שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    קרמה טובה או סקס? 10 דיברות לפנג שואי
    מה השתנה מאז ועד היום? לא הרבה, ומתברר שחוקים הקשורים במוסר ובהתנהגות אנושית ראויה לא השתנו, למעט התפאורה. שרונה פומס מסבירה כיצד ההיסטוריה חוזרת על עצמה

    אנשים לא השתנו מאז ימי הקיסרות בסין, מאז ימי משה רבנו עד עצם ימי הפייסבוק. גם אז וגם היום אנשים עדיין נדרשים לחוקים כיצד לנהוג. אבל אם כבר שינוי, הרי שמאז ועד היום החוקים התרבו, התרחבו והובהרו אפילו יותר, והביאו, בסופו של דבר, לשליטה של אנשים על אנשים.

     

    הווארד צ'וי פרסם את "עשרת ההתנהגויות הלא ראויות של בני האדם" שכתב לין זצ'ו (ZEN ZEXU), חכם סיני ופקיד בזמן שושלת צ'ינג QING, שהיה מהמתנגדים התקיפים לסחר האופיום והזרז העיקרי למלחמת האופיום הראשונה (1842-1832). כמו כן, הוא זכה

    לשבחים על העליונות המוסרית במאבקו, ואלו דבריו:

    • פנג שואי אינו מביא ברכה למי שהכוונות שלו רעות
    • הערצת ישויות אינה מביאה ברכה למי שאינו מכבד את הוריו
    • יצירת יחסים טובים עם חברים אינה מביאה ברכה למי שלא מסתדר עם אחיו
    • קריאת ספרים אינה מברכת את מי שאינו מתנהג בצורה נאותה
    • היותך בעל ידע ומלומד אינה מביאה יתרון למי שהוא גאוותן או רברבן
    • היותך נבון לא מביאה יתרון למי שהוא עצלן בעבודה
    • לקיחת תרופות אינה מביאה יתרון למי שלא שומר על איכות חייו ועל כושר
    • חיפוש אחר הגשמה של הרצונות והתשוקות שלך אינה מביאה יתרון כאשר הזמן אינו מתאים
    • פילנתרופיה או נדבנות אינה מביאה יתרון כאשר שפע נלקח בכוח
    • קרמה טובה אין לה יתרון למי שעושה שימוש לא מוסרי בסקס

     

    התפיסה של מה ראוי או לא ראוי מבוטאת בכל עולם המטאפיסיקה הסינית. כך, למשל, העיקרון השמיני המדבר על לימוד שאינו מביא יתרון למי שעצלן בעבודה, נוכח גם באסטרולוגיה הסינית. כוכב התומכים באסטרולוגיה המאופיין בלימוד וידע מתנגש עם כוכב השפע והעבודה. אחד בא על חשבון השני.

     

    על פי התפיסה, כשאדם לומד ומשקיע זמן רב מידי בלימודים, הוא עלול להפוך לעצלן. אדם שעסוק בעשייה מתמדת של כסף ועבודה לא מפנה זמן לרכישת השכלה והתפתחות אישית - כל זה מתגלה בשפת חמשת האלמנטים בהיעדר איזון. כך גם, למשל, כוכב החוקים והצדק הקשור לאלמנט המתכת מתנגש עם אלמנט האש המייצג בהירות ואוטנטיות וכד'.

     

    לאו צ'ה, נציג הפילוסופיה הדאואיסטית, אומר ב"ספר הדאו" - "רק משנעזבה הדרך הגדולה הופיעו חוקים לאנושיות

    ולשוויון...". בהמשך מציע לאו צ'ה "זנח את החוקים הקל במשמעת ובצווים ויסורו מהעם יגון וייסורים..", ובפרק 57 הוא מוסיף "באמצעות חוקים שולטים במדינה... ככל שירבו האיסורים בעולם, ילך העם ויתרושש... ככל שהחוקים והצווים יהיו נהירים יותר כך יתרבו השודדים והגנבים".

     

    לאו צ'ה מוכיח לקונפוציוס, שחי בתקופתו והיה בעד חוקים לצדק וסדר חברתי, שחוקים מביאים פושעים ואם נבין איך המיינד עובד ואיך הוא בורא עוד חשש, עוד סכנה ועוד שיפוט, נכיר שאכן יש אמת בדבריו.

     

    התפיסה הדאואיסטית היא הבסיס להבנת הפנג שואי ומתוך זה גם היום מומלץ שכל יועץ (וכל אחד אחר באופן דומה) ישאל את עצמו: כמה אתם מוציאים את הטוב מהבית או נותנים לרע לבלוט, כמה אתם עושים ממה שיעצתם ללקוחות שלכם גם בביתכם, תשאלו האם אתם הולכים לעבודה שאתם לא אוהבים רק מתוך נוחות וכסף, מחייכים לעולם ובוכים בפנים, מראים כוח בחוץ וחולשה פנימית או אותנטיות בוהקת שאין בה אג'נדה? השאלה החשובה היא האם תסכימו לשנות את זה.

     

    אפשר לסכם את הכל במילה אחת: יושרה - היכן היא נוכחת והיכן היא לא ולעיתים קרובות למדי היא נחשפת דווקא במקום שהכי לא ציפינו.

     

    שרונה פומס , פנג שואי

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: shutterstock
    החוקים נשארו כשהיו
    צילום: shutterstock
    צילום: נוח שחר
    שרונה פומס
    צילום: נוח שחר
    מומלצים