שתף קטע נבחר
 

124 הרוגים בפרשת GM - הכל בגלל הקפיץ

קרן הפיצוי לנפגעי פרשת מתג ההנעה של ג'נרל מוטורס הודיעה על סגירת התיק האחרון. 124 הרוגים הוכרו כנפגעי הכשל. אבל ליצרנית יש עוד לא מעט משוכות לעבור - כולל קנס של למעלה ממילארד דולר

בג'נרל מוטורס לבטח נשמעה אמש אנחת רווחה קלה, לאחר שקרן הפיצויים המיוחדת שהוקמה למען נפגעי כשל מתג ההנעה, סיימה את עבודתה. הקרן, בניצוחו של עו"ד קן פיינברג, הוקמה על-ידי GM בכדי להחליט מי זכאי לקבל פיצוי כתוצאה מכשל חמור. ובתום עבודתה, מספר ההרוגים הסופי וחסר התקדים: 124 בני אדם קיפדו את חייהם בעקבות התקלה הסדרתית, שהוסתרה מהרשויות והציבור במשך קרוב לעשור.

 

פרשת מתג ההתנעה:

מספר הרוגי הכשל ב-GM עלה ל-21

פרשת מתג ההתנעה: מספר ההרוגים עלה ל-64

מספר ההרוגים עלה ל-80 עקב מתג התנעה תקול ב-GM

 

משפחות הרוגים שהשתתפו בשימוע בקונגרס בשנה שעברה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
משפחות הרוגים שהשתתפו בשימוע בקונגרס בשנה שעברה(צילום: AFP)

 

מהות הכשל נעוצה בקפיץ פגום במתג ההנעה, שהוביל לכך שהמתג עובר ממצב "מונע" למצב "אביזרים", ומכבה למעשה כך את המנוע. כיבוי המנוע מוביל במכוניות המעורבות בקריאה לאובדן עזרי בטיחות - כולל כריות אוויר - ותגבור הגה ובלמים. כתוצאה מכך השליטה ברכב הופכת קשה יותר, ובמקרה תאונה הנהג והנוסעים מוגנים באופן חלקי בלבד

 

קרן הפיצויים בחנה 4,342 תביעות שהוגשו בין אוגוסט 2014 לסוף חודש ינואר 2015. היא דחתה 91% מהן - 3,665 תביעות, מתוכן 338 בגין מוות של נהג או נוסע. 124 מקרי מוות אושרו כתוצאה ישירה של הכשל, ומשפחות ההרוגים יקבלו פיצוי בסך מיליון דולר לכל הפחות. GM מחייבת את המשפחות לחתום על הסכם סודיות, ולא מפרסמת כמה כסף היא משלמת לכל מקרה. עד כה רק 24 מתוך מגישי התביעות הגיעו להסדר עם GM, ויתר 100 המקרים נמצאים במשא ומתן. ביצרנית צופים תשלום של 625 מיליון דולר (2.4 מיליארד שקל) לנפגעים, מתוכו כבר שולמו 280 מיליון דולר (כמיליארד שקל).

 

 

סיום תוכנית הפיצויים היא אמנם חדשה טובה לג'נרל מוטורס, שמעתה לא תצטרך להתמודד עם הפרסום של דו"ח המצב השבועי - ומספר ההרוגים שהלך ועלה מדי שבוע. אבל היא לא מביאה לסוף את הפרשה, שתהפוצצה בתחילת שנה שעברה בעקבות תביעה שהגיש עו"ד שייצג משפחות הרוגים כנגד היצרנית. החל מחודש ינואר 2016 יידונו בבתי המשפט בארה"ב וקנדה לא פחות מ-181 תביעות נוספות של נפגעים ומשפחות הרוגים, שלא הגיעו להסדר עם GM או שתביעתם נדחתה. בעקבות סגירת הקרן, עשויים להצטרף אליהם עשרות ואף מאות תובעים נוספים.

 

בנוסף, בפני GM עומדות כיום 121 תביעות ייצוגיות בארה"ב וקנדה, בגין טענות לירידת ערך המכוניות כתוצאה מהפרסום השלישי שספגו. הקריאה לתיקון שפורסמה אשתקד כללה 2.59 מיליון מכוניות - מרביתן מדגמי שברולט קובלט וסאטורן איון. מהיצרנית נמסר כי עד כה כ-73% מהן תוקנו, בעוד שכ-620 אלף מכוניות פגומות עדיין נעות על הכבישים. יצויין כי בניגוד לישראל, ביצוע קריאה לתיקון בארה"ב אינה חובה, ובידי היצרנית והרשויות אין אפשרות להטיל סנקציות על מי שמתעלם מהן.

 

מנכ"ל GM, מארי בארה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מנכ"ל GM, מארי בארה(צילום: רויטרס)

 

העו"ד מטעם GM, קן פיינברג, יפרסם בהמשך החודש דו"ח מפורט שיבהיר מדוע נדחו למעלה מ-90% מהמקרים, ויכלול לראשונה פילוח דמוגרפי של הנפגעים. פיינברג סירב לבקשת התקשורת האמריקאית לפרסם מידע זה קודם לכן. העו"ד, שנחשב לאחד המובילים בתחומו בארה"ב, טיפל בעבר בקרנות הפיצוי לנפגעי פיגועי התאומים, אסון הדליפה של BP ונפגעי הפיגוע במרתון בוסטון.

 

מלבד מאות התביעות שעומדות בפתח בתי משפט בכל רחבי אמריקה, לג'נרל מוטורס יש משוכה נוספת לעבור - מול הרשויות. משרד המשפטים האמריקאי חוקר האם יש מקום להעמדה לדין בכירים ביצרנית בגין הסתרת התקלה לאורך עשור, כאשר עדיין לא ידוע מה יהיו סעיפי האישום. יצויין כי במקרה הקל בהרבה של ההאצה הלא רצונית במכוניות טויוטה, בו מספר ההרוגים היה נמוך בהרבה והסתרת התקלה הייתה למשך זמן קצר משמעותית, נפסק קנס בסך 1.2 מיליארד דולר. זאת, במסגרת הסדר בין טויוטה למשרד המשפטים האמריקאי בתיק שהתרכז באשמת מרמה בהעברת מידע (Wire fraud). 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים