שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    תנו לקוקטייל וולה: ליקר לילֶה

    מכל המקומות בעולם, ליבי שפרלינג גילתה דווקא בפלורנטין את המשקה שהתאהבה בו בלב ליבה של אירופה הקלאסית. קווים לדמותו של אפריטיף היין מבורדו לילֶה (Lillet), שעלה בימים אלו ארצה

    את הקיץ האחרון העברתי בשווייץ בפנסיון הקטן אליו נסעה משך שנים סבתא בלהה, לברוח מהמולת הקיץ ומסך הלחות. הוא שוכן לו בפאתי יער שבליבו אגם טורקיז מרצד, כולו בקתות עץ נטועות בהר שטובלות בכרי דשא ענקיים. רק עדרי הפרות שגועות תחתם ושקשוק הרכבל נשמע מעליהם אחת לאיזה זמן. את ערימת הספרים שנטלתי עימי חלקתי עם קשישות פטפטניות ממרכז תל אביב והן גם אלו שהפריעו את הרהוריי מול השמש, בין דף לדף.

     

    באחד הימים, כדי לסלק את המולתן מעליי, שקעתי בנמנום שהפך שינה עמוקה. כעבור שעתיים, פקחתי עין עצלה מול שמש צהריים וראיתי שהקשישות המהודרות לבשו חג וכעת הן מסבות סביב שולחן עגול במרכז החצר הקדמית. על השולחן הן סידרו מפה משובצת כחול שעליו הונחו בקבוקים שכבר היו חצי ריקים. מיהרתי להתקרב לחגיגה הערה וגיליתי שהן לוגמות משקה שכיכב באותם ימים בבתי הכלבו הגדולים של ציריך – לילֶה (Lillet) בצבעי לבן וגם אדום ואפילו ורוד, בכוסות יין גדולות עם הרבה קרח. הצטרפתי ולא התחרטתי.

     

     

     (צילום: יחסי ציבור)
    (צילום: יחסי ציבור)

     

    קודם נכבוש את מנהטן

    האחים פול וריימונד לילה היו סוחרי משקאות וכהילים, שהקימו בשלב מסוים מזקקה בפודנסאק שבדרום בורדו, לא רחוק מסוטרן. הם זיקקו ליקרים מבוססי פירות טריים וגם יין לבן. יום אחד החליטו לשלב בין השניים ויצרו אפריטיף חדש, יין לבן ומתובל בליקר פירות הדר טריים מאיכות מעולה. המשקה המתחנף עובר יישון קצר בחביות עץ אלון שמביא לאיזון טעמים ולילה אכן כבשה את בורדו בסערה ומשם – את שאר אירופה.

     

    ב-1937 הושק קמפיין הפרסום הראשון של המותג לשוק האמריקאי, אשר עוצב על ידי האמן הצרפתי רוברט וולף. וולף יצר איורים ענקיים שופעי צבע ומלאי חיות. המפץ הגדול אירע לאחר סיומה של מלחמת העולם השנייה, אז כבש את הברים בניו יורק והפך לשם דבר.

     

    ב-1962 נוסף לחגיגה לילה רוז', אפריטיף מבוסס יין אדום, מתובל בתבלינים וקליפות הדרים. המשקה הזה עלה על הצלחת קודמו והפך למסמר הערב בפריז, מקבלות פנים רשמיות בארמון הנשיאות הצרפתי אליזה ועד לברים של קנאל סן מרטאן. בשנת 2011 הושק לילה רוזה שצבעו הוורוד הפך אותו ללהיט נשי ענק וכעת – הוא מגיע לישראל וינסה להתחרות על לבבותיכם.

     

     (צילום: יחסי ציבור) (צילום: יחסי ציבור)
    (צילום: יחסי ציבור)

     

    ולמה שלא יכבוש אותם בסערה, בעצם? זהו אפריטיף שמח ונגיש בטעמו, שהולם מאוד מנעד רחב של הזדמנויות להרים בהן כוסית. התרגשנו למצוא אותו כאן ממש במקרה, בשכונת פלורנטין התל אביב, וליתר דיוק - בחמארה השווה דלידה (זבולון 7, תל אביב). עכשיו ניתן ללגום בכוס גם במסעדות נוספות בעיר: אואזיס (מונטיפיורי 17) וכן ברושטילד 12 ובהוטל מונטיפיורי.

     

    בקבוקים לרכישה הביתה ניתן למצוא כבר בדליקטסן (יהודה הלוי 81, תל אביב), אלקלעי בר יין (אלקלעי 1, תל אביב), רשת חנויות אבי בן בירושלים, משקאות הטורקי, סוידאן בחיפה ובקרוב תתרחב התפוצה עוד. המחיר המומלץ לצרכן הוא כ-115 שקלים. את הלילה נעים מאוד לשתות בכוס מלאה קרח ופלחי תפוז. כיף גם להוסיף לו מעט ג'ין, טוניק ופלחי תותים ואז לבחוש עם מלפפון קלוף. הוא מהווה בסיס מעולה לקוקטיילים וטעים מאוד גם סתם כך.

     

    אולי גם הוא ישוב אלינו על הדרך. קוקטייל פימס  (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
    אולי גם הוא ישוב אלינו על הדרך. קוקטייל פימס (צילום: ירון ברנר)

     

    ואולי עוד פעם - פימס

    הרעננות שהביאה עמה הפגישה המחודשת עם הלילה הזכירה לי את אהובי משכבר הימים, פימ'ס מס' 1, האפריטיף האנגלי הבלתי נלאה שהיה כאן ונעלם לפני מספר שנים לבלי שוב. פימ'ס הוא ליקר ג'ין מתובל שמכיל תערובת צמחים ותבלינים המעניקה לו צבע אדמדם. בלונדון שותים אותו עם קוביות מלפפונים ותותים בעונתם, אפרסקים ופירות הדר.

     

    בישראל הוא שווק לפני שנים ואפילו מככב בספר "קוקטיילים" של יוחנן פלד, אנגלי שעלה לארץ בשנת 1981 ופרסם את הספר הזה זמן קצר לאחר מכן. מאז נעלמו עקבותיו, כך ששמחנו מאוד מאוד למצוא אותו בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון, שם ליטר עולה 18 דולרים.

     

     





     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים