שתף קטע נבחר

טייס אל על משחזר: "נחיתה יפה ורכה"

שתי דקות אחרי ההמראה קיבלו טייסי מטוס UP את ההודעה מנתב"ג על שאריות מאחד הצמיגים שנותרו על המסלול. מרגע זה נערך הצוות לנחיתת חירום. הקברניט טל דוד מספר על הנחיתה. צפו בתמונות הצמיג המפונצ'ר

174 נוסעי טיסת UP (אל על) מספר 2521 לפראג נחתו הבוקר (יום ג') בשלום בנתב"ג לאחר שהמטוס נאלץ לשוב לנחיתת חירום בעקבות נזק באחד הגלגלים. הקברניט טל דוד שביצע נחיתה מושלמת בתנאים בעייתיים שחזר: "משהו כמו שתי דקות בערך אחרי המראה, כשאנחנו עוברים לערוץ הפיקוח של נתב"ג, קיבלנו הודעה מהפיקוח שנמצאו שאריות צמיג על המסלול".

 

 
 

הצמיג שניזוק  ()
הצמיג שניזוק
 

 

מרגע זה ואילך תודרך הצוות, והקברניט הודיע לנוסעים על הבעיה: "בוצע תדריך בקוקפיט ביני לבין הקצין הראשון שאיתי על צורת הנחיתה שהולכת להיות עם כל ההשלכות של הנחיתה הלא-סטנדרטית הזאת. הגענו חזרה לנחיתה. נחתנו על מסלול 26, זה כיוון מערב פחות או יותר. נחיתה יחסית רגועה, שלווה. נגיעה, נחיתה יפה ורכה יחסית".

 

לדברי הקברניט, ההחלטות שהתקבלו היו תוצאה של שיקולי הבטיחות של מרכז השליטה של אל על. "אירוע שכזה הוא לא אירוע סטנדרטי". הוא ציין כי בהמראה לא הייתה כל אינדיקציה לטייסים על הנזק לצמיג, "קיבלנו את המשוב הזה ממגדל פיקוח ורק אחרי זה הבנו בדיעבד שזה קרה".

 

צוותי הקרקע בנתב"ג נערכו מבעוד מועד לקליטת הבואינג 737-800 ואמבולנסים של מד"א הוזעקו לשדה.

תמונה שצילם נוסע אחרי נחיתת החירום (צילום: דניס) (צילום: דניס)
תמונה שצילם נוסע אחרי נחיתת החירום(צילום: דניס)

היערכות כוחות ההצלה, הבוקר בנתב"ג (צילום: תיעוד מבצעי מד"א) (צילום: תיעוד מבצעי מד
היערכות כוחות ההצלה, הבוקר בנתב"ג(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

נתיב ההמראה והחזרה של הטיסה ()
נתיב ההמראה והחזרה של הטיסה

לדבריו, לא היה ברור אם שאריות הצמיג הן מהמטוס הזה או ממטוס שהמריא שתי דקות לפניו. הטייס עדכן את מרכז השליטה באל על. "כעבור כעשר דקות נוספות, משהו כזה, קיבלנו הודעה ודאית שהצמיג הוא מהמטוס שלנו. לאחר התייעצות נוספת וכאמצעי בטיחותי הוחלט שאנחנו חוזרים לנחיתה בנתב"ג".

 

אורית מילשטיין מראש העין, שהייתה על הטיסה, סיפרה ל-ynet: "שעה וחצי אחרי שהמראנו הטייס הודיע שהסתבר שיש פנצ'ר והתגלו שרידים של צמיג על המסלול ואנחנו נאלצים לחזור לארץ, לנחיתה לתיקון. בנחיתה היו כמה דקות לא נעימות, אבל כל הנוסעים לא כעסו והתנהגו להפליא. מחאו לו כפיים על זה שהוא הנחית את המטוס בצורה חלקה לגמרי. הצוות נתן הסברים וענה יפה והגישו מים. הכול היה סבבה לגמרי. זה לא נעים,

אבל אתה יודע, כשאתה נוחת ולא קרה כלום - אז הכול בסדר".

 

שיר מראשון לציון הוסיפה: "כולם ישבו בשקט והתנהגו מאוד יפה. רק חבל שלא הגענו לפראג, זו הבאסה היחידה. הייתה נחיתה רגילה לחלוטין. נחתנו בשקט ובשלווה ואפילו סידרו לנו מטוס חלופי ממש מהר, כל הכבוד לאל על".

 

מרשות התעופה הוסבר אחרי האירוע: "על מסלול 28 מותקנת מערכת ייחודית לזיהוי גופים זרים - מכ"מ קרקעי (פיתוח ישראלי של חברת Xsight Systems). מיד לאחר ההמראה התקבלה התראת מערכת על כך שנותרו שמונה עצמים זרים על המסלול. צוות מיוחד של מרכז תיאום שבדק את החלקים התייעץ עם הצוות הטכני של חברת אל על, והתקבלה החלטה להשיב את המטוס לישראל. כאמור, הזיהוי הוודאי של החלקים הביא להחלטה של מגדל הפיקוח על הכרזת מצב חירום, וזאת לאחר תחקור הטייס הראשי של צי המטוסים של אל על. החשש היה שנפגעו מערכות הידראוליות והכנפיים מאחר שמדובר בגלגל אחורי פנימי. מעל יוון הטייס שב לבסיס האם בנתב"ג. בשדה הוכרז חירום. צוותי הכיבוי וההצלה של נתב"ג, המתמחים בחירום תעופתי, נערכו בצמוד למסלול הנחיתה. לצוותי החירום של נתב"ג הצטרפו כוחות כיבוי אש ממחוז מרכז, מגן דוד אדום, משטרת ישראל ופיקוד העורף. בשעה זו נעשה תחקיר ראשוני על ידי מנהל נתב"ג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים