שתף קטע נבחר

המצב הביטחוני משפיע על הלקוחות: ירידה בהיקפי העסקאות

נתונים רשמיים ראשונים מראים את מה שכבר חשים סוחרי ירושלים על בשרם - ירידה בהיקפי העסקאות בעיקר בבירה, ברקע ההסלמה הביטחונית. היקף העסקאות בכרטיסי אשראי ירד בכ-10% ברחבי הארץ בשבועיים האחרונים. "עסק קטן שממונף בהלוואות ואין לו כרית ביטחון ומספיק רזרבות - נמצא בבעיה קריטית"

ירידה בהיקפי העסקאות: גל הטרור משפיע לא מעט על הפעילות של בתי העסק, במיוחד באזור ירושלים. עדיין מוקדם לציין מספרים מדויקים, אך על פי הערכות, במוקדים אלו צנחה הפעילות הקמעונאית בימים האחרונים בעשרות אחוזים וחנויות ובעלי עסקים רבים חוששים כי לא יוכלו להתמודד עם הנזק שנגרם.

 

  • סוכל פיגוע נוסף. מחבלת חוסלה בחברון

 

מנתונים ראשוניים שהגיעו לידי ynet עולה כי מחזורי העסקאות בכרטיסי אשראי ירדו בממוצע בכ-8% במהלך השבועיים האחרונים בכלל רחבי הארץ, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הירידה החדה ביותר, בשיעור של כ- 15%, נרשמה בענף האופנה וההלבשה, ובחנויות הכל בו הגדולות נרשמה ירידה של כ-10%.

 

נתונים דומים נרשמו גם בכל הקשור לעסקאות בצ'קים במהלך התקופה הזו. "כמות העסקאות בצ'קים ירדה ב-6.7% בשבוע האחרון לעומת שבוע מקביל ב-2014" אומר ל ynet שי פרמינגר, מנכ"ל חברת ERN העוסקת בסליקת תשלומים בצ'קים. לדבריו, באזור הדרום (כולל ירושלים) נרשמה ירידה של 10%, באזור המרכז ירידה של 9% ובאזור הצפון ירידה של 4%.

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

יש לציין עם זאת כי על פי הנתונים, נרשמה דווקא עלייה בעסקה הממוצעת בצ'קים, וזו גדלה בכ-10%, כאשר באזור דרום הארץ (כולל ירושלים) נרשמה עלייה של 5% בלבד, באזור המרכז עלייה של 10% ובאזור הצפון עלייה של 13%.

 

מלבד החשש הביטחוני והימנעות רבים מהגעה למרכזי הקניות, ניכרת גם "ירידה במוטיבציה" לקניות בכלל, תופעה שחוזרת על עצמה בתקופות של הסלמה בטחונית. 

  

גיא פרמינגר, מפירמת רואי החשבון PwC מציין כי עוד לפני האירועים האחרונים המגזר הקמעונאי לא היה במצב טוב. "יש האטה כבר זמן מה, ועכשיו גם קיימת עצבנות אצל אנשים והם קונים פחות". הוא מוסיף כי "לרוב ההשפעה אינה גדולה. עברנו תקופות הרבה יותר קשות. עם זאת, אין ספק שלעסק קטן, בעיקר מי שממונף בהלוואות, מי שאין לו כרית ביטחון ומספיק רזרבות, מדובר בבעיה קריטית".

 

למרות האירועים, מעריכים הכלכלנים כי למשבר הביטחוני הנוכחי, השפעה שולית ברמה הכלכלית והתקציבית, לפחות בשלב הזה.

 

מנתוני חברת ERN עולה עוד כי בתקופה שלפני ההסלמה – תקופת החגים, ניכרת עלייה של כ- 4.7% בגובה העסקה הממוצעת בצ'קים, בהשוואה לתקופת החגים אשתקד, מ-1,347 שקל אשתקד ל-1,410 שקל השנה.

 

בנוסף נרשם גידול של 1.7% במחזורי העסקאות באמצעות צ'קים בתקופת החגים השנה, בהשוואה לתקופת החגים בשנה שעברה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
צילום: עידו ארז
צילום: יח"צ
שי פרימנגר
צילום: יח"צ
מומלצים