שתף קטע נבחר

פיתה יש? "למאבטח יש נשק, לא חמצומטר"

אנשי אבטחה בבתי חולים ערכו השבוע חיפוש אצל מבקרים לגילוי חמץ. בכניסה לקמפוס עין כרם בבית החולים הדסה החרימו לחם - אף שהקפטריה עדיין מוכרת חמץ. סטודנטית: מי אתם שתיכנסו לי לתיק?

האם לגיטימי שמאבטח בכניסה למוסד ציבורי יערוך חיפוש בתיקו של אדם ויבדוק אם הוא מחזיק חמץ? לקראת פסח עלתה סוגיה זו מחדש, אחרי שמאבטחים במוסדות ציבוריים ברחבי הארץ החלו לדרוש כבר אתמול (ד') לערוך חיפוש בחפציהם של מבקרים, בין היתר, בבתי החולים בילינסון, שערי צדק והדסה.

 

במוסדות השונים טוענים שלא מדובר בתופעה חדשה, וכי בדיקת החמץ היא חלק מתפקידיהם של המאבטחים. מנגד נטען שמדובר במעשה פסול המהווה חדירה לפרטיות שלא לצורך. בקמפוס עין כרם של האוניברסיטה העברית, שממנו קיימת גישה לבית החולים הדסה, דרישה זו הובילה אתמול לוויכוחים בין סטודנטים לבין המאבטחים שאכפו את הוראות בית החולים.

 

הביקורת על הבדיקה הגיעה לא רק מכיוון חילונים. סטודנטית דתייה שנבדקה על ידי המאבטחים אמרה ל-ynet: "חשוב לזכור שהאיסור בחמץ הוא איסור שיהיה ברשותי. לא מדובר על איסור בכך שמישהו שיגיע אליי הביתה ויחזיק חמץ. במישור ההלכתי אין שום בעיה שבן אדם יחזיק בתיקו חמץ בתוך בית החולים".

חמץ שנשאר מחוץ לאוניברסיטה העברית ()
חמץ שנשאר מחוץ לאוניברסיטה העברית

על הבדיקה בכניסה לקמפוס המוביל לבית החולים היא אומרת: "אפשר לבקש, לא לדרוש, שאנשים יתחשבו ברגשות הדתיים ולא יסתובבו בפרסיה עם חמץ. אפשר גם להציב שלטים בשלוש שפות ולבקש לכבד את הרגשות ולהימנע מלהסתובב עם חמץ. אפשר אפילו להעמיד מישהו בכניסה לקפיטריה עצמה שיגיד לא להכניס חמץ. אבל אם אני לוקחת חמץ ומכניסה אותו למעבדה שלי, האחריות היא שלי ולא של בית החולים. יש פה פקולטה שלמה ומרפאות, ואם אדם רוצה שבתוך התיק שלו יהיה חטיף אנרגיה שלא כשר לפסח כדי לאכול במהלך העבודה לא בפרהסיה, אז מה הבעיה?".

 

לדבריה, בדיקת חמץ אינה תפקידם של מאבטחים: "תפקידו הוא לשמור על הביטחון. לכן נתנו לו אקדח ולא 'חמצומטר'. מי אתם שתבואו ותיכנסו לי לתיק? עוד לא פסח ואני רוצה לסיים את החמץ שלי ולבוא למעבדה שלי עם עוגיות ולאכול במהלך היום. למה שלא אוכל לעשות את זה?".

 

סטודנטית אחרת הוסיפה: "בדרך כלל אנחנו יכולים להיכנס לאוניברסיטה ללא בעיה עם תעודת עובד או סטודנט, אך הפעם התעקשו לבדוק את התיקים. עדיין לא פסח והקפיטריה עצמה בתוך הקמפוס עדיין מוכרת חמץ. ממתי זה נהיה לגיטימי להיכנס לאנשים לתוך התיק בשביל מטרה כזו?".

בודקים גם בבילינסון (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
בודקים גם בבילינסון(צילום: ארז ארליכמן)

מנגד, במוסדות האוכפים את הנוהל מבהירים כי מדובר בבדיקה מקובלת ודוחים את הטענות כי תפקיד המאבטחים לא נועד לכך. לדבריהם על עובדי האבטחה לאכוף את כלל נוהלי המקום, לרבות אי הכנסת חמץ,

כפי שהם מסייעים לפעולות שונות בבית החולים.

 

באוניברסיטה העברית מבהירים כי מדובר בהוראה שניתנה מבית החולים הדסה, שממנו יש גישה לקמפוס.

 

מהדסה נמסר כי "על מנת להכשיר את כל אזורי בית החולים עבור כלל מבקריו, המרכז הרפואי מבקש מכל הבאים בשעריו להימנע מהכנסת חמץ, שהרי רק בדרך זו ניתן לשמור על כשרות לפסח. כמובן שכל מקרה פרטני של צורך מובהק בהכנסת מזון כזה או אחר יידון בפרטיות".

 

מבית החולים שערי צדק נמסר כי "מדובר בנוהג מקובל מזה שנים. יש לציין שחיפוש החמץ בשערי צדק נעשה על ידי המבקר בנוכחות המאבטח".

 

מבילינסון נמסר כי "בית החולים הוכשר לקראת חג הפסח ולכן לא ניתן להכניס חמץ. הנושא פורסם והוצב שילוט לידיעת המבקרים.

ניתן לאחסן את החמץ בארונות, בכל אחת מהכניסות לבית החולים".

 

חוק חג המצות (איסורי חמץ) אוסר על בעל עסק להציג בפומבי מוצרי חמץ למכירה או לצריכה על מנת לא לפגוע ברשתות הציבור. ואולם, הפרשנות המקובלת של החוק כפי שניתנה בבית המשפט לעניינים מקומיים ופורסמה בחוזר מנכ"ל משרד הפנים מתייחסת להצגת החמץ כלפי חוץ, כגון דוכנים וחלונות ראווה שבו יש פגיעה ברגשות הציבור, ואולם האיסור אינו מתייחס למרחב הפנימי הסגור של בית העסק.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חמץ שנשאר מחוץ לאוניברסיטה העברית, אתמול
מומלצים