שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הישראלים לא מרוצים ממצב הכבישים והתחבורה הציבורית

    הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת נתוני תחבורה חדשים, הכוללים גם סקרי שביעות רצון ממצב התחבורה הציבורית והכבישים לפי אזורי מגורים. התוצאות אינן מחמיאות

    מספר בעלי רישיון נהיגה ישראלי עמד נכון לסוף השנה החולפת על 3.91 מיליון, והמגמות הברורות בעשור האחרון מצביעות על אחוז גבוה יותר של מחזיקי רישיון מכלל האוכלוסייה, ועלייה ברורה בחלקן של הנשים מכלל המורשים לנהוג - כ-43%. בין מחזיקי הרישיון יש כ-14% המורשים לרכוב על אופנוע, 12% בעלי רישיון למשאית קלה ו-2.6% עם רישיון למונית. דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חושף גם כי אזרחי ישראל בני 20 ומעלה אינם שבעי רצון בדרך כלל מהתחבורה הציבורית וממצב הכבישים באזור מגוריהם.

     

    מספר מחזיקי רישיון הנהיגה גדל מהר יותר ממספר התושבים (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
    מספר מחזיקי רישיון הנהיגה גדל מהר יותר ממספר התושבים(צילום: מוטי קמחי)

     

    כמעט 4 מיליון בעלי רישיון נהיגה יש בישראל, והקצב בו נוספים מחזיקי רישיון בתוקף גדל במהירות גבוהה יותר מקצב גידול האוכלוסייה בארץ. במהלך 2014 גדל מספר מחזיקי הרישיון ב-2.6%, לעומת צמיחה של 2.0% באוכלוסיה, כך מדווחים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במהלך העשור האחרון גדל מספר בעלי הרישיון בישראל פי 1.3, כאשר הנשים מהוות רוב. חלקן מכלל בעלי רישיון הנהיגה בישראל עלה מ-40% לפני עשור ל-43% כיום. ל-2% ממחזיקי הרישיון לא מלאו 18 בסוף 2014, וכ-10% מהמורשים הם בני 65 ומעלה. 2.8% ממחזיקי הרישיון חצו כבר את שנתם ה-75, וכמעט 30% ממחזיקי הרישיון חייבים לעשות שימוש במשקפיים או עדשות מגע.

     

    עוד עולה מהסקר כי יש מתאם ברור בין רמת ההשכלה ומאפייני הנהיגה. כ-92% מגברים בעלי תעודה אקדמית מחזיקים גם ברישיון נהיגה, לעומת רק 81% בקרב גברים שאינם אקדמאים. גם בקרב הנשים נרשם הבדל גדול בין אקדמאיות לכאלה שאינן נושאות בתעודת לימודים גבוהים. 82% מול 53%. יש להניח כי גם לנתוני השכר יש השפעה רבה בתחום זה. באופן טבעי, ככל שרמת ההכנסה החודשית גבוהה יותר, גדל שיעור בעלי רישיון נהיגה כמו-גם תדירות השימוש ברכב. בלמ"ס מציינים כי בקרב בעלי הכנסה של 21 אלף שקלים (ברוטו) ומעלה, 97% נוהגים ברכב לעיתים קרובות. בקרב המשתכרים 3,000 שקלים ופחות בחודש, עומד שיעור המשתמשים ברכב על פחות מ-50%.

     

    בסקר החברתי שפרסמה הלשכה נשאלו המשתתפים מה מידת שביעות רצונם מהכבישים ומהתחבורה הציבורית באזור מגוריהם, והחדשות אינן מעודדות. רק מעט יותר ממחצית האזרחים (55%) מרוצים ממצב הכביש באזור מגוריהם. שביעות הרצון גבוהה יותר באזור תל אביב (כ-64%) אך נמוכה משמעותית בירושלים (39%). יש לציין כי התוצאות אינן שונות מהותית בקרב כלל האוכלוסייה ובקרב מחזיקי רישיון נהיגה.

     

    ומה על התחבורה הציבורית אשר סופגת ביקורת רבה על השירות שהיא מעניקה לאזרח? בממוצע בישראל, כ-40% בלבד מהאוכלוסייה מרוצים מהתחבורה הציבורית באזור מגוריהם. נתון המסביר במידת-מה את העובדה כי כשליש מתושבי המדינה אינו עושה כלל שימוש בתחבורה ציבורית כלשהי. לפי נתוני הלמ"ס, שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית נמוכה בעיקר במחוזות המרכז והצפון (כ-36% בממוצע), בעוד תושבי תל אביב ודרום המדינה מרוצים מעט יותר - כ-45%.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: מוטי קמחי
    מספר הנהגים גדל
    צילום: מוטי קמחי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים