שתף קטע נבחר

בגרות וירטואלית: ללמוד לפיזיקה מול מחשב

התיכון הוירטואלי הוקם כדי לתת מענה לתלמידים ברחבי הארץ שאין באפשרותם ללמוד פיזיקה או מתמטיקה בבית ספרם. המטרה - להנגיש את לימודי המדעים במקומות הסובלים ממחסור במורים או מספר תלמידים שירשמו למגמה. והבוגרים? ממליצים בחום

מאילת ועד קרית שמונה - 538 תלמידים קמו השנה בבוקר לבית ספר וכשהם הגיעו לכיתה הריקה, הם התיישבו לבד מול המחשב ולחצו על כפתור הנוכחות שעל המסך והשיעור התחיל. זהן התיכון הוירטואלי, תיכון המנוהל אונליין כשהמטרה היא להגיע לכל ילד בארץ שאין לו אפשרות ללמוד בבית ספרו את המקצועות מתמטיקה, פיזיקה ואזרחות ברמת 5 יחידות.

 

"הצלחנו להביא לתיכונים מסויימים מקצועות שאין בהם. תלמידים בעלי פוטנציאל גבוה יכולים ללמוד במסגרת הזאת אם בגלל שבבית ספרם חסרים מורים שיכולים ללמד ברמה הזו או בגלל מספר תלמידים נמוך שלא מאפשר פתיחת מגמה" מספרת ד"ר דפנה רביב, מנהלת בית התיכון הוירטואלי. "זה מאפשר לתלמידים מהפריפריה להשתתף בשיעורים עם מורים טובים ותוכן מעניין בשביל שגם הם יוכלו לצמוח להיות מהנדסים או מדענים, זה מנוף למצויינות בפריפרייה".

 

ד"ר דפנה רביב "כל ילד שרוצה ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ופיזיקה - יכול" (צילום: התיכון הוירטואלי) (צילום: התיכון הוירטואלי)
ד"ר דפנה רביב "כל ילד שרוצה ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ופיזיקה - יכול"(צילום: התיכון הוירטואלי)

התיכון הווירטואלי הוקם לפני שלוש שנים בשיתוף פעולה בין משרד החינוך, מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) וקרן טראמפ. השנה נבחנו 112 תלמידי המחזור הראשון בבגרויות בפיזיקה ומתמטיקה. "חצי מהנבחנים בשכבת י"ב נבחנו בפיזיקה וחצי מתמטקיה. יש כבר תוצאות המבחנים של 148 תלמידי שכבת יא': אנחנו מעל הממוצע הארצי בציון 84 בשתי המקצועות. לגבי שכבת י"ב יש כרגע את תוצאות מבחן המעבדה בפיזיקה שהממוצע עומד על 94. את ציוני הבגרויות הסופיים שלהם עדיין אין".

 

התיכון הוירטואלי במגמת צמיחה

התיכון מורכב משכבת י' בה יש עשר כיתות - חצי פיזיקה וחצי מתמטיקה. בשכבת י"א ישנן ארבע כיתות מתמטיקה, שלוש פיזיקה וכיתה אחת של לימודי אזרחות ברמת 5 יחידות. בשכבת י"ב, שסיימו להבחן לא מכבר, שלוש כיתות מתמטיקה ושלוש פיזיקה. סך הכל יש 24 כיתות של תלמידים שמגיעים מ-97 בתי ספר. צוות ההוראה מונה 19 מורים לפיזיקה ומתמטיקה ו-97 חונכים אליהם הצטרפו השנה שלושה מורים לאזרחות. ד"ר רביב מעריכה כי הם רק ימשיכו לגדול "שנה הבאה אנחנו אמורים לצמוח לבין 800-1000 תלמידים, 40 כיתות, צוות של 30 מורים וכ-120 חונכים".

 

סופו של עידן: בקרוב לא נראה יותר כיתות עם תלמידים?  (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
סופו של עידן: בקרוב לא נראה יותר כיתות עם תלמידים? (צילום: רועי עידן)

בפני אסנת שטרן, בוגרת המחזור הראשון בלימודי מתמטיקה בתיכון הוירטואלי, עמדו שתי אפשרויות: או ללמוד מתמטיקה בבית ספרה עם קבוצת 4 יחידות או להצטרף לקבוצת 5 יחידות בלימודי אונליין. שטרן (18.5) סיימה השנה את הבגרויות באולפנת אמי"ת שבעכו "אני לומדת בבית ספר קטן, כיתה בשכבה. המחנכת פנתה להורים שלי ואמרה להם שאני צריכה לבחור. זה קצת הפחיד אותי כי אין כיתה או מורה שנמצאת שם פיזית, וזאת החלטה גורלית שתשפיע על הציונים שלי ועל המשך החיים שלי. אחרי התלבטות החלטתי החלטה שאני ממש לא מצטערת עליה והלכתי ללמוד בתיכון הוירטואלי".

 

אסנת שטרן, התלמידה היחידה בשכבה שלומדת 5 יחידות מתמטיקה (צילום: יהודה שטרן) (צילום: יהודה שטרן)
אסנת שטרן, התלמידה היחידה בשכבה שלומדת 5 יחידות מתמטיקה(צילום: יהודה שטרן)

ואיך נראה שיעור בכיתה וירטואלית בלי מורה ובלי תלמידים? "בשעה מסויימת כולם נכנסים ל"סביבה" שזה הכיתה. המורה שלי למתמטיקה רעות רון נכנסת לסביבה ויש רשימת תלמידים בצד המצגת מולה מתנהל השיעור. יש אפשרות לכתוב על המצגת ויש אפשרות לדבר בקול אם לוחצים על הכפתור של הרמקול. השיעור מתנהל בדממה ואין הפרעות משמעת - רק המורה מדברת. יש גם צ'אט במהלך השיעור, שאצלנו בכיתה תמיד היה פעיל, ואופציה ללחוץ V או X אם הבנת או לא הבנת כדי שהמורה תדע. יש גם כפתור ללהרים את היד".

 

למידה עם ערך מוסף

ד"ר דפנה רביב מדגישה את הערך המוסף שהתיכון נותן "זה מודל ייחודי והתלמידים יוצאים עם מיומנויות נוספות ומשמעותיות: למידה שיתופית מרחוק, משמעת עצמית, לקיחת אחריות שכן הם היחידים ששולטים על המשמעת שלעצמם. הכל תלוי בהם בסוף". בנוסף חשוב לד"ר רביב לציין "המורים הם קבוצה איכותית של אנשים מהשורה הראשונה שלקחו על עצמם אתגר מאד גדול. הכי חשוב שזאת נבחרת של מורים רגישים לכל תלמיד, נחושים ואכפתים ולא מנותקים בגלל המרחק".

 

גם לאהרון ברקן (18), בוגר כיתה י"ב במקיף אלוני יצחק בפרדס חנה, נאמר בסוף כיתה ט' כי אין לו יכולת להרשם למגמת פיזיקה מהסיבה הפשוטה - שאין מספיק תלמידים שנרשמו. אבל המחנכת התקשרה וסיפרה שיש את התיכון הוירטואלי שנפתח והציעה להרשם אליו. אהרון הופתע לגלות כי הלימודים בפורמט הוירטואלי דווקא שווים יותר מאשר בכיתה רגילה עם מורה וילדים נוספים. "היום הראשון היה טיפה מוזר, פעם ראשונה שעשיתי הכל לבד מול האינטרנט. בעצם זה היה מוזר שאני לא רואה את המורה או התלמידים אלא רק שומע אותם - כמו שיחת סקייפ. אבל לאט לאט התרגלתי וזה הפך למשהו נורמלי" הוא מספר.

 

אהרון ברקן, "מצאו את המורה הכי טוב בתחום" (צילום: דניאל ברקן) (צילום: דניאל ברקן)
אהרון ברקן, "מצאו את המורה הכי טוב בתחום"(צילום: דניאל ברקן)

בפיזיקה הסיפור יותר מורכב כי יש מעבדות וצריך לתרגל באופן מעשי את מה שלומדים בכיתה. "את כל החלק העיוני של המשוואות, המורה כתב על לוח לבן על המחשב שכל תלמידי הכיתה בעצם יכלו לראות. דברים ויזואלים כמו גוף נופל, מנורה נדלקת, הראו לנו דרך סרטונים ומעבדות וירטואליות. זה סרטון שהוקלט מראש כשאחד המורים של התיכון הוירטואלי הדגים את התופעה".

 

ואיך מתרגלים את מה שלומדים בשיעור? "הייתה למשל מעבדת חשמל שהיה צריך למצוא את המתח של הסוללה בדרכים שונות. קיבלנו דרך התיכון הוירטואלי את המעבדה והתדריך של איך להרכיב אותה ואז פועלים לפי ההוראות: להרכיב, למדוד ולעשות חישובים ואחר כך שולחים למורה את תוצאות והוא בודק. לפעמים היה צריך לצרף תמונות, שזה לא בעיה - לכולם יש סמארטפון. אחרי שסיימתי את המעבדה שלחתי - המורה בדק והחזיר לי את המעבדה עם משוב איפה צריך לתקן" מספר ברקן. "

 

לבסוף אסנת ממליצה: "מי שעומדים בפני הדילמה אם ללמוד בוירטואלי או לא - לכו על זה ולא תאמינו מה תגלו על עצמכם. זה יוביל אתכם קדימה וזה מקום מצויין לצמוח בו".

 

יחד איתה גם אהרון: "קודם כל מקבלים יחס פי אלף יותר אישי מאשר מורה שפגשתי פיזית בבית ספר. המורה שלי יוסי ליטני תמיד היה זמין לכל שאלה, חוץ מזה שמצאו את המורה הכי טוב בתחום. אפילו שאת מספר הפעמים שנפגשנו אפשר לספור על יד אחת - אני אוהב אותו יותר מכל מורה אחר שפגשתי במציאות".

 

  

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הילדים יבלו עוד זמן מול המחשב
צילום: shutterstock
מומלצים