הרוכבים חטפו דו"חות בנת"צים: "יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה"
קנס של 250 שקל חיכה לרוכבי אופנועים וקטנועים שהאמינו להודעת המשטרה כי מותר להם לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית. מה חושבים הנהגים? "זה חלם, המשטרה לא יכולה להחליט בעצמה, נחכה עד שהנושא יתברר". שאלון מבעד לקסדה
בשבוע שעבר התבשרו רוכבי האופנועים והקטנועים שיוכלו לנסוע באופן חופשי בנתיבי התחבורה הציבורית, אבל אתמול (ב') התברר שחרף ההבטחות, המשטרה מחלקת להם דו"חות.
אז מה חושבים על כך הרוכבים? ומי התבלבל?
דניאל פטרי (מהאתר "מיצו בדרכים"), מומחה לרכב דו-גלגלי: "המשטרה לא יכולה להחליט על דעת עצמה על שינוי החוק במדינה. בעצם כולם מחכים לשר התחבורה שישנה את התקנות. הוא יכול לעשות זאת באופן מיידי והוא יעשה את זה. מה שהמשטרה כן יכולה לעשות זה להחליט שלא יינתן דגש לאכיפה על אותה עבירה. שיקול הדעת של השוטר בשטח הוא עדיין זה שקובע. לכל מי ששואל אותי אני ממליץ להדפיס את הפרסומים בתקשורת לשים אותם בכיס, ובהיתקלות עם שוטר לפנות ללבו ולהסביר לו שכולם יודעים שזה מותר. אין ספק שלאפשר לדו-גלגליים לנסוע בנת"צ זה נכון בטיחותית, כל עוד הם לא מפריעים לתחבורה ציבורית".
אלדד מראשון לציון, רוכב דו-גלגלי כבר עשור: "מתן אפשרות לרכיבה בנת"צים זה צעד חכם מבחינתנו. זה מהווה פחות סכנה כי הנתיב פתוח, לעומת השוליים של הכביש שהה מקום מסוכן. כך אנחנו לא מפריעים לתנועה והביטחון שלנו גבוה יותר. לפי איך שזה פורסם היה נראה שיש תקנה שאושרה. זה מבלבל".
המלכודת: מחלקים דו"חות לדו-גלגלי בנת"צ (צילום: אלי סגל)
אדיר טרייטל מראשון לציון: "רכיבה בנת"צים היא מתבקשת, במיוחד בכל מה שקשור לאזור גוש דן. אין דרך ריאלית אחרת לפתור את בעיית הפקקים. אופנועים לא מפריעים לתחבורה ציבורית, לפחות אלו שלא עוברים על החוק. היה ברור שזה נכנס לתוקף מהרגע שיצאה ההודעה. ההבנה שלי שהם לא הולכים לאכוף את זה הייתה ברורה. גם לפי מצלמה ששמו נגד התנועה באיילון, מה שרמז שהתכוונו לצלם מכוניות ולא אופנועים. אני אעדיף לקבל דו"ח מאשר לסכן את חיי בניתוב בין המכוניות. זה חלם שמכריזים ואז נסוגים, אבל בסוף זה יאושר. אם הייתי מקבל דו"ח על רכיבה בנת"צ הייתי נלחם משפטית".
יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, אליקו אלג'ם: "כרגע לא יצאה הודעה של שר התחבורה או משטרת התנועה ששמה קווים ברורים והגדרות ברורות בנושא. אני מאד רוצה שיאפשרו לנו לרכוב בנת"צים, אבל עולות כל מיני שאלות שיש לתת להם פתרון: מותר לנו לרכוב בהם רק בערים? בנת"צים קבועים? יש כל מיני נתיבים, שחלק משתנים בשעות לפי עומס, כמו בכביש 2 מצפון לדרום, שרק בבוקר הוא נת"צ. האם מותר לנסוע בו? יש פה גרסאות רבות. כנציג הרוכבים ביקשנו זימון לפגישה אצל ראש אגף התנועה. חיכינו 10 שנים ונחכה עוד חודש עד שיתברר הנושא".
עורך המגזין הדו גלגלי wheelz, אביעד אברהמי: "המשמעות של היתר נסיעה בנתצ"ים היא הורדת הסכנה הבטיחותית של דו-גלגלי. הרעיון עצמו של משרד התחבורה היה טוב, אבל כמו כל דבר הם לא עשו את זה בצורה מסודרת ולא עיגנו תקנות, והמשטרה - די בצדק מבחינתה - לא מקבלת את ההנחיה. אפשר לומר שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. מי שנדפק מזה זה הרוכבים".
שר התחבורה ישראל כץ מסר הבוקר בתגובה לאכיפה נגד נהגי אופנועים: "אני תומך בנסיעת הדו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים. אם יידרש אעגן עמדה זו בתקנות. תמכתי בהודעת המשטרה שתאפשר נסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים. חשבתי שהחלטה זו נכונה תחבורתית ובטיחותית לטובת כל משתמשי הדרך, ולא שיניתי את עמדתי. עקב ביצוע עבודות הרכבת הקלה בגוש דן נוצר אינטרס ברור לעודד מעבר לשימוש ברכב דו-גלגלי ברחבי העיר, ומתן אפשרות לנסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים הוא אחת הדרכים לעודד מגמה זו".
מאגף התנועה במשטרה נמסר בתגובה: "כיום, על פי מדיניות המשטרה, דו-גלגלי מורשה לנסוע בשעות העומס בשול הדרך. לעומת זאת, נסיעה של דו-גלגלי בנתיב תחבורה ציבורית טרם נבחנה בטיחותית ואסורה על פי חוק, ולפיכך בשלב זה האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית מבוצעת כלפי כל סוגי כלי הרכב אשר אינם מורשים בנסיעה בהם".
פורסם לראשונה 24/08/2015 17:55
דו"לח לרוכב אופנוע בנתיב תחבורה ציבורית, הבוקר
צילום: עידו ארז
מומלצים