שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    איך תעזרו לילדים עם שיעורי הבית?

    האם להתערב? עד כמה? איך להעיר על טעויות? ומה אסור לעשות כדי לא לפגוע ביחסים שלכם? מדריך להורים רגע לפני שאתם מתחילים בעימותים על התרגילים בחשבון והעבודה במדעים

    שנת הלימודים החדשה מזמנת לנו ההורים התמודדות עם שעורי הבית של ילדינו, כאשר פעמים רבות היא מקור למתחים וכעסים. ניתן לראות גישות שונות של ההורים לנושא, לגבי תפקידם ורמת המעורבות הנדרשת - מאלו שמאמינים שהשיעורים הם באחריו הילד בלבד ועד אלו שמרגישים צורך להיות מעורבים בהכול.

     

    אולי יעניין אתכם גם:

    אחת ולתמיד: מה קורה כשאתם מעלים תמונה של הילדים לרשת?

    הסיוט חוזר: הוואטסאפ הכיתתי

    איך יוצרים קשר מצוין עם המורה של הילד?

     

    בנוסף, אנו נתקלים במגוון התנהגויות של הילדים עצמם כלפי שעורי הבית: מהקצה האחד של הילדים שברגע שחוזרים מבית הספר מתיישבים להכין את שעורי הבית שלהם בעצמם בלי בעיות, ועד לקצה השני של הילדים שמתנגדים ומסרבים להכין שעורים, וכל ההתמודדות שלהם עם הנושא מלווה במלחמות וקשיים מרובים.

     

    אז איך נכון להתמודד עם הנושא? מה עושים כדי ששעורי הבית לא יהפכו לזירת מלחמה בין ההורה לילד? להלן מספר המלצות:

     

    ראשית, חשוב להגדיר את המטרה של שעורי הבית מבחינתנו ההורים. חוץ מתפקידם לתרגל בבית את מה שנלמד בכיתה, מטרת השיעורים היא ללמד אותם להיות לומדים עצמאיים.

     

    אנו רוצים שילדינו ידעו להתמודד עם משימות לימודיות באופן עצמאי, משימות לימודיות מסוגים שונים שבהם ייתקלו במהלך חייהם בבית הספר, בתיכון, באוניברסיטה וגם במקומות העבודה שלהם. במסגרת תפקידינו כהורים שרוצים להכין את ילדינו לחיים, ולספק להם כלים להתמודדות עם משימות החיים, התמודדות עם משימות לימודיות באופן עצמאי היא אחת המיומנויות שכדאי שתהיה לילדינו. ומתוך המטרה הזו ניתן לגזור את ההתנהגות הרצויה שלנו ההורים מול השיעורים.

     

    מתי מכינים שיעורים?

    רצוי לתכנן את מועד הכנת השיעורים. קשה ללמוד בתנאי עייפות, לחץ או קוצר זמן. לכן, תכנון נכון של סדר היום הוא חשוב. כדאי לקבוע יחד עם הילד מתי יוכנו שיעורי הבית (באופן כללי כשמשתפים את הילד, סיכוי גבוה יותר שהוא ישתף פעולה). רצוי לתחום את שעות הלימוד בבית, אחרת הן עלולות להימרח לאורך כל היום והערב.

     

     ( צילום: shutterstock ) ( צילום: shutterstock )
    ( צילום: shutterstock )

    ילדים זקוקים למנוחה קלה לאחר בית ספר, זה יכול להיות מול הטלוויזיה, במחשב או סתם בלי לעשות כלום. הם זקוקים לניקוי ראש (בדיוק כמונו). לאחר המנוחה כדאי שיסיימו את המטלות שלהם, ואחר כך יתפנו לחוגים וחברים. מועד הכנת שיעורים לפי העיקרון "אחרי המנוחה ולפני הכיף". אפשר להחליט על אות קבוע לשעת השיעורים (שעון, סיום תוכנית טלוויזיה, לאחר ארוחת צהריים וכו').

     

    איפה מכינים שיעורים?

    חשוב לארגן את סביבת הלמידה שתהיה קבועה, פינה נוחה ושקטה בבית, שולחן וחדר. רצוי שכל מה שדרוש ללמידה יהיה מונח על השולחן, ומי שדעתו מוסחת בקלות, שיסלק כל גורם מפריע מטווח ראייתו, למשל מחשב, טלוויזיה, ספרי קריאה, אחים קטנים וכו'. כדאי גם לדאוג לתאורה טובה.

     

    לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו

     

    התארגנות לקראת השיעורים – רצוי לסייע לילד במיומנות הארגון: ארגון ציוד הכתיבה וחומרי הלמידה הרלוונטיים, קביעת סדרי עדיפויות (קודם מה שדחוף למחר, להתחיל במקצוע הקל או הקשה), להגדיר דרכי התמודדות עם הקושי (ממשיכים הלאה, מסתכלים בדוגמה ורק בסוף קוראים להורה).

     

    מעורבות ההורים

    הכלל הוא ששעורי הבית הם של הילד, באחריות הילד, ואינם באחריות ההורים. יחד עם זאת הנושא חשוב לנו ואנו רוצים לסייע לילד להצליח לבצע אותם בהצלחה, אנו רוצים שהילד ירגיש שהוא יכול ומסוגל להכין את שעורי הבית שלנו באופן עצמאי, ואנחנו פה לסייע. קוראים לזה "נוכחות מזניקה".

     

    אנחנו נמצאים באזור, וברגע שהילד נתקל בקושי אנחנו מגיעים ומסייעים נקודתית. לא יושבים איתו צמוד, ובטח שלא מכינים לו את השיעורים. ילד שנעשה לו את השיעורים עלול לפתח חוסר בטחון ביכולותיו, חוסר בחשיבה עצמאית, תלות בהורים, וחוסר עניין בלימודים.

     

    האם להעיר לילד על טעויות?

    אפשר לשאול את הילד אם הוא רוצה שנעיר לו על טעויות. אנו רוצים שהילד ירגיש שאנחנו סומכים עליו. חשוב לתת לילד חיזוקים: לשים לב כאשר הילד מגלה בגרות ואחריות אישית בנוגע לשעורי בית, כאשר הוא מתמודד בעצמו עם קושי שהתעורר במהלך הכנת השיעורים – לומר מילה טובה, לחזק ולעודד.

     

    עלינו כמו תמיד למצוא את שביל הזהב, כלומר להיות מעורבים מספיק, כדי שהילד ירגיש שהנושא חשוב לנו וכדי לאתר קשיים, אבל לא להתערב באופן מוחלט, לא לקחת את תפקיד המורים ולא להפוך את הנושא לבעיה משפחתית.

     

    אנחנו לא רוצים לקלקל את היחסים עם הילד בגלל שעורי הבית. אם מתעוררים קשיים – עדיף לבקש עזרה חיצונית. האחריות להכנת השיעורים חייבת להישאר אצל הילד, אבל התעניינות שלנו תמנע התפתחות של בעיות.

     

    עלינו לזכור שהתמודדות של הילד באופן עצמאי עם שעורי הבית מחזקת את הביטחון והדימוי העצמי שלו, את תחושת היכולת והמסוגלות שלו, ומפתחת אצל הילד מיומנויות לימודיות חשובות שיסייעו לו בהמשך חייו.

     

    הכותבת היא מנחת קבוצות הורים בכירה במרכז להורות ומשפחה של מכללת סמינר הקיבוצים

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום:  shutterstock
    ילדים זקוקים לניקוי ראש אחרי בית ספר
    צילום: shutterstock
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים