שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    דו"ח הבטיחות בדרכים השנתי: "נמצאים במצב משברי"

    יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים היוצא, יעקב שיינין, הגיש את דו"ח הבטיחות השנתי לראש הממשלה והזהיר באופן חד משמעי: מצב הבטיחות בדרכים מדאיג ויש עלייה במספר ההרוגים . "הכשל הגדול ביותר שלנו: הולכי הרגל מהווים 40% מכלל ההרוגים

    מועצת הרשות הלאומית הגישה היום (ג') לראש הממשלה את דו"ח מצב הבטיחות בדרכים. במסמך מפורט הסוקר את ההתפתחויות בתחום הבטיחות במהלך 12 החודשים האחרונים, מזהיר יו"ר מועצת הרשות היוצא, ד"ר יעקב שיינין, כי "לדעתו המקצועית, אנו נמצאים במצב משברי". שיינין מכנה את מצב הבטיחות בדרכים כ"מדאיג", וכותב כי בניגוד ל"תעתועי הסטטיסטיקה", מסתמנת עצירה ואף עלייה במספר ההרוגים.

     

    עלייה מדאיגה במספר ההרוגים (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז צפון) (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז צפון)
    עלייה מדאיגה במספר ההרוגים(צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז צפון)

     

    לדבריו, הנתון החיובי של מספר הרוגים נמוך במיוחד בשנת 2012 (290 בני אדם) גרם לרבים להאמין כי המגמה היא החיובית. שיינין מזכיר כי לאחר פרסום נתוני 2012 הזהיר כי מדובר בסטיה סטטיסטית, ולא במצב קבוע. כפי שהעריך, השנים האחרונות אכן הצביעו על עלייה קבועה במספר ההרוגים, עד כדי 345 בני אדם הרוגים בתאונות דרכים במהלך 12 החודשים האחרונים.

     

    שיינין, אשר סיים את תפקידו ביום א' (12.4), מזכיר כי מאז תחילת האלף הנוכחי נרשמה ירידה משמעותית במספר ההרוגים, אך לזו אחראית לדבריו מהפיכה בתחום התשתיות ושיפורים טכנולוגיים בכלי רכב. יש להזכיר כי במהלך שנים אלה הפכו מספר מערכות בטיחות מתקדמות למחוייבות על-פי חוק בכל רכב חדש. בין המערכות - כריות אוויר ובקרת יציבות, האחראיות לפי מחקרים בעולם על ירידה של עשרות אחוזים במספר ההרוגים בתאונות וירידה אף גדולה יותר בחומרת התוצאות של תאונות כאלה.

     

    "משנת 2007 (שנת הקמת הרשות) ועד 2014, מספר ההרוגים השנתי בכלי רכב ירד ב-94 בני אדם ל-195. אולם מספר הולכי הרגל ההרוגים נותר ללא שינוי - 125 בני אדם. מספר זה מייצג כ-40% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים, והוא כפול מהמקובל (במדינות המערב, ה.פ). זה הכשל הגדול ביותר שלנו", אמר שיינין.

     

    יו"ר הרשות מודה בדו"ח שהגיש כי לא ניתן לבצע בעזרת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים את המהפך הנדרש. "לצערי הרב, ולמרות שעסקתי בכך מספר שעות

    ביום ללא כל תמורה כספית, לא ניתן היה במבנה הנוכחי של המערכת ובמגבלותיה להפוך את הרשות כנדרש", אומר שיינין. היו"ר מזכיר כי הדו"ח לא אושר במועצת הרשות, "ומייצג גם את דעתם של עוד שני חברי מועצה נציגי ציבור המהוווים יחד עמי רוב מבין נציגי הציבור במועצה". יש להזכיר כי לעומת 15 נציגים האמורים להמצא במועצת הרשות, מהם 10 נציגי ציבור, מונה מועצת הרשות כיום 6 חברים בלבד.

     

    שיינין מעביר בדו"ח ביקורת חריפה על מבנה הרשות וחבריה. לדבריו, בפברואר 2015 שלח למבקר המדינה דרישה לבדיקת הזרמת הכספים מהרשות לגופים אחרים שתרומתם לבטיחות בדרכים אינה ברורה. לפי שיינין, הבעיה בפעילות הרשות הוחרפה כאשר למועצת הרשות נכנסו שלושה נציגי  משרדי ממשלה המקבלים 90% מתקציב הרשות. שיינין מתייחס בכך לנציגי המשרד לביטחון פנים (אליעזר רוזנבלום), משרד החינוך (מקס אבירם) ומשרד התחבורה (משה אמסלם).

     

    לדעתי המקצועית, הרשות במתכונתה הנוכחית אינה אפקטיבית, אינה מקצועית והיא בסך הכל "צינור" להעברת כספים. משרד האוצר מקצץ בצורה קיצונית בתקציבה כיוון שהוא בדעה שהיא אינה אפקטיבית. משרד החינוך, משטרת ישראל וגופים אחרים, כולם הורגלו לקבל כספים מהרשות ללא כל מדדי תפוקות, ללא קריטריונים להצלחה ברמת הבטיחות וללא מחקרים מלווים. מקורות כספיים רבים זרמו לגופים מבלי שנדע את תרומתם האמיתית לבטיחות בדרכים, אם בכלל, כתב שיינין לראש הממשלה.

     

    שיינין גם מעביר ביקורת קיצונית בחריפותה וחמורה במיוחד כנגד התנהלות הרשות בעניין תאונת משפחת אטיאס, שזיעזעה את המדינה בחודש מאי 2012, לאחר ששמונה בני משפחה אחת נהרגו במכונית שלא הצליחה לבלום בירידות לטבריה. שיינין אומר כי חקירת העומק שביצעה הרשות בתאונה זו בוצעה "בצורה גרועה ביותר ולא מובנת". לדבריו, הרשות הפכה "שותף סוד" של המשטרה בחיפוש אשמה אצל יצרן הרכב.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים