שתף קטע נבחר

אין מצב: למה ביונסה וקולדפליי לא יופיעו בישראל

ביטולי הופעות לאור המצב הבטחוני כבר הפכו אצלנו לעניין שבשגרה, אבל מסתבר שיש עוד כמה סיבות לכך שישראל לא על המפה של ביונסה, קולדפליי או הפו פייטרס. אז מי לא תעשה לנו מחיר, מיהו הרוקיסט שנמס בגשם ומדוע צריך להאשים בכלל את הבלגים? בדקנו, התבאסנו - אבל גם לא איבדנו תקווה

לא פשוט להיות חובב מוזיקה בישראל. כשהמלחמה או התקרית הבטחונית הבאה נמצאת מעבר לרחוב - פרסומים שונים, שמועות, אישורים וביטולים הופכים את המעקב והציפייה להופעה בארץ למבלבלים יותר ויותר. גם אם את קיץ ההופעות האחרון עברנו בשקט יחסי, אחרי שגל הטרור הנוכחי המתין כשבוע אחרי הופעותיהם של קניה ווסט וון ג'ובי, הרי שמפיקי ההופעות הישראליים לא חווים חיים פשוטים בשגרה.

 

קולדפליי על הבמה, לא בישראל (צילום: Juanlu Vela) (צילום: Juanlu Vela)
קולדפליי על הבמה, לא בישראל(צילום: Juanlu Vela)

משאים ומתנים נתקלים לעתים קרובות במשוכות של עלויות הפקה, השקעה מול רווח, חרם תרבותי והעובדה שישראל, עד כמה שקשה להאמין, לא עומדת בראש סדר העדיפיויות של כולם. ועדיין, על אף שניכרת עלייה ברורה במספר המעדיפים לרכוש כרטיס טיסה ולראות את האמן האהוב עליהם בחו"ל ובשיאו (על פני המתנה להופעתו כאן, רגע לפני הפנסיה) - קהל רב עדיין מעדיף את אופציית המגרש הביתי, על כל בעיותיו.

 

לוקיישן 1: בעיית החורף

אחת הבעיות של שוק ההופעות הבינלאומיות, ואולי המרכזית שבהן, נוגעת להיעדרו של אולם הופעות סגור שיכול להכיל כ-20 אלף איש. בניו יורק יש את מדיסון סקוור גארדן, בלונדון ה-02 ארינה, באמסטרדם ישנו הזיגו דום. בישראל יש לנו את פארק הירקון עבור הופעות שיכולות למשוך 40 או 50 אלף איש, אך הוא פעיל רק בחודשי הקיץ. הדבר הופך את אופציית הגעתם של אמנים כמו טיילור סוויפט, ביונסה או אפילו בריטני ספירס לתחומה אך ורק בין החודשים מאי לאוקטובר. בישראל הקיץ הוא עונת ההופעות ומשמעות הדבר היא שאם אמן גדול לא עובר באזור בחודשים החמים - ישראל לא תהיה יעד בסיבוב ההופעות שלו.

 

"אם היה לנו מקום שיכול להכיל 20-25 אלף איש הכל היה משתנה. הקהל היה מקבל אמנים גדולים גם בחורף, בהמוניהם", אומר מפיק בכיר. "הקהל הישראלי לא יודע להתמודד עם גשם בהופעה. בפסטיבלים בחו"ל, כשמתחיל לרדת גשם, כולם שולפים ניילונים בתוך שנייה, שמים על הראש והמופע ממשיך. כולם רוקדים בבוץ. הישראלים לא יודעים לאכול דבר כזה, היו הורגים אותנו בתביעות ייצוגיות".

 

בעיית הלוקיישן המקורה מנעה מישראל לא מעט הופעות של אמני ענק - הראפר אמינם הוא אחד מהם, שתוכנן בשלב מסוים להגיע לישראל בחודש נובמבר, אך נחשב לסיכון גבוה מדי עבור המפיקים. ולא שלא נעשו ניסיונות יצירתיים לפתור את הבעיה. "היינו מוכנים פעם לקחת סיכון ולהגיד שאנחנו מוכנים לממן מטריות כחלק מהכרטיס, מטריה לכל רוכש. עשינו סקר והסתבר שזה לא היה עובד. עבור ישראלים - אין דבר כזה לראות מופע בחוץ בגשם. הם פשוט לא רגילים לזה. הישראלים עשויים מסוכר".

 

הופעות גשומות בלולהפלוזה. בישראל זה לא היה עובד (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
הופעות גשומות בלולהפלוזה. בישראל זה לא היה עובד(צילום: gettyimages)

לוקיישן 2 : בעיית הכדאיות

בעיית הלוקיישן היא למעשה כפולה, שכן היא הופכת כל הופעה של אמן שיכול למשוך בארץ יותר מ-10,000 צופים אך פחות מ-30 אלף קוני כרטיסים - לסיכון כלכלי. גם אם מדובר באמני ענק בסטנדרטים בינלאומיים שבכל מקום אחר ימשכו עשרות אלפים, בישראל עדיין מדובר בשוק קטן.

 

לקטגוריה הזו נכנסים הרכבים כמו קינג אוף לאון למשל, שהגעתם לישראל במאי 2014 בוטלה ברגע האחרון, מסיבה זו. גם הארקטיק מאנקיז, להקת הרוק הפופולרית ביותר בבריטניה היום, נמצאים ברשימה זו - שכן בשלב זה מדובר בלהקה שעדיין לא תוכל למשוך מספיק אנשים לפארק הירקון, וזאת על אף בסיס מעריצים אדוק שהולך איתה מראשיתה וקהל מיינסטרימי יותר שהתוודע לה בזכות מספר להיטים שהכניסה לפלייליסטים של תחנות הרדיו הפופולאריות. בהתחשב בכך שהיא מבקשת סכומים באזור האחד וחצי מיליון דולר - אפשר להבין את המפיקים הישראלים שדואגים שעלויות המופע לא יכוסו.

 

זמרת אהובה שנמצאת בקטגורייה היא קייטי פרי, שדורשת בסביבות 1.3-1.4 מיליון דולר על הבאתה לארץ אולם העובדה כי בארץ הפופולריות שלה קטנה יותר מבשאר העולם, מביאה את המפיקים שלא לעלות מעבר להצעות של כ-800 אלף דולר. כמוה, גם הראפר דרייק או דה וויקנד, שחווה כרגע פריחה בניכר ובארץ פחות. לצדם ניתן לרשום שמות כמו אאוטקאסט, נואל גאלאגר, קווינז אוף דה סטון אייג', מיוז, מאמפורד אנד סאנז ועוד רבים נוספים.

 

אפילו להקה כמו AC/DC, מהרכבי הרוק הוותיקים והאהובים בעולם שבמקום כמו מינכן יימשכו אפילו 80 אלף איש, לא יכסו את העלות שלהם בארץ. גם אמנים כמו מדונה ויו-2, שכבר ביקרו בישראל בעבר, לא הגיעו לאחרונה בשל העובדה שיצאו לסיבוב הופעות "מקורות" ולישראל כרגע אין ארנה סגורה גדולה יותר מאולם "מנורה מבטחים" בתל אביב, שיכולה להכיל את כמות הקהל שיגיע.

 

קייטי פרי. לא תכסה את ההשקעה (צילום: AP) (צילום: AP)
קייטי פרי. לא תכסה את ההשקעה(צילום: AP)

המצב

פוליטיקה, חרם, כיבוש - קראו לזה איך שתרצו, אבל גם אם לא מעט אמנים בוחרים להתעלם, ישראל מסומנת על ידי רבים מהם כיעד שאין להתקרב אליו. זה המצב עם "המצב", בין אם מדובר בסיבות אידיאולוגיות והתנגדות עקרונית למדיניות הישראלית בסכסוך מול הפלסטינים (כשרוג'ר ווטרס הוא הדוגמה הקיצונית ביותר לכך), ובין אם מסיבות יח"צניות-פוליטיות של הבנה כי כרגע הגעה לישראל תמשוך אש אל עבר מי שיופיע בה. כך למשל כמו במקרה הפיקסיז, שביטלו הופעתם בארץ ב-2010 בעקבות תקרית המרמרה, אך הגיעו לבסוף ב-2014.

 

בין המחרימים את ישראל כעיקרון או כאסטרטגיה, ניתן למנות שמות כמו קולדפליי, שאחד המנהלים שלהם נשוי לפלסטינית, מה שיצר על פי השמועות בעייתיות בעבר. אך מדובר למעשה במצב פתיר וזמני. פרל ג'אם היא מקרה נוסף של להקה אשר ללא ספק יכולה למלא את פארק הירקון בשל הפופולריות הרבה שלה בקרב ישראלים בגילאים שונים, שעד לאחרונה לא היתה פתוחה להופעה באזור. הרכב ענק נוסף שהיה מחזיר את ההשקעה בו הוא הפו פייטרז, שבשלב זה לא רואה את ישראל כיעד רלוונטי עבורו.

 

אם תכננתם לראות את סיבוב ההופעות המשותף של סטינג ופול סיימון באזור - כנראה שתאלצו לקנות כרטיס טיסה. גורמים שונים טוענים במקרים מסוימים כי סטינג הוא המתנגד, אחרים מפילים את האחריות על סיימון. בכל מקרה, אחד מסיבובי ההופעות המעניינים והמיוחדים בשנים האחרונות לא מתכנן עצירה בישראל.

 

דיוויד גילמור, איש פינק פלויד, אמנם לא רואה בישראל את השיקוץ שרואה בה חברו לשעבר ללהקה רוג'ר ווטרס, אך הקרבה ביניהם והידיעה כי ווטרס יתערב בעניין באופן בוטה יותר משהוא רגיל לעשות - כרגע הופכת את ארץ הקודש ליעד מוקצה גם עבור גילמור, שמבין את גודל הקמפיין השלילי שמצפה לו. אלו מכם שמסתפקים בתחליף "ברייט פלויד", להקת המחווה פינק פלויד, יתפלאו לשמוע שגם הם כבר היו סגורים להופעה בישראל וביטלו מסיבות אידיאולוגיות.

  

סטינג ופול סיימון. מי מהשניים לא רוצה להגיע לישראל? (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
סטינג ופול סיימון. מי מהשניים לא רוצה להגיע לישראל?(צילום: gettyimages)

אמנים אחרים שמוותרים על כאב הראש היח"צני שמביא עמו ביקור בישראל הוא הזמר בריאן אדאמס, וגם הזמר הבלגי בן ה-30 סטרומאה, שרובכם מכירים מהלהיט בצרפתית "Formidable". הקליפ לשיר עומד ברגע כתיבת שורות אלו על 125,693,339 צפיות ביוטיוב. גם בארץ הוא הולך וצובר פופולאריות - מה שגרם ללא מעט מפיקים לנסות להביא אותו להופעה בישראל. הסיבה שזה לא יקרה בקרוב? בבלגיה כמו בבלגיה, קהל מוסלמי אדיר הוא דבר שהזמר פשוט לא מוכן לאבד בשביל ביקור בישראל.

 

גיאוגרפיה

"אנחנו חור באמצע שום מקום, שזה לא מסתדר להמון אמנים מבחינת סיבוב ההופעות", מגלה מפיק מוכר. "אמנית כמו ביונסה למשל, כל אחד ישלם לה כל סכום שהיא תבקש, ללא ספק. היא תכסה את עצמה בוודאות. אני בעצמי הייתי מוכן לשלם 3.5 מיליון דולר כדי להביא אותה. אבל זה לא מסתדר לה באף סיבוב הופעות כרגע".  

 

עצוב אבל נכון - ישראל לא ממש נמנית עם רשימת היעדים המועדפים על ידי אמנים. בדרך כלל, המפתח להביא את מיטב השמות לארץ הוא דרך טורקיה או דובאי, כפי שעשו עם ריהאנה, ג'סטין טימברלייק וממש לאחרונה עם להקת בון ג'ובי, שבמשך שנים רבות כשלו ניסיונות להביאה ארצה מסיבות גאוגרפיות. רק השנה התאפשר הדבר במסגרת סיבוב הופעות קצר באסיה. במהלך השנים נעשו גם ניסיונות להביא לארץ את הראפר הותיק סנופ דוג, לרבות הופעה שכבר פורסמה, ובוטלה מסיבות כלכליות. כרגע, אמן ההיפ הופ הותיק פשוט לא עובר באזור.
 

קצת אופטימיות

אבל לא הכל אבוד. אם יש משהו שהשנים האחרונות הוכיחו הוא אמנים גדולים עדיין מגיעים להופיע בישראל הקטנה, גם בשלבים שונים ולא בהכרח סופניים של הקריירה שלהם. בשנתיים האחרונות ראינו כאן שמות כמו הרולינג סטונס, בון ג'ובי, רובי וויליאמס, סאונדגארדן, פיקסיז, קניה ווסט, גאנז אנד רוזס, ריהאנה ורבים נוספים. על הכוונת, וודאי תשמחו לשמוע - נמצאים כרגע ברוס ספרינגסטין ויו -2, שעל פי השערות ינחתו בנתב"ג בשנתיים הקרובות. איך אומרים קולדפליי? "לא הכל אבוד". גם לא הם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
ביונסה. שימי אותנו על המפה
צילום: gettyimages
לאתר ההטבות
מומלצים