שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ביקורת באוצר על התנהלות משרד התחבורה

    לדברי בכירים באוצר, משרד התחבורה אינו מנהל את מכרזיו כראוי, מתעכב מעבר לנדרש ומעביר לבסוף הסברים בלתי מספקים. מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, נדרש לערוך בירור ולהעביר לאוצר מסקנות תוך מספר שבועות

    עקב ליקויים בעבודת משרד התחבורה, אישר משרד האוצר בימים האחרונים העברת 31 מיליון שקלים ללא מכרז לשתי זכייניות פרטיות העורכות קורסי נהיגה נכונה ("נהיגה מונעת"). ההתקשרות המקורית עם שתי הזכייניות נעשתה במסגרת מכרז פומבי שנערך לפני כחמש שנים, אך אופציית הארכת ההתקשרות שנכללה במכרז המקורי מוצתה, ולכן משרד התחבורה נדרש לפרסם מכרז חדש.

     

    לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

     

    אולם, כעת מתברר שהמכרז החדש צפוי להתפרסם רק בעוד כשלושה חודשים, וחתימת החוזה עם הזוכים במכרז העתידי תיערך לכל המוקדם בתחילת 2016. בעקבות זאת פנה משרד התחבורה לחשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, וביקש פטור ממכרז להמשך ההתקשרות עם שתי הזכייניות הנוכחיות. הסכום הכולל שיועבר לזכייניות במסגרת הארכת ההתקשרות הוא 31 מיליון שקלים, וזאת לתקופה של שנה אחת בלבד.

     

    לפי בכירים באגף החשב הכללי במשרד אוצר, התנאים הכספיים שיקבלו כעת שתי הזכייניות הפרטיות - מכללת עמל והאוניברסיטה הפתוחה - טובים מאלו שנקבעו במסגרת החוזה המקורי. זאת, כתוצאה ממשא ומתן שניהלו הזכייניות מול משרד התחבורה ובעקבות צמיחה במספר הנהגים שנדרשים להירשם לקורסי נהיגה.

     

    חשיבות בטיחותית דוחה מינהל תקין?

    במשרד התחבורה הסבירו לבכירים באוצר כי הסיבה לליקויים בניהול המכרז החדש היא עומס עבודה חריג בוועדת המכרזים המשרדית. לפי ההסבר הרשמי, ועדת המכרזים של משרד התחבורה ניהלה בשנה האחרונה כמה מכרזים במקביל, ולכן התעכב הטיפול במכרז של קורסי הנהיגה הנכונה. בניסיון לשכנע את החשבת הכללית לאשר את המשך ההתקשרות עם הזכייניות הפרטיות, הסבירו במשרד התחבורה כי לקורסי נהיגה נכונה יש חשיבות בטיחותית, ולכן ראוי לאשר את העברת התקציב ללא מכרז.

     

    אלא שבאוצר גילו הבנה מועטה בלבד להסברי משרד התחבורה. הבקשה להארכת ההתקשרות אמנם אושרה בסופו של דבר, אך בכירים באגף החשב הכללי מתחו ביקורת נוקבת על התנהלות משרד התחבורה. בכירי האגף הבהירו כי המצב אינו תקין וכי יש להקפיד על עמידה בלוחות הזמנים הדרושים לניהול מכרזים פומביים. בנוסף, באגף החשב הכללי דורשים כעת ממנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, לערוך בירור לגבי העיכובים בפרסום וניהול המכרז החדש. את מסקנות הבירור נדרש יצחקי להעביר בעוד כחודש וחצי.

     

    ראוי לציין כי זה אינו המקרה הראשון שבו מתגלים ליקויים בניהול מכרזים פומביים על-ידי משרד התחבורה. עיכובים דומים התגלו במהלך ניהול מכרז למתן שירותי בקרה בתחבורה הציבורית: פרסום מכרז חדש למתן שירותי בקרה התעכב במשך חודשים ארוכים, ובעקבות זאת התבקשה החשבת הכללית במשרד האוצר לאשר העברת עשרות מיליוני שקלים לחברה פרטית, שפעלה בשירות משרד התחבורה במשך כעשר שנים.

     

    עיכובים דומים נרשמו גם בניהול מכרז להפעלת מרכז מידע לתחבורה הציבורית. בכיר באגף החשב הכללי הבהיר לפני כשנה כי הוא "רואה בחומרה את העיכובים שחלו בפרסום המכרז, וההסבר שניתן לעיכובים על-ידי האגף המקצועי (במשרד התחבורה, ש.ה) אינו מספק". אולם, באגף החשב הכללי נאלצו לאשר העברת מיליוני שקלים לחברת אגד, מפעילת מרכז המידע, מאחר שעצירת התקציב הייתה גורמת לפגיעה חמורה בנוסעי התחבורה הציבורית.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: לירון מילשטיין
    משרד התחבורה
    צילום: לירון מילשטיין
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים