שתף קטע נבחר

"בלי השקעה בתעשייה אנחנו רק נפסיד"

חשבתם שבישראל לא מייצרים רכבים, אז חשבתם. כמעט בכל מכונית שנוסעת בכבישי הארץ תמצאו חלקים, מכלולים וטכנולוגיה ישראלית שיוצרה או פותחה כאן. אך למרות זאת, נראה כי המדינה אינה מסייעת לחברות להתמודד עם עלויות שילוח גבוהות, מיסוי גבוה ומחסור בעובדים. "למה על ייצור בארץ אנחנו צריכים לשלם הרבה יותר?"

מאז הניסיון האחרון של יצור רכב הסוסיתא הכושל בשנות השישים והשבעים, לא חודש בינתיים יצור רכב ישראלי. אך למרות זאת, כמעט בכל רכב שנוסע על הכבישים בישראל, תוכלו למצוא חלקים, מכלולים או טכנולוגיות המיוצרים ומתוכננים כאן. מטויוטה ומאזדה הזולים יחסית ועד לרכבי היוקרה מרצדס, B.M.W ואפילו פורשה.

 

ואולם, גורמים מתעשיית הרכב הישראלי טוענים, כי למרות שזאת תעשייה ענפה המעסיקה מאות ואלפי עובדים ישראליים ומייצאת כמיליארד דולר בשנה, הם אינם זוכים כמעט לסיוע מהמדינה. לדבריהם, על אף התחרות הקשה בענף מול חברות בינלאומיות. הוצאות השילוח הגבוהות שהחברות נאלצות לשלם, עלויות השכר בארץ והמיסוי הגבוה על המוצרים - המדינה אינה קשובה לבעיותיהם והדבר עלול להביא לצמצום הענף עד כדי סגירתו בישראל והעברתו לחו"ל.

חלקים ומכלולים שברכבים אלו מיוצרים בישראל ()
חלקים ומכלולים שברכבים אלו מיוצרים בישראל

"העובדה שאנו נמצאים במרחק גדול ממרכזי היצור של רכבים זה משפיע על היכולת שלנו למכור", אומר רם קרן, מנכ"ל חברת אקסטל המייצרת חלקי מתכת לתעשיית הרכב העולמית . "חברה יצרנית שיושבת קרוב למקום שבו מייצרים את המכוניות, תצליח למכור לחברות הללו כפי שלחברות ישראליות קל יותר למכור לתעשייה הביטחונית. תוסיף על זה את עלויות השילוח לחו"ל ואנחנו מגיעים לכך שההתמודדות הופכת למורכבת מיום ליום".

 

הסכם המעצמות עם איראן משפיע על העסקאות

"רק לאחרונה נפגשתי עם קניין של חברת קריזלר, ואיך שלא תהפוך את זה כאשר אתה בא לקניין שלא היה בישראל ואומר לו אני יכול לספק לך חלקים, ישר הוא שואל: ואיך יגיע המשלוח עד לכאן בלי עיכובים, ואיך ההסכם עם האיראנים יכול להשפיע", מספר קרן. "אני לא מאשים אותו, זה מה שהוא רואה בטלוויזיה הוא צריך לדאוג שקו יצור המכוניות של החברה לא ייעצר לשנייה, אז הם מפחדים להתעסק איתנו. אני יכול להבין אותם. אנחנו לא חיים בלוקסמבורג", הוא אומר באירוניה.

 

אז מה המדינה יכולה לעשות?

"תראה את תעשיית הפלסטיק בארץ. היא פורחת וזה בלי שאנחנו יצרני נפט ואין בתי זיקוק בארץ שמייצרים את החומרים לפלסטיק. שאלת את עצמך איך? הרי זה לא הגיוני איך הם מצליחים להתחרות בעולם. הסיבה פשוטה", הוא מבהיר. "בתחילת שנות השישים היה את שר האוצר פנחס ספיר שהבין את התעשייה - אולי האחרון שבהם. והוא פיתח את תעשיית הפלסטיק בישראל ותמך בהם. היום ישראל נהנית מהפירות. זאת אולי תחושה אישית שלי אבל הדג מסריח מהראש. אני לא רואה מישהו היום בממשלה שהתעשייה המסורתית באמת מעניינת אותו", הוא קובל.

 

תעשייה שמסתמכת על עובדים מבוגרים

אך הבעיות לא מסתיימות כאן. לדברי אורי פחטר, מנהל ענף תעשיות רכב במכון היצוא, רבים מהעובדים בתחום, קרובים לגיל הפנסיה וכדי לגרום לענף להתפתח ולא להעלם, על הממשלה לתת תיעדוף לעובדים צעירים המבקשים להשתלב בתעשייה.

 

"ארחתי נציג של אחת מחברות הרכב בגרמניה והוא התרשם מהאיכות המוצרים וממערכת היצור במפעלים אך הוא ציין כי הוא שם לב שהעובדים עצמם די מבוגרים וזה גרם לו לחשוב שוב האם זה מתאים לו", מציין פחטר. "כשחברת ענק רוצה לסגור חוזה לשנים קדימה היא חוששת שהחברה שאמורה לספק לה את המוצרים לא תוכל לספק בעתיד. לצערי לא נולד דור המשך שימשיכו לאחר שהעובדים הוותיקים יפרשו לגמלאות. זאת בעיה. אין עובדים שמוכנים לעבוד בתעשייה המסורתית".

 

למה צעירים לא נכנסים לענף? בגלל רמת השכר?

"השכר שמשולם הוא גבוה מאוד אבל ישראלים לא מגיעים לעבוד על קווי היצור. חשוב להבין שבגלל המצוקה, החברות מוכנות לשלם שכר גבוה יותר אך למרות זאת אין עובדים שמגיעים. לצערי אני יכול לומר שאלו מקצועות שנעלמים. כל בתי הספר הטכניים נסגרו בגלל התפתחות תעשיית ההייטק".

 

מה הפתרון שאתם מציעים?

"בסופו של דבר זה הכול עניין של תדמית. אם תיכנס היום למפעלים רבים בתעשיית הרכב תראה שהם נראים לא פחות ממפעלי הייטק למרות שהם מפעלי יצור, ולכן זה עניין של תדמית", הוא מבהיר. "המדינה צריכה לדחוף את התעשייה הזאת ולתת לציבור את המידע הדרוש לכך – גם על התעשייה עצמה וגם על התגמול. המדינה יכולה לעשות הרבה כדי לסייע".

 

"בלי השקעה בתעשייה המסורתית אנחנו רק נפסיד"

לדבריו, המפעלים הללו מייצאים כ-80% מהתוצרת לחו"ל ולכן אם תעשיית הרכב תצליח, המדינה תרוויח כפליים. גם ייכנס למשק כסף חדש וככל שהן יתרחבו ויחדרו למקומות נוספים, גם התעסוקה בישראל תגדל. "בלי השקעה בתעשייה המסורתית אנחנו רק נפסיד", מבהיר פחטר.

מפעל אקסטל (באדיבות Extal) (באדיבות Extal)
מפעל אקסטל(באדיבות Extal)
 

גם רפאל חלמיש, מנכ"ל חברת Foamotive המייצרת חומרי איטום, בידוד ובלימת רעשים לחברות רבות בהם, מרצדס, פורש, פולקסווגן, אאודי ועוד, אומר, כי לצערו עלויות היצור בישראל הורגות לו כל פרויקט שהוא מבקש לעשות. "ברגע שאני מסיים לפתח - ואני מפתח הכול בארץ, אני מעביר את היצור עצמו למפעלים שלנו בחו"ל. עלויות היצור הורגות לי את הפרויקטים. המפעל שלנו נמצא בעומק הפריפריה - בבית שאן. אני מצפה שהמדינה תסתכל ימינה ושמאלה ותגיד: בוא נעזור למפעלים הללו".

 

תן לי דוגמה לעזרה שהיית מצפה מהמדינה?

"תהליך העבודה שלנו דורש המון אנרגיה. למה אני לא יכול לקבל חיבור לגז? אני נאלץ לשלם ביוקר על אנרגיה. אבל עכשיו כשישראל הפכה למעצמת גז אני מבקש חיבור לגז. אפשר וצריך לחבר את המפעלים פה לגז. אתה יודע כמה מפעלים צריכים פה קיטור בגז? אני מבקש שתהיה סובסידיה של אנרגיות", הוא מבהיר.

 

"המוצר שלנו מורכב משלושה דברים עיקריים: כוח אדם, חומרי גלם ואנרגיה. כוח אדם אני לוקח מאזור בית שאן, חומרי גלם אני קונה רק תוצרת הארץ - הכול אצלי זה כחול לבן ומשלם על זה מחיר לא זול. גם את האנרגיה אני לוקח מהארץ. אבל תעזרו לנו. על אותם אמצעים בחו"ל אני משלם הרבה יותר זול. למה זה צריך להיות ככה?".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפעל לייצור מכוניות פולקסווגן
צילום: רונן אקרמן
אורי פחטר
צילום: רונן אקרמן
באדיבות Extal
רם קרן מנכ"ל אקסטל
באדיבות Extal
Foamotive
רפאל חלמיש, מנכ"ל חברת Foamotive
Foamotive
מומלצים