לקראת התנגשות? התגלו שני חורים שחורים ענקיים

אסטרופיזיקאים גילו שני חורים שחורים על מאסיביים בקוואזר הקרוב ביותר לכדור הארץ. זו העדות הראשונה לקיומם של חורים שחורים כפולים ולכך שחורים שחורים ענקיים בונים את המסות שלהם באמצעות מיזוגים אלימים

חוקרים מאוניברסיטת אוקלהומה ומסין בחנו תצפיות מטלסופ החלל האבל וגילו שני חורים שחורים מאסיביים בקוואזר מרקריאן 231.

עוד כתבות מאתר הידען

טלסקופ החלל האבל חושף: כוכבים נולדים סביב חורים שחורים במרכזי גלקסיות

מדען בטכניון: הוכחתי את קרינת הוקינג הנפלטת מחורים שחורים

חורים שחורים שוברי שיאים התגלו בגלקסיות ענקיות

אסטרופיזיקאי באוניברסיטת מרילנד ועמיתו מסין גילו שני חורים שחורים על-ענקיים במארקאריאן 231, הקוואזר הקרוב ביותר לכדור הארץ, באמצעות תצלומים של טלסקופ החלל האבל. התגלית של שני החורים השחורים הענקיים, אחד מהם גדול והשני קטן יותר - הן עדות לקיומם של חורים שחורים כפולים וכן לכך שהחורים השחורים העל-ענקיים, כאלו הנמצאים במרכזן של כל הגלקסיות הידועות ביקום, בונים את המסה שלהם באמצעות מיזוגים אלימים.

הדמיה (צילום: המכון המדעי של טלסקופ החלל, בלטימור, מרילנד) (צילום: המכון המדעי של טלסקופ החלל, בלטימור, מרילנד)
הדמיה(צילום: המכון המדעי של טלסקופ החלל, בלטימור, מרילנד)

קוואזר הוא גלקסיה פעילה בעלת מרכז מאיר, החיה תקופה קצרה יחסית לגיל היקום. הגלקסיה Mrk 231 מרוחקת כ-600 מיליון שנות אור מכדור הארץ.

זיניו דאי מהמחלקה לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת אוקלהומה, בשיתוף עם יונג'ון לו מהמצפה הלאומי הסיני של האקדמיה הסינית למדעים, בחנו את הקרינה העל-סגול במרכזו של Mrk 231 מתצפיותיו של טלסקופ החלל האבל ולאחר מכן התאימו להן מודל שפותח בידי לו לספקטרום של הגלקסיה. כתוצאה מכך, הם הצליחו לחזות את קיומו של חור שחור נוסף ב- Mrk 231 .

"אנו נרגשים במיוחד מהממצא הזה משום שלא רק שהוא מראה את נוכחותו של חור שחור כפול ב-Mrk 231, אלא גם סולל את הדרך לחיפוש מסודר אחר חורים שחורים בינאריים בזכות טבע הפליטה שלהם בתחום האור העל-סגול," אמר לו.

"מבנה היקום, כמו גלקסיות ענק אלו וצבירי גלקסיות, מתפתח באמצעות מיזוג של גלקסיות קטנות לתוך הגדולות, וחורים שחורים כפולים הם תוצר טבעי של תהליך מיזוג הגלקסיות" הוסיף דאי.

במהלך הזמן שני החורים השחורים שהתגלו ב- Mrk 231 יתנגשו ויתמזגו וכך ייצרו קוואזר המכיל חור שחור על-מאסיבי.

הכתבה פורסמה באתר הידען