שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    חדש בחיל האוויר: תדפיס לי מל"ט בבקשה
    אחרי ארה"ב ובריטניה, בקרוב תיקלט בתל נוף מדפסת תלת-ממד שתייצר חלקי חילוף למטוסים ומסוקים. בתחילה יודפסו רכיבי פלסטיק, אבל קצין בחיל מבהיר: "בעתיד נדפיס גם גנרטורים". הניסוי הראשון שהצליח: רכיב של מל"ט האיתן

     

    שכבה ועוד שכבה: כך עובדת המדפסת

    שכבה ועוד שכבה: כך עובדת המדפסת

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    פריצת דרך בעולם התעופה מגיעה לחיל האוויר : ל-ynet נודע שבעוד פחות מחודש תיקלט ביחידת האחזקה האווירית של החיל בבסיס תל נוף מדפסת תלת-ממד שתייצר חלקי חילוף למטוסי קרב ולמסוקים ישראליים. המדפסת, שנרכשה מחברה אמריקנית במאות אלפי דולרים, כבר נוסתה בחשאי בחודשים האחרונים כשנדרשה להדפיס רכיב של מל"ט האיתן הישראלי, הגדול מכלי הטיס הבלתי-מאוישים של חיל האוויר.

     

    בתקופה הראשונה תפעל המדפסת במסגרת פיילוט על רכיבים קטנים יחסית ותדפיס חלקים מפולימור, הנחשב לפלסטיק איכותי, והדור הבא יהיה הדפסת חלקים מתכתיים. בשלב ראשון היא תוכל להדפיס חלקים שאורכם עד מטר אחד.

     

    "עשינו ניסויים על הקרקע של החלקים שהודפסו והותקנו על המטוסים, וזה היה מוצלח", סיפר ל-ynet קצין בכיר בחיל האוויר. "קיבלנו גם חלקי מנוע שהודפסו, ובעידן התלת-ממד נוכל בעתיד להדפיס גנרטורים של המטוס, מסבים או מנוע שלם של כלי טיס כשהבוכנות כבר בפנים. החזון הוא כמובן להדפיס מטוס שלם".

     

    לדברי הקצין, הכוונה בחיל היא להשמיש את המדפסת לייצור מהיר של חלקים כמו תעלות מיזוג של המטוס או חלקי גוף צורתיים.

    הרכיבים הראשונים שייצרה המדפסת שנרכשה על ידי חיל האוויר (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
    הרכיבים הראשונים שייצרה המדפסת שנרכשה על ידי חיל האוויר(צילום: יואב זיתון)

    חיל האוויר האמריקני כבר החל לעבוד עם מדפסות תלת-ממד, אך לדברי הקצין "גם הם מגששים בנושא". חיל האוויר הבריטי רשם לפני כשנה וחצי היסטוריה כאשר מטוס קרב של הממלכה מסוג טורנדו המריא לראשונה עם חלקי חילוף מודפסים. כעת יהפוך חיל האוויר הישראלי לאחד החילות המערביים הבודדים המביאים את מהפכת התלת-ממד לתחזוקת המטוסים.

     

    "זה מהלך שיחזיר מהר את ההשקעה בו", טוען הקצין. "היתרונות המרכזיים של המדפסת הם שאתה לא מוגבל יותר בגיאומטריות, למשל כשאתה מעוניין לייצר חלל בתוך גוש אלומיניום או טבעת בתוך טבעת. בנוסף, לא צריך יותר להחזיק מחסני מלאי של חלקי חילוף. חסר לך חלק? תדפיס אותו תוך כמה שעות בודדות".

     

    צפו ברובוט ההברגה בפעולה

    צפו ברובוט ההברגה בפעולה

    סגורסגור

    שליחה לחבר

     הקלידו את הקוד המוצג
    תמונה חדשה

    שלח
    הסרטון נשלח לחברך

    סגורסגור

    הטמעת הסרטון באתר שלך

     קוד להטמעה:

     

    בתוך כך, ביחידת האחזקה האווירית שבה משרתים מהנדסים לצד עשרות חיילים טכניים, בהם חרדים, יתחדשו בקרוב גם ברובוט אמריקני לפירוק והרכבה של ברגים ממטוסים.

    הרובוט יוכל לפרק למעשה באופן עצמאי, בין היתר, מעטים של כנפי מטוס הקרב.

     

    בכך יירשם חיסכון משמעותי של כוח אדם ביחידת האחזקה. כיום, צוות של חמישה חיילים מפרק באופן ידני תוך ארבעה ימים 3,000 ברגים המחוברים לכנפי המטוס, והליך דומה נמשך גם בהרכבת הברגים לאחר הטיפול במטוס. הרובוט החדש יחסוך את המלאכה הטכנית הסיזיפית הזו, ותוך לילה של עבודה, יפרק בעצמו את אלפי הברגים.

     

    במקום שבו ההברגה תהיה חזקה מדי יידע הרובוט לסמן את הנקודה, לחזור אליה בתום פירוק יתר הברגים, ולחתוך חורים חדשים עבור הברגים שלא יצאו בדיוק מילימטרי. "השלב הבא יהיה לרכוש רובוט שיסיר בעצמו צבע ממטוסים, בזמן טיפולי חידוש הצבע", הסבירו בחיל האוויר. "כיום זו עבודה של חייל".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יואב זיתון
    רכיבים שיוצרו ע"י מדפסת התלת-ממד
    צילום: יואב זיתון
    מומלצים