שתף קטע נבחר

המהפך הירוק של חברות הענק

יותר ויותר חברות נותנות דגש על קיימות. "המוטו שלנו הוא 'חיי יומיום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר'", אמר מנכ"ל איקאה. מנכ"לית יוניליוור ישראל: "רק עסקים שיצמצמו את השפעתם הסביבתית - ישגשגו"

בשיתוף תאגיד תמיר

 

בפרפראזה על מטבע הלשון המיתולוגי של יאיר לפיד - "מה ישראלי בעיניך?", הנה תשובה אפשרית: איקאה. ענקית הרהיטים השבדית נמצאת נכון להיום בסלונים של כולנו: אם זה לא המדף הצף (להיט בבית שלי) או הכוורת היעילה, אז לפחות צנצנת תבלינים או מלחייה בחמישה שקלים. בכלל, חוויית הקנייה באחד משלושת הסניפים כרוכה לרוב בבילוי משפחתי שלם, שכנראה גם יכלול איפשהו בדרך את מנת הדגל - מרק בלחם. ולמרות זאת, כמה מאיתנו ערים לאסטרטגייה של איקאה בתחום הקיימות? כמה מאיתנו מודעים במהלך תהליך הרכישה לסוג החומרים, לענייני מיחזור או למאפיינים שקשורים בחיסכון אנרגיה?

 

"לדעתי, אנחנו נמצאים בישראל בדעיכה מסוימת בכל מה שקשור בקיימות", אומר מנכ"ל איקאה ישראל, שוקי קובלנץ, "זו נקודה מעניינת בין ישראל לעולם. כשאנחנו אומרים קיימות, בישראל מדברים יותר על כלכלה חברתית, על ימי התנדבות ותרומה לקהילה, על סיוע לנזקקים. פחות מדברים על הנושא של איכות הסביבה, שימור משאבים או התייעלות אנרגטית".

 

על מה מדברים באיקאה?

"באיקאה, המושג קיימות מקבל משמעות שונה לגמרי, וזה מתחיל כבר בחומרי הגלם. למשל, יש לנו פרויקט עולמי שנקרא Better Cotton Initiation - BCI - היוזמה לכותנה טובה יותר. איקאה בעצם הלכה אל מגדלי הכותנה שעובדים איתה, ולימדה אותם טכניקות חדישות ויעילות לייצור כותנה, שחוסכות במים ובכימיקלים. גם לגבי עץ, שזה חומר הגלם המרכזי שאנחנו עובדים איתו, יש תוכנית מאוד מסודרת בשיתוף אגודת היערנות באירופה, לגבי איך כורתים עצים, איך מנצלים את החומר בצורה המקסימלית ואיך כורתים יער באופן שמאפשר התחדשות".

 

מתוך קטלוג של איקאה ()
מתוך קטלוג של איקאה

 

ואיך זה בא לידי ביטוי במוצרים עצמם?

"יש לנו סדרות שלמות של מוצרים שנועדו לשמירת הקיימות, מוצרים שמוגדרים כרובד ראשון של מחיר, שנגישים לכל כיס. חלקם מיוצרים מעצים שאין איתם בעיה כמו במבוק. יש סדרות חדשות של קופסאות פלסטיק שעשויות מפלסטיק ממוחזר או שניתן למיחזור, ואפילו הצבנו לעצמנו את שנת 2020 כיעד - עד אז אנחנו מקווים למכור רק פלסטיק מהסוג הזה. אנחנו מוכרים היום רק נורות לד, וככה מצליחים לצרוך הרבה פחות חשמל יחד עם הלקוחות שלנו. איקאה העולמית מכרה עד היום בערך 63 מיליון נורות כאלה, ואם מתרגמים את זה לצריכת חשמל זה חיסכון של שנת צריכה עבור מדינה קטנה".

 

התפישה הציבורית היא שקיימות זה תחום אליטיסטי

"אצלנו קיימות לא עוסקת בשכבות. המוטו שלנו הוא 'חיי יומיום טובים יותר לאנשים רבים ככל האפשר'. אם ניקח את הדוגמה של נורת הלד, שהיא בבירור בעלת חיי מדף ארוכים יותר וצורכת הרבה פחות אנרגיה, המחסום שלה הוא במחיר הכניסה" אומר קובלנץ. "כשהחלטנו שאנחנו מפסיקים לשווק נורות אחרות, פנינו לאיקאה העולמית ויחד איתם הורדנו את המחירים של הלד ב-40 אחוז. השאיפה שלנו היא שאנשים יעדיפו את הלד ויגידו לעצמם, 'בסדר, אני אוסיף עוד כמה שקלים אבל אני אקבל מוצר חסכוני בעל חיי מדף ארוכים יותר'. בשנת 2008 כשהפסקנו את חלוקת שקיות הניילון, הציבור ראה את המהלך הזה כאנטי צרכני. בעצם עברנו לשקיות הרב-פעמיות, הורדנו דרמטית את המחיר

 שלהן וגם הבטחנו אחריות לכל החיים. אבל למרות הקושי, המהפכה הזו הניבה את המטרות שלה ואנשים בסופו של דבר מבינים שאנחנו עושים את זה כדי לשמור על איכות הסביבה".

 

אסטרטגיית הקיימות של איקאה לא מתחילה בפס הייצור ונגמרת על המדף. בשנת 2013, סטיב האוורד, סמנכ"ל הקיימות של איקאה העולמית אמר בהרצאת TED שעד שנת 2020, איקאה תייצר יותר אנרגיה מתחדשת (המבוססת על רוח ושמש) מאשר היא צורכת. כלומר, איקאה תייצר עבור עצמה את האנרגיה. קובלנץ טוען שהרשת נמצאת בדרך הבטוחה לעמוד ביעד הזה. "נכון להיום", הוא אומר, "איקאה נמצאת על 50 אחוז צריכה של אנרגיה מתחדשת שהיא מייצרת בעצמה בחוות של החברה. ישראל לא נופלת מהסניפים העולמיים - במובן הזה. אצלנו למשל, התקנו מערכת מיזוג שהיא פרי פיתוח של חברה ישראלית, שעושה שימוש באוויר שנמצא בחלל החנות, מעבירה אותו דרך מסננים מיוחדים, מעבה את כמויות החמצן ומחזירה לחנות. המערכת הזו הותקנה לאחרונה בסניף בנתניה, והיא צפויה להניב 30 אחוז חיסכון בצריכה. ברגע שנראה שהיא עובדת כמו שצריך נתקין אותה גם בסניפים האחרים".

 

למרות הדגש הניכר על ניצול משאבים ויעילות אנרגטית, קובלנץ אומר שהגאווה האמיתית של החברה נטועה בקשר העמוק עם תנועת הנוער "כנפיים של קרמבו", ובפעילות למען בעלי מוגבלויות. "בחברה הישראלית יש 1.4 מיליון אנשים בעלי צרכים מיוחדים, זה החזון האמיתי שלנו. יש לנו שיתוף פעולה עם אגודת אקים שבמסגרתו אנחנו מעסיקים בעלי מוגבלויות בחברה, ואנחנו מאמצים את 'כנפיים של קרמבו'. זו הגאווה ששמורה לנו בלב וזה גם חלק ממשי מכל הנושא של קיימות".

 

צמיחה בת קיימא היא כיום המודל העסקי הקביל היחיד

חברת יוניליוור ישראל, תאגיד מוצרי הצריכה בתחום מוצרי המזון והטיפוח, גם כן שמה דגש על קיימות. מנכ"לית החברה בישראל, ענת גבריאל, מסבירה: "אנו רואים כי צמיחה בת קיימא היא כיום המודל העסקי הקביל היחיד. רק עסקים שיצמצמו את השפעתם הסביבתית ובמקביל יגדילו את תרומתם החיובית לחברה - ישגשגו. ביוניליוור מאמינים כי קיימות מייצרת צמיחה, מצמצמת עלויות, מפחיתה סיכונים ובונה אמון גם אצל הצרכנים וגם אצל בעלי העניין".

 

לדבריה, צמיחה וקיימות אינן סותרות אחת את השנייה. "אני חושבת שהדבר מחלחל גם לצרכנים", אמרה גבריאל. "למעשה, מניסיוננו אנו למדים כי קיימות דווקא מביאה לצמיחה. נתונים מראים כי מותגים של יוניליוור בעולם בעלי ערך קיימות, נמצאים בצמיחה מתמדת וכי כ-50% מהצמיחה של יוניליוור בשנת 2014 היא בזכות מותגים אלו. בסופו של דבר קיימות מביאה גם ערך מוסף ישיר לצרכנים. אנו פועלים לשיפור ההיגיינה בחלקים מסוימים בעולם, להעלאת המודעות ולחינוך לתזונה נבונה ואורח חיים בריא. גם מבחינה תזונתית אנו משפרים את מוצרינו באופן מתמיד באמצעות פעולות כגון הוצאת שומני טראנס והפחתות מלח וסוכר. במקביל אנו מפתחים מוצרים חדשים בעלי ערכים תזונתיים עדיפים".

 

החברה מעודדת קיימות בקשר עם הלקוחות. "אנחנו עושים מגוון פעילויות שיווקיות בקרב מותגים בעלי ערך קיימות ושיתופי פעולה רב מגזריים", אמרה גבריאל. "לדוגמה תוכנית 'בעד עצמי' של המותג Dove הפועלת לשיפור הדימוי העצמי בקרב בני נוער ותוכנית "תפור עליי" של המותג תלמה הפועלת לקידום הבריאות. שתי התוכניות מיושמות במערכת החינוך. בנוסף, בשנה שעברה החל שיתוף פעולה בין תלמה והחברה למתנ"סים, שמטרתו לעודד משפחות לעזוב את מסכי הטלוויזיה והמחשבים ולצאת לפעילות ספורטיבית משותפת. אנו לוקחים חלק בדירוגי אחריות תאגידית וכנסים שונים, שאף הם מביאים לידיעת הצרכנים את האספקטים השונים של נושא הקיימות. יוניליוור מדורגת פלטינום פלוס (הדירוג הגבוה ביותר) בדירוג מעלה וגם נבחרה השנה לאחת משלושת המעסיקים החברתיים בישראל".

 

כחלק מחזון הקיימות של החברה היא הכריזה לפני כחצי שנה  על השגת היעד אפס פסולת להטמנה בכל מפעלי החברה בישראל - חיפה, עכו, ערד וצפת, יחד עם שאר מפעלי יוניליוור בכל רחבי העולם. "נתון זה שם אותנו כחברה הראשונה בעולם בתחום מוצרי הצריכה, שמצאה פתרונות חלופיים להטמנת פסולת וצמצמה לאפס את ההטמנה. כעת, אנו מרחיבים את היעד לכלל אתרי החברה בעולם (כולל משרדים ומרכזים לוגיסטיים) עד סוף השנה", אמרה גבריאל. "אנו כמובן פועלים ללא לאות לצמצום

 ההשפעה הסביבתית גם בייצור, ועד כה הצלחנו להשיג הפחתה בכל המדדים הסביבתיים. לדוגמה אנחנו ממחזרים כיום פי 4.5 פסולת בהשוואה ל-2008, ובמהלך 2013 הפחתנו את המשקל הכולל של אריזות המוצרים ב-25% מבלי לשנות את גודל המוצר. אנו שואפים כי עד לשנת 2020, 100% מכלל חומרי הגלם החקלאיים שלנו יגיעו ממקורות ברי קיימא".

 

ואיך המוצרים של יונליוור תורמים לאיכות סביבה וקיימות? גבריאל: "כיום 100% מדגני הבוקר של תלמה ופתית המיוצרים במפעל החברה בערד, נארזים בקרטון ממוחזר. גם מרכך הכביסה המרוכז של בדין שהושק בישראל בשנת 2009, חולל מהפיכה בשוק מרככי הכביסה ושינה את אופן השימוש במוצר, מהווה דוגמא לתהליך פיתוח חדשני וקיימותי. בזכות האריזה המוקטנת חל חיסכון בחומרי האריזה, בצריכת המים הנדרשים לייצור המוצר והפחתה בפליטת גזי החממה הנובעת משינוע המוצרים. בנוסף, פרויקט של הפחתת עובי אריזת מיני כריות הוביל להפחתה של 9.5 טון קרטון".

 

כנס Global Rethinking של תאגיד המחזור תמיר יערך ביום רביעי, 2 בדצמבר, באוניברסיטת תל אביב ויעניק במה לפתרונות מחזור יצירתיים וחדשניים של חברות מובילות ויחידים. זה הכנס השני שתאגיד תמיר מארגן ומטרתו להעלות לשיח הציבורי את סוגיית המיחזור ולהציג חידושים פורצי דרך בתחום. בכנס ישתתפו נציגים ודמויות מובילות מעולם הקיימות, ביניהם השר להגנת הסביבה אבי גבאי, יו"ר דירקטוריון תמיר אמיר חייק, סגנית הנשיא לקיימות של חברת טבע תרופות העולמית אליזבת ג'יררדי שואן והמומחה הראשי למיחזור ואריזות של ענקית המזון נסטלה, ברנד בוסינג. תאגיד תמיר הוקם בשנת 2011 בעקבות החוק להסדרת הטיפול באריזות ומטרתו להוביל את יישומו מול יצרנים, יבואנים ורשויות מקומיות בישראל במטרה למחזר פסולת של מוצרים ארוזים ואריזות. להרשמה לכנס

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: שי יחזקאל
ענת גבריאל
צילום: שי יחזקאל
שוקי קובלנץ
מומלצים