     

    הנה כמה הצעות כיצד להתחיל עם ילדכם את המחצית השנייה של שנת הלימודים באופן מוצלח יותר:

     

    1. לפני הכל - מבט לאחור

    כדי לנצל ביעילות את המחצית השנייה, רצוי קודם כל להסתכל על המחצית הראשונה. על מנת להתמקד במה שחשוב,

    כדאי לערוך רשימה מסודרת של הדברים שנאמרו באסיפת ההורים על ידי המורה וההערות בתעודה - נקודות חוזק של הילד ונקודות לשיפור.

     

    2. במה הצליח - ובמה פחות

    יחד עם ילדכם כתבו רשימה של כל מה שהצליח להם (תתחילו עם הנקודה הזו) ומה שפחות הצליח. קחו בחשבון את כל ההיבטים החשובים: לימודים, תפקוד חברתי והתנהגותי. כאשר אתם מסתכלים לאחור, חישבו על דרכים לחיזוק ההצלחות של ילדכם, גם אם הן מועטות. חישבו גם על מה שלא הצליח, וכיצד תוכלו לעזור ילדכם יוכל לשנות את הרגליו.

     

    3. כיצד יכול הצוות המקצועי לסייע?

    כדאי לשקול כיצד תוכלו לסייע למערכת הבית ספרית להתאים את תנאי הלמידה עבור ילדכם באופן שלא נעשה עד כה. ניתן לקבוע פגישה עם המחנך/ת כדי לחשוב במשותף אילו שינויים הוא/היא וצוות המורים המקצועי, יוכלו לעשות כדי לסייע לילדכם להצליח באופן משמעותי יותר באותם תחומים בהם הוא מתקשה.

     

    כדאי להתמקד בשיחה זו בהתקדמות שילדכם עשה בתחום כזה או אחר, ובהשפעה הרבה שיכולה להיות לצוות המורים עליו בהמשך התקדמותו. למשל, אם הוא התקשה בתחילת השנה בתחום החברתי, כדאי לבחון כיצד עבודות משותפות עם תלמידים נוספים בזמן השיעור או אחר הצהריים יסייעו לו לתרגל עבודה משותפת עם ילדים נוספים או אם הוא מתקשה לרשום את שיעורי הבית ביומן, מה המורים יוכלו לעשות אחרת כדי לדאוג ששיעורי הבית האלה מגיעים אליו (למשל, לרשום אותם בפורום כיתתי או בקבוצת ווטסאפ או שהתלמידים לקראת סוף השיעור יבדקו זה את מחברתו של זה וכו').

     

    4. בחנו את תוכנית הלמודים האישית

    אם ילדכם לומד בחינוך המיוחד (בכיתת חינוך מיוחד, בגן חינוך מיוחד או בבית הספר לחינוך מיוחד), זה הזמן לעיין בתכנית הלימודים האישית שלו (תל"א). לילדים שמקבלים שעות שילוב יש תכנית חינוכית יחידנית (תח"י) - ומחצית השנה זה זמן מצוין לעיין בה ולבחון אם יש מקום לערוך בה שינויים ועדכונים. בעקבות פגישה ראשונית כזו עם המורה יש מקום לבחון כיצד השינויים עליהם סיכמתם בוצעו ומה הייתה השפעתם על ילדכם.

     

    5. מה אתה רוצה שיקרה השנה?

    נהלו שיחה עם ילדכם (למעשה, עדיפה סדרה של שיחות קצרות ולא 'חפירה' אחת ארוכה).

    שתפו אותם במחשבותיכם לגבי המשך השנה ולגבי המחצית הראשונה, תוך התמקדות בהיבטים חיוביים. אם ילדכם מתקשה לשתף אתכם בחוויותיו ובמחשבותיו, נסו לשאול שאלות פתוחות ולא מאיימות כגון "לאילו שינויים או דברים טובים אתה מצפה שיקרו במחצית השנייה של השנה"?

     

    6. הכינו לוח חודשי במקום בולט

    כדי לאתחל את הלמידה במחצית השנייה של השנה, בקשו מהמורה את התאריכים של אירועים מרכזיים - טיולים, טקסים, פרויקטים ובחינות צפויות. רשמו אותם באופן בולט על לוח חודשי התלוי במקום ברור (מקרר, לוח מודעות בחדרו של ילדכם). כך ילדכם יוכל להיערך אליהם מבעוד מועד.


    הכותב הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, מרצה בכיר בחוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית אחוה




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    תעודת מחצית. אמורה לעזור ולשפר את מחצית ב'
    צילום: shutterstock
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים