שתף קטע נבחר

סחבת בפרקליטות: חריגה בטיפול ברבע מהתיקים

פער בלתי סביר בין מועדי קבלת החלטות בתיקים מרובי חשודים ואי-עמידה בזמנים שקבע היועץ המשפטי לממשלה - כך על פי דו"ח של נציבת התלונות נגד פרקליטים. בנוסף נמצאו כשלים בדיווח על הטיפול בתיקים

זמן הטיפול בתיקי חשודים בפרקליטות מיסוי וכלכלה בתל אביב בלתי סביר - כך קובע דו"ח חדש של נציבת התלונות נגד פרקליטים, הלה גרסטל. הנחיית היועץ המשפטי לממשלה הגבילה ב-2011 את משך הטיפול בתיקים, אך בדו"ח צוין כי בכרבע מהתיקים שנבחנו מאז עדיין ניכר עיכוב משמעותי.

 

הנציבה, שהגישה את הדו"ח ליועץ המשפטי לממשלה היום (ב'), חשפה פער בלתי סביר בין מועדי קבלת ההחלטה בעניינם של חשודים בתיקים מרובי חשודים, ואי-עמידה במועד הקבוע בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה בתיקים אלה. עוד נכתב בדו"ח כי תיעוד של תיקי הפרקליטות בעניין משך הטיפול בהם לוקה בחסר ואינו מאפשר לבצע מעקב וביקורת.

 

פרקליט המדינה שי ניצן ונציבת התלונות הלה גרסטל (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
פרקליט המדינה שי ניצן ונציבת התלונות הלה גרסטל(צילום: מוטי קמחי)
 

פרקליטות מחוז תל אביב מיסוי וכלכלה עוסקת בין השאר בתיקים הכלכליים הגדולים במשק. הבדיקה שערכה נציבת התלונות נגעה לשלב הכנת התיקים, מגמר חקירת המשטרה ועד לפני הכרעת היועץ המשפטי לממשלה. הנציבה ציינה: "התברר במהלך ביקורת זו שלכל אורך טיפול הפרקליטות בתיקים מרובי חשודים קיימים קשיים משמעותיים, שההשלכה שלהם על חיי החשודים קשה ביותר".

 

בדו"ח הושם דגש על בחינת יישום הנחיית היועץ המשפטי לממשלה שהגבילה ב-2011 את משך טיפול הפרקליטות בתיקים מרגע הגעתם אליה ועד הגשת כתב אישום. באשר לזמן ממושך לסיום טיפול בתיקים שנפתחו לפני הנחיית היועץ קבעה גרסטל כי מדובר בזמן בלתי סביר שעומד בממוצע על 40 חודשים. הנחיית היועץ קבעה משך זמן של 18 חודשים לעבירות אלו.

 

בין התיקים הישנים מצויים תיקים שנפתחו בפרקליטות מיסוי וכלכלה במהלך 2009 ומאז ועד למועד עריכת הביקורת לא התקבלה החלטה לגביהם.

 

בתיקים מרובי חשודים, שהם רוב-רובם של התיקים בפרקליטות מיסוי וכלכלה, נמצא שביותר ממחציתם יש חשודים שבעניינם לא התקבלה החלטה כלשהי, אף שחלף משך זמן ארוך הרבה יותר מזה שנקבע בהנחיית היועץ.

 

כך למשל בתיק שנפתח בפרקליטות מיסוי וכלכלה בשנת 2011 נגד תשעה חשודים נותרו שלושה חשודים שלא התקבלה עד כה בעניינם החלטה.

 

בתיקים שנפתחו לאחר הנחיית היועץ איתר צוות הביקורת קיצור במשך זמן הטיפול, אם כי בכרבע מהתיקים בתקופת הביקורת עדיין הייתה חריגה ממשך הזמן המקסימלי שנקבע.

 

הנחיית היועץ מאפשרת לבצע בתיק "עצירות טיפול" בעילות שונות, כגון השלמות חקירה ושימוע לחשודים. עילות אלו עוצרות את מניין הימים של זמן הטיפול בתיק. תיעוד מלא ומהימן של מועד תחילתה וסיומה של כל עצירת טיפול בתיק הוא קריטי הן לשם עמידה בהנחיית היועץ, הן עבור הטיפול השוטף בתיק והן לצורך פיקוח ובקרה על ידי גורמי הניהול בפרקליטות. ללא תיעוד מלא ומהימן, לא ניתן לקבל תמונת מצב מדויקת בדבר משך זמן הטיפול בתיק ועמידתו במועדים שקבע היועץ.

 

בדיקה מדגמית במסגרת הביקורת העלתה כי 49% לפחות מעצירות הטיפול מיולי 2013 לא תועדו ולא דווחו כנדרש. בניגוד להנחיית היועץ, לא העביר פרקליט המדינה דיווחים שנתיים ליועץ המשפטי לממשלה מבעוד מועד בדבר תיקים הטעונים מתן ארכה ממנו. במקרים רבים הוגשו בקשות למתן ארכה באיחור רב, דבר המעיד על העדר מנגנוני בקרה ודיווח יעילים.

 

ארגון הפרקליטים מסר בתגובה לדו"ח החדש של גרסטל על פרקליטות מיסוי וכלכלה: "על סמך דו"ח גולדברג, הנציבות היא יצור כלאיים בלתי מוכר בעולם הביקורת שלא נשען על בסיס משפטי נכון וראוי. לכן אנו סוברים כי הנציבות איננה יכולה לנהוג כתמול שלשום ולפרסם דו"חות, והיה עליה לכל הפחות לאפשר לשרת המשפטים וליועץ המשפטי לממשלה ללמוד את הדו"ח ולגבש את מסקנותיהם. מה גם שעל פי דו"ח הוועדה, הנושאים המצוינים בדו"ח זה נתונים לביקורת הפנים של המשרד או הפרקליטות. אנו קוראים לנציבות הביקורת להפסיק לאלתר את פעילותה למצער עד לקבלת החלטה על הקמת שני הגופים הנפרדים שנקבעו בדו"ח גולדברג ועד לכינונם בחקיקה, המתחייבת מעצם פעולתם ולא לפעול, כעולה מדו"ח גולדברג, בחוסר סמכות. כך מתחייב מכל גוף מנהלי שהמצב המשפטי לגביו הובהר על ידי גורם כה בכיר, שמונה לשם בחינתו ובפרט כאשר המשך פעילותו באופן זה פוגעת בזכויות בסיסיות. ארגון הפרקליטים אף מצר על כך שהנציבות בחרה בהודעתה לתקשורת על אודות הדו"ח הנוכחי לציין רק את הקשיים שמצאה ולא טרחה לציין ולו היבט חיובי אחד מכל אלה שפורטו בדו"ח עצמו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
פרקליט המדינה שי ניצן והלה גרסטל
צילום: מוטי קמחי
מומלצים